TEST: Volkswagen T-Cross Style 1.5 TSI – stvorený pre rodinu?
Volkswagen T-Cross je už pri prvom pohľade auto, ktoré by najlepšie sedelo k mladej rodinke. Veľké je tak akurát – v meste sa s ním dá obracať a pri dlhých výletoch doňho nemáte problém zmestiť všetko čo potrebujete. Čo sa však stane, keď sa s ním chcete aj trochu pobaviť? Veď predsa už z jeho názvu vyplýva, že nie je určený iba na bežnú komunikáciu, ale aj do ľahšieho terénu. Je teda prípona „Cross“ v názve tohto nemeckého tátoša oprávnená alebo je to iba „módny doplnok“?
Exteriér – stávka na istotu
Začneme zvonku a najprv sa pozrieme na vzhľad. Už pri prvom pohľade je jasne vidieť, že je to Volkswagen, avšak nie len preto, že má vpredu a vzadu svoje logo. Nemecký koncern vsadil pri modeli T-Cross na osvedčenú istotu. Jemné a neutrálne rysy auta sú iba na pár miestach doplnené rôznymi oku-lahodiacimi doplnkami. Medzi tieto doplnky patrí aj strieborný pás v inak čiernej prednej mriežke, ktorý ju ozvláštňuje a tiež navodzuje pocit prepojenia svetlometov. Rôzne záhyby na kapote, ale aj takmer pozdĺž celého auta sú snáď jedným z najvýraznejších prvkov, ktoré napomáhajú celkovému výzoru auta. Umelo-vykonštruované hrany, ktoré si môžete všimnúť hlavne nad blatníkmi a umelými bočnými prahmi, dodajú autu aspoň vizuálne na robustnosti. Ak však prejdeme k zadnej časti tak tu nájdeme na prvý pohľad svetelný prvok, ktorý zjednocuje zadné svetlá. Pri bližšej analýze je už jasné, že je to iba odrazka na čiernom podklade a nie plnohodnotný svetelný pás ako napríklad pri modeli Volkswagen Taigo. Osobne by som sa bez tohto doplnku zaobišiel.
Interiér – logický a jednoduchý
To čo nájdete vo vnútri T-Cross-u dáva zmysel, je to logické a veľmi jednoducho sa na to zvyká. Začnem sedačkami, ktoré sú potiahnuté látkou a ich sklon je tak akurát. Avšak pre mňa, ako skôr útleho človeka, boli sedačky trochu širšie a v rýchlejších zákrutách som z bočných opier necítil prílišnú oporu. To im však z pohodlia takmer vôbec neuberalo a iba málokto by sa mohol sťažovať. Čo sa týka kvality interiéru, tak tu sa nedá povedať, že by bola zlá, ale ani, že by bola skvelá. Vo vnútri sa nenachádzalo veľa tvrdých plastov, ale aj tak bolo pri skúmaní počuť dosť vŕzgania. Vec, ktorá určite zaujme je „pavučinový“ efekt na celej palubovej doske, ktorý ju možno ozvláštnil, no tiež jej podľa mňa ani nepridal na kráse. Vo vnútri však dominuje veľký displej, v ktorom sa skrýva množstvo funkcií, jednou z najpoužívanejších však bola v mojom prípade funkcia Android Auto, poprípade Apple CarPlay. Nižšie pod displejom sa nachádzajú jednoduché ovládače, teda, až na niektoré. Ovládače od klimatizácie sú nahradené už typickými dotykovými pásmi, ktoré sa popravde pri šoférovaní vôbec neovládajú jednoducho. Síce to vyzerá pekne, no treba si na to dlhšie zvykať. Pod týmito ovládačmi nájdete aj priestor na bezdrôtové nabíjanie telefónu.
Prejdime k volantu, k jednoduchému a príjemnému volantu. Nájdete tu vlastne všetky funkcie, ktoré potrebujete a tým pádom nezacapkáte stredový displej, čo je teda veľmi jednoduché a na slnku aj veľmi viditeľné. Volant je potiahnutý príjemnou kožou a iba jedným pohybom palca si tu viete napríklad nadstaviť tempomat, zmeniť hlasitosť hudby alebo zmeniť rádiovú stanicu či informácie na palubnom počítači.
Dozadu sa bez väčších problémov zmestia traja dospelí ľudia a tiež tu nechýbajú ani úchyty pre detskú sedačku. Priestoru je vzadu dosť aj pre ľudí s dlhšími nohami a väčšími chodidlami. Pri sedačke šoféra nadstavenej na mojich 175 cm som mal vzadu dostatok priestoru. To isté platí aj o mieste na chodidlá, keďže pod sedačkou šoféra je voľné miesto. Avšak to čo ma prekvapilo bola absencia vakov zo zadnej časti predných sedadiel, bez nich by sa mi dlhodobo fungovalo asi o niečo ťažšie. Vzadu sa nachádzajú aj 2 prípojky USB-C, pomocou ktorých si vieme nabiť telefón, tieto prípojky nájdeme aj vpredu. V modeli T-Cross nebudete mať problém orientovať sa aj v noci, veľmi tomu napomáhajú podsvietené kľučky od dverí a tiež svetelná lišta tiahnuca sa po celej šírke palubovej dosky.
Výkonu tak akurát
Volkswagen T-Cross, ktorý sme testovali mal výkon 110 kW, teda 150 koní, takže núdzu o výkon nemal. Pri váhe iba 1 324 kg nebol problém s akceleráciou a obiehanie prebehlo vždy veľmi ľahko a rýchlo. T-Cross zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a dosiahne najvyššiu možnú rýchlosť 200 km/h. Našu výbavu tvorila aj príjemná prevodovka DSG, ktorá radila veľmi čisto a motor sa pri nej vôbec netrápil. K dispozícií boli okrem jazdného režimu Normal aj režimy Eco a Sport, avšak pri jednom z nich išiel motor citeľne pod otáčkami a druhý ho vytočil nad 5 000 otáčok za minútu. V režime Normal sa spotreba pohybovala medzi hodnotami 6,0 až 6,7 l/100 km pri jazde mestom a okrskami. Na diaľnici nebol problém dosiahnuť hodnotu cez 8,5 l/100 km a kombinácia všetkých troch možností sa ustálila pri hodnote cca. 7,4 l/100 km. V tejto oblasti sú skutočné údaje odlišné od tých uvádzaných výrobcom. Volkswagen uvádza kombinovanú spotrebu podľa WLTP pri modeli T-Cross okolo 6,6 l/100 km. K dispozícií máte tiež 455 litrov batožinového priestoru, čo je nie je veľa, ale tiež to nie je ani málo. Navyše, po sklopení zadných sedadiel sa toto číslo navýši na hodnotu 1281 l.
Jazda – pohodlie, neduhy a adrenalín
Jazda vo Volkswagene T-Cross je veľmi pohodlná, obzvlášť v meste. T-Cross má polomer otáčania iba 10,6 m, čo predstavuje hodnoty, ktoré boli namerané aj pri Volkswagene Polo. V meste je preto obratný a nie je s ním problém vytočiť sa aj v úzkych uličkách alebo zaparkovať na malom priestranstve. Pri pohodlnej jazde vodičovi pomáha aj adaptívny tempomat, ktorý vie meniť rýchlosť auta v závislosti od vzdialenosti auta vpredu. Táto vymoženosť bola skvelá napríklad, keď som sa dostal za pomalšie auto a nemohol som obiehať, auto jednoducho spomalilo samé a ja som musel iba točiť volantom. Avšak niekedy to robilo skôr škodu ako osoh. V momente, keď som aj mohol obiehať a mal som nadstavený tento režim tak auto pri priblížení sa k inému autu spomalilo a stratilo rýchlosť. Na ďalší krát som teda zmenil dĺžku od vozidla, pri ktorej T-Cross spraví tento úkon a začne spomaľovať, no nepomohlo to. Nakoniec som sa rozhodol túto funkciu vypnúť, ale aj keď som sa dostal v nastaveniach tam kam som potreboval, nedokázal som ju deaktivovať. Horšie to však bolo pri cyklistoch, kedy T-Cross prudko dupol na brzdy aj keď som nechával cyklistovi plno miesta.
Prejazdy zákrutami v T-Crosse sú jednoducho čisté a pri suchej vozovke sa autu hádam ani len nachvíľu neutrhne zadok. Keď sa už aj dostanete za apex zákruty a poriadne na to dupnete tak chvíľku trvá kým T-Cross zaberie, no potom sa zapojí do hry tých 150 koní. Podvozok je tak akurát tvrdý, že pri týchto zákrutách nie ste príliš nahnutý a nerovnosti v pokojnom režime tiež nijak obzvlášť necítite. Spolujazdcom však pri svižnejšej jazde môžu chýbať úchyty na streche vo vnútri.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Suzuki Vitara Hybrid s automatom a plnou výbavou
Je to „Cross“?
Ako som už na začiatku spomínal, prípona „Cross“ značí, že toto auto nie je len na bežnú komunikáciu. Veľmi ma teda prekvapil fakt, že T-Cross nemá pohon 4×4, ale iba pohon predných kolies. Aj tak som sa s ním vybral aspoň do primeraného terénu a to na poľné cesty. Musím povedať, že s ľahkou poľnou cestou s pár hrubšími nerovnosťami nemal problém. Dokonca zvládol aj strmšie stúpanie po dosť prašnej a kamenistej cestičke. Tejto skutočnosti napomáhala aj vyššia svetlá výška, pri ktorej si človek môže dovoliť zájsť aj na miesta, o ktorých by sprvu pochyboval. Musím však dodať, že s T-Crossom je zábava aj v teréne a to aj na mokrej tráve, kedy sa stane, že mu ukĺzne zadok. Aj keď to vyzerá, že pohon všetkých štyroch kolies tu nechýbal tak skutočnosť, že výkon ide iba na prednú nápravu sa zakryť nedala. Boli totižto miesta, kde som sa veru musel otočiť a nájsť si inú cestu. Už len vďaka názvu T-Cross som si myslel, že to bude jednoducho štvorkolka, no nebolo to tak. S pohonom 4×4 by pravdepodobne bolo viac zábavy, ale že by jej bolo málo sa jednoducho tvrdiť nedá. V konečnom dôsledku by som ale skôr uvítal 4×4.
Záver
T-Cross je skvelé auto pre mladé rodinky s jedným, maximálne dvomi, deťmi. Do kufru zmestíte všetky potrebné veci, v meste sa bude otáčať bez problémov a cena od 18 390 € je tiež prijateľná. Význam svojho mena síce podľa mňa nenaplňuje na 100 %, no zábava s ním je určite a to ako v teréne tak aj na ceste. Jeho 150 koní a 4 valce sa dajú využiť ako na rovinke tak aj v zákrute, kde sa môžete pohrať s otáčkami s pádlami za volantom a nadobudnúť tak pocit športovej jazdy. T-Cross má určite svoje hranice, no pri ich zisťovaní zažijete kopec srandy.
VW T-Cross | Škoda Kamiq | Suzuki S-Cross | |
Počet valcov | 4 | 4 | 4 |
Zdvihový objem | 1 458 cm3 | 1 498 cm3 | 1 373 cm3 |
Prevodovka | 7-st. DSG automat | 7-st. DSG automat | 6-st. automat |
Max. výkon | 110 kW/ 150 k | 110 kW/ 150 k | 95 kW/ 129 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm/1 500 – 3 500 ot./m | 250 Nm/1 500 – 3 500 ot./m | 235 Nm/2 000 – 3 000 ot./m |
Pohotovostvá hmotnosť | 1 324 kg | 1 276 – 1 443 kg | 1 310 – 1330 kg |
Max. rýchlosť | 200 km/h | 218 km/h | 195 km/h |
0-100 km/h | 8,5 s | 8,2 s | 10,2 s |
Nameraná/uvádzaná spotreba | 6,0 – 6,7 l/100 km / 6 l/100 km | 5,8 – 6,3 l/100 km | 6,3 – 6,6 l/100 km |
Palivo | benzín | benzín | benzín |
Typ pohonu | predná náprava | predná náprava | 2WD/4WD |
Priemer otočenia | 10,6 m | 10,1 m | neuvedené |
Objem kufra – základ/maximum | 455 l/1 281 l | 400 l/1 395 l | 430 l/1 230 l |
Cena – cena od / testovaný model | 18 390 € / 26 490 € | od 17 280 € do 25 730 € | od 22 490 € do 29 900 € |