Formula 1: Double Red Bullu a Alonso na pódiu
Formula 1 vstúpila minulým víkendom už do svojej 73. sezóny a s elánom sa znovu roztočil masívny kolotoč 10 špičkových tímov, s Red Bullom na čele, a 20 najlepších jazdcov sveta. Po takmer 3-mesačnej prestávke sa toho v padocku však veľa zmenilo. Či už je to pôsobisko jazdcov alebo práve rozloženie síl tímov. Po nekonečnom zimnom čakaní nás však už zaplavila eufória, keďže nám VC Bahrajnu 2023 znova ukázala prečo je F1 tak neobyčajný šport a že vždy má čo ponúknuť.
Nové mená a comeback
V ročníku 2023 nájdeme na štartovacom rošte niekoľko nových mien a tiež jedno staro-nové, no a samozrejme prestupy niektorých jazdcov. Do prvej sezóny vstúpilo hneď niekoľko nováčikov – Oscar Piastri na McLarene (šampión F3 a F2 z rokov 2020 a 2021), Nyck De Vries za Alpha Tauri (šampión F2 z roku 2019 a Formuly E ročníku 2020-21), ktorý však už svoj debut v F1 absolvoval minulý rok pre Williams a hneď oslavoval aj prvé body, no a posledným nováčikom tejto sezóny je Logan Sargeant jazdiaci za tím Williams (ďalší americký pilot v F1 po niekoľkých rokoch).
No a nakoniec navrátilec po 3 sezónach mimo F1 Nico Hülkenberg, ktorý bude v tomto roku jazdiť za Haas F1 Team a prinesie veľa skúseností, ktoré nazbieral od svojho debutu vo Formule 1 ešte v roku 2010. V prvých top tímoch neprišlo k žiadnym zmenám medzi jazdcami, no teraz nájdeme Fernanda Alonsa v tíme Aston Martin a Pierra Gaslyho vo francúzskom tíme Alpine.
Čo prezradila 1. kvalifikácia sezóny
V 1. kvalifikácii sezóny sa už nikto neskrýval a tým pádom prezradila o rozložení síl medzi tímami všetko. Niečo z domnienok z testovania a tréningov sa potvrdilo a niečo naopak vyvrátilo.
Úžasný výkon Red Bullu
Začnime favoritmi a najväčšími ašpirantmi na titul – tímom Red Bull. V testovaní, ale aj pri tréningoch to vyzeralo, že iba snáď majú najlepšie auto, no nikto sa to neodvážil vyrieknuť nahlas. Môžeme však povedať, že Red Bull svoju ozajstnú rýchlosť, či už kvalifikačnú alebo pretekovú, trochu zahmlieval, no v sobotu a v nedeľu sa ukázal so všetkou parádou. Úradujúci šampión Max Verstappen nadelil svojmu tímovému kolegovi v Q3 0,138 sekundy a 3. Charlesovi Leclercovi takmer 3 desatiny sekundy a zaručil si tak prvú pole postion sezóny. Red Bull tak zrýchlil medziročne v kvalifikácii o cca. 1 sekundu.
Ferrari a Mercedes stále o krok pozadu
U Ferrari a Mercedesu sa toho od minulého roka príliš nezmenilo, okrem šéfa tímu Ferrari, ktorým sa stal sympatický Francúz Frédéric Vasseur. Oba tímy síce oproti minulému roku zrýchlili, no stále nedokázali odomknúť potenciál svojich konceptov áut natoľko aby dokázali okamžite konkurovať precíznej evolúcii monopostu Red Bullu z minulého roka. Ferrari však na jedno kolo zafungovalo lepšie ako Mercedes a Charles Leclerc obsadil 3. miesto a Carlos Sainz 4. miesto. Mercedes od začiatku avizoval, že na tom nie je najlepšie, no ako to už u nich býva zvykom výsledok bol lepší ako ich predpovede. George Russell štartoval z 6. miesta a Lewis Hamilton z čistejšej stopy hneď za ním.
Heroický výkon tímu Aston Martin
Aston Martin sa ukazoval ako čierny kôň už počas testovania a mnohých fanúšikov potešilo, keď počas tréningov uvideli Alonsa na prvej priečke. Mnohým to tiež dalo nádej, že by španielsky toreador mohol získať ďalšie pódium a v tejto sezóne snáď aj víťazstvo. Kvalifikácia však fanúšikov anglického tímu trochu schladila. Alonso však skončil na úžasnom 5. mieste, pred oboma Mercedesmi a jeho tímový kolega Lance Stroll na 8. mieste. Treba však dodať, že Stroll iba nedávnom absolvoval operáciu zápästia po páde z bicykla, ktoré mu šoférovanie veľmi sťažovalo. Volant v určitých zákrutách nemohol ideálne otáčať a navyše mal kanadský závodník aj zlomený palec na nohe.
8. miesto pri takýchto podmienkach je tým pádom niečo úžasné. Čo bolo však dôležitejšie bola predikcia nižšej degradácie pneumatík než u Ferrari a Mercedesu. Aston Martin, ktorý sa tento rok priblížil konceptu monopostu od Red Bullu, pracuje s pneumatika na lepšej úrovni.
Stred poľa
Do stredu poľa patrí už tradične Alpine, ktorého jazdci obsadili 9. a 20. priečku na štartovacom rošte. Pre Gaslyho, ktorý do tohto tímu tento rok prestúpil to nebol zrovna štart v ktorý dúfal. Taktiež Alfa Romeo v kvalifikácii predviedla slušný výkon a obsadila 12. a 13. priečku. No a v kvalifikačnom tempe vyzerá byť na tom slušne aj tím Haas, Nico Hülkenberg obsadil 10. miesto v Q3. Mohol sa však umiestniť aj o niečo vyššie nebyť traťových limitov v zákrute č. 4. Jeho tímový kolega obsadil až 17. miesto.
Azda najväčším prekvapením bol mladý Brit Lando Norris, ktorý svoj McLaren MCL 60 (výročie 60 rokov značky McLaren vo Formule 1) priviedol na 11. priečku. McLaren totižto už od začiatku sezóny značne tlmí očakávania fanúšikov tohto tradičného tímu, pre ktorý bude táto sezóna naozaj náročná.,
Výsledky nováčikov
Z nováčikov sa najhoršie umiestnili De Vries a Piastri, a to na 19. a 18. mieste. Avšak je to iba ich prvá sezóna a ich autá nie sú zrovna tie najlepšie v štartovnom poli, takže ich netreba ani zďaleka ešte odpisovať. Najlepšie sa však umiestnil mladý Američan Sargeant na 16. mieste, hneď za svojim tímovým kolegom Albonom, ktorý pre Williams jazdí už 2. sezónu.
Sprava: L. Sargeant (Williams), O. Piastri (McLaren), N. De Vries (Alpha Tauri)
Vzrušujúce prvé kolo
Po štarte si Max Verstappen poľahky udržal prvú pozíciu, no za ním to už bolo o niečo zaujímavejšie. Už do prvej zákruty medzi sebou bojovali Pérez a obe Ferrari, keďže Leclerc aj Sainz mali lepšie štarty ako mexický závodník. Pérez a Sainz sa ocitli chvíľu na úplnom kraji trate, no nakoniec sa pred jazdca Red Bullu dostal iba Leclerc, ktorý zvolil inú stopu. Alonso a aj za ním jazdiace Mercedesy mali dobrý štart, no vo 4. zákrute sa Hamiltonovi podarilo predbehnúť Alonsa, ktorý si však chcel pripraviť zo zákruty lepší výjazd a Angličanovi to následne opätovať. To sa mu však nepodarilo pretože za ním bojoval jeho tímový kolega Stroll s Russellom a po neskorých brzdách do Alonsa vrazil zozadu.
Našťastie mohli obaja pokračovať, no španielskeho 41-ročného závodníka to stálo 1 pozíciu v prospech práve spomínaného Russella. Medzitým sa Valtteri Bottas dostal z 12. na 8. miesto pred Strolla a Norrisa, ktorý predbehol Ocona. Príšerný štart to bol však pre Hülkenberga, ktorý bol na konci 1. kola na 14. mieste po kontakte s Oconom, neskôr musel kvôli poškodenému prednému krídlu zájsť do boxov a vymeniť ho. Táto zastávka však mechanikom tímu Haas trvala celkom dlho. Takto vyzeralo poradie po 1. kole.
1. Verstappen | 11. Ocon |
2. Leclerc | 12. Albon |
3. Pérez | 13. Sargeant |
4. Sainz | 14. Hülkenberg |
5. Hamilton | 15. Tsunoda |
6. Rusell | 16. Piastri |
7. Alonso | 17. Zhou |
8. Bottas | 18. Magnussen |
9. Stroll | 19. Gasly |
10. Norris | 20. De Vries |
Nezastaviteľný Max a Red Bull
K tomuto nie je čo dodať, Max Verstappen a Red Bull boli v Bahrajne priam nezastaviteľný a aj s odlišnou stratégiou, o niečo riskantnejšou, dokázali s prehľadom vyhrať. Red Bull sa totižto na rozdiel od iných rozhodol prezúvať z červenej, najmäkšej, zmesi opäť na červenú a až posledný stint absolvovať na najtvrdšej, bielej, zmesi. Pérez to však také jednoduché nemal. Keďže ho v prvom kole predbehol Charles Leclerc na Ferrari musel sa cez neho dostať. Po zastávke v boxoch a niekoľkých kolách sa mu to aj podarilo a jeho náskok sa veľmi rýchlo zvyšoval, na svojho tímového kolegu však v pretekoch nemal nárok.
Po poslednom pitstope bolo jazdcom do vysielačky dokonca povedané aby svoje motory prepli do úspornejšieho, menej agresívneho režimu. Nakoniec to však bol najlepší možný začiatok do sezóny pre Red Bull. Taktiež uvidíme, či sa Maxovi podarí zlomiť prekliatie jazdcov, ktorí vyhrali úvodné preteky sezóny. Títo jazdci totižto za posledných 6 sezón nedokázali získať pohár jazdcov a skončiť na celkovom 1. mieste.
Alonso verzus Mercedes
Alonso mal v tomto závode veru čo robiť a jeho 3. miesto bolo vybojované férovo na trati a viac ako zaslúžené. Po prvom kole sa síce nachádzal až za oboma Mercedesmi, s ktorými si ale po niekoľkých kolách poradil. Ako sám povedal, na Mercedesoch bola vidieť oveľa väčšia degradácia pneumatík ako na Aston Martine, tým pádom sa španielovi podarilo dostať najprv cez Georga Russella, s ktorým pri prvom pokuse v 4. zákrute takmer kolidoval, no na ten ďalší si to už postrážil. Ešte zaujímavejšie to však bolo s jeho bývalým tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom, s ktorým to ešte v sezóne 2007 v McLarene poriadne vrelo.
Obaja jazdci si však nechali dostatok miesto a v 10. zákrute Alonso spravil krásny predbiehací manéver a pred Brita sa dostal. Avšak dravý Alonso sa postaral o výborné divadlo, keď vybojoval, po vypadnutí Leclerca, od svojho krajana Sainza 3. miesto. Súboj s ním trval od prvej zákruty až po jedenástu, v zákrute č. 4 bol medzi jazdcami dokonca kontakt, no bez problémov mohli obaja pokračovať a na tretej DRS rovinke dokázal Fernando Alonso Ferrari vďaka lepšej trakcii predbiehať. To čo sa však podarilo Alonsovi sa Mercedesom už nepodarilo, Hamilton ostal za Ferrari a Russell skončil dokonca až za Strollom na 7. mieste.
- 99. pódium pre Alonsa
Pohroma pre Ferrari
Leclerc na Ferrari mal slušný štart no udržať za sebou mexického jazdca na Red Bulle sa mu nepodarilo, chcel teda aspoň minimalizovať straty, no jeho motor mal iné plány. V 41. kole totižto Monačanovi vypovedal službu motor a zo závodu musel odstúpiť. Takto prišiel on a aj tým Ferrari o cenných 15 bodov za 3. miesto. A ak sa pýtate, či by sa Alonso dotiahol aj na Leclerca, tak to je už ťažko povedať. Medzi týmito jazdcami bolo okolo 10 sekúnd, chcelo by to teda veľkú dávku húževnatosti aby Španiel tento boj vyhral.
Ferrari tým pádom môže byť rado aspoň, že Sainza nepredbehol aj Hamilton a domov priniesol aspoň 12 bodov za 4. miesto. Toto však nie je miesto kde fanúšikovia F1 chcú vidieť Scuderiu Ferrari. Dúfajme teda, že sa im bude na iných tratiach dariť viac a odomknú potenciál ich auta aby sme videli ešte poriadne napínavé preteky nie len o pódium, ale aj o víťazstvo.
Zvyšok bodov sa rozkotúľal
Na ďalších bodovaných priečkach skončili s výborným výkonom Valtteri Bottas na Alfe Romeo, Pierre Gasly na Alpine, ktorý štartoval, podotýkam, z 20. miesta, preňho to boli teda vydarené preteky, aj keď Alpine podľa svojich slov ešte z minulej sezóny mieril omnoho vyššie. No a posledný bodík získal Alex Albon pre Williams, z ktorého sa veľmi tešil. Vyzdvihnúť sa určite oplatí aj výkon mladého Američana, ktorý sa prebojoval až na 12. pozíciu, na nováčika veľmi dobrý výkon.
- V. Bottas – 8. miesto
Smoliari víkendu
Ako prvý vypadol Oscar Piastri, nováčik v stajni McLarenu. Po nutnej výmene volantu v 13. kole sa už tímu nepodarilo reštartovať monopost a zo závodu musel odstúpiť. Toto určite nie je začiatok, v ktorý austrálsky supertalent dúfal. McLarenu sa však na VC Bahrajnu vôbec nedarilo. Aj jeho druhý jazdec Lando Norris mal viaceré problémy, ten najobmedzujúcejší bol však s tlakom vzduchu v pohonnej jednotke. Kvôli doplňovaniu tlaku musel Brit cca. každých 10 kôl zastavovať aby mu ho jeho mechanici doplnili.
Toto ho zo závodu prakticky vyradilo a už zbieral iba dáta. Ako však sám povedal: „Mechanici zažili dobrý tréning pitstopov.“ No a poriadnu dávku smoly si vybral aj Esteban Ocon, ktorý dostal viacero časových trestov, napríklad za prekročenie rýchlosti v boxoch o 0,1 km/h alebo za nesprávne vykonaný časový trest počas pretekov. Pre Francúza bolo odstúpenie vykúpením.
- Piastriho McLaren v boxoch
1. Verstappen 25 bodov | 11. Tsunoda |
2. Pérez 18 bodov | 12. Sargeant |
3. Alonso 15 bodov | 13. Magnussen |
4. Sainz 12 bodov | 14. De Vries |
5. Hamilton 10 bodov | 15. Hülkenberg |
6. Stroll 8 bodov | 16. Zhou |
7. Russell 6 bodov | 17. Norris |
8. Bottas 4 body | DNF Ocon |
9. Gasly 2 body | DNF Leclerc |
10. Albon 1 bod | DNF Piastri |
VC Bahrajnu nám priniesla mnoho odpovedí, no ani zďaleka nemôžeme už teraz hádzať flintu do žita. Vývojové tempo Ferrari a Mercedesu je vždy extrémne rýchle a po pár veľkých cenách budú už určite šliapať na päty Aston Martinu, ktorý bude musieť poriadne zabrať, ak bude chcieť pravidelne bojovať o pódia a nebodaj o víťazstvá. Uvidíme však čo ešte prinesie táto sezóna Formuly 1. Teraz sa však už všetci tešíme na VC Saudskej Arábie, ktorá odštartuje už 17. marca 2023.
➡️ NEPREHLIADNITE: Kalendár F1 na rok 2023