VC Austrálie – 4 veci, ktoré odhalila
VC Austrálie je už tretím závodom sezóny 2023 a znova nás presvedčila o tom, že Formula 1 je nepredvídateľný šport, v ktorom sa môže stať čokoľvek. Počas závodov sme mali niekoľkokrát iného lídra, viacero kolízii a pre niektorých aj nevysvetliteľné rozhodnutia Medzinárodnej automobilovej federácie – FIA. V každom prípade sme sa dozvedeli z nej množstvo zaujímavostí, ktoré nám môžu prezradiť niečo o ďalšom vývoji sezóny a ktoré nám ukázali, že sa stále máme na čo tešiť. Teraz sa pozrieme na 4 veci, ktoré nám VC Austrálie odhalila.
1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Alonso
Do pretekov sme mali trochu nezvyčajné poradie na štarte, keďže za prvým Verstappenom štartovali Mercedesy druhého Russella a tretieho Hamiltona, až za nimi bol Alonso. Po Verstappenovom nepodarenom štarte sa však oba Mercedesy dostali dopredu a začal sa troj-súboj o 1. miesto, v ktorom viedol Russell. Po nejakom čase však Russellovi vzplanul motor a mal po závode. Predtým sa však Verstappen jednoducho dostal pred Hamiltona na rovinke a do konca závodu viedol a nakoniec ho aj s prehľadom vyhral pred druhým Hamiltonom a tretím Alonsom, ktorý tak získal už 3 pódium v 3 závodoch.
1.V Mercedese to bude ešte zaujímavé
Počas VC Austrálie sa nám naskytol pohľad, ktorý sme nevideli takmer 7 rokov od sezóny 2016, keď v tomto tíme jazdila dvojica Rosberg-Hamilton. V tomto čase spolu bojovali piloti Mercedesu koleso na koleso a nič si nedarovali. Bola to tiež posledná sezóna kedy mal Lewis Hamilton v tíme niekoho, kto mu mohol konkurovať na každej trati v tom istom aute. Teraz sa nám naskytol opäť pohľad ako proti sebe bojujú tímový kolegovia, navyše o prvé miesto v závode. V tom momente mal však navrch Russell, ktorý bol aj prvý povolaný do boxov, čím Mercedes eliminoval šancu súboja jeho jazdcov. Túto stratégiu sme mohli vidieť viackrát, keď jazdec vpredu zastavil skôr ako jazdec za ním. Zvyčajne to však bol Bottas, ktorý musel zastaviť ako druhý. Tentokrát to bol však Hamilton a tomu sa to vôbec nepozdávalo, beztak to dal tímu jasne najavo a do vysielačky zahlásil, že ho to stavia do veľmi nevýhodnej pozície. Potom však prišiel prvý Safety Car, ktorý Hamiltonovi daroval pitstop a šťastie bolo opäť na jeho strane. Po chvíli Russell musel so závodu aj tak odstúpiť kvôli motoru a potenciálny súboj tímových kolegov bol odvrátený. Avšak je len otázkou času kedy sa títo dvaja opäť stretnú na závodnej trati v tesnom súboji.
Poradie: Russell (63), Hamilton (44), Verstappen (1)
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD
2.Checo do boja o titul veľmi hovoriť nebude
Sergio Pérez dokázal vyhrať druhú veľkú cenu v Saudskej Arábii, avšak pri VC Austrálie sa Mexičanovi nedarilo ani len vo voľných tréningoch. Checo mal problémy ako po technickej stránke tak aj po tej jazdeckej. Celý víkend sme mohli vidieť problémy hlavne dobrzdiť do zákrut z rýchlych roviniek, no nakoniec sa to najhoršie odohralo hneď v prvej časti kvalifikácie. V nej sa Checo dostal do štrkovej zóny, čo malo za následok, že ostal stáť „na bruchu“, teda sa mu pretáčali kolesá a auto bolo poľahnuté na podlahe. Kvalifikácia pre jazdca Red Bullu skončila veľmi rýchlo a do závodu štartoval nakoniec z pitlane. Po štarte sa musel predierať množstvom áut, čo sa mu samozrejme aj darilo, no nie vždy to išlo tak jednoducho. Checo síce závod dokončil na 5. mieste, čo je výborný výsledok, ale s Red Bullom RB 19 sa to aj očakávalo. Je samozrejmé, že si za túto stíhaciu jazdu zaslúži pochvalu, avšak na to čo dokáže s týmto monopostom Max sa to jednoducho nechytá (za vzor nám môže postačiť aj VC Saudskej Arábie, ktorú by Verstappen podľa mnohých vyhral, nebyť však podozrenia z technických problémov). Situáciu v Red Bulle má Verstappen pevne v rukách a podľa môjho názoru sa to Pérezovi zmeniť už (aspoň v tejto sezóne) s veľkou pravdepodobnosťou nepodarí.
3.Ferrari na dne(?)
Pre tifosi bol tento súťažný víkend ďalším sklamaním. Mnoho z nich snáď aj dúfa, že toto je dno a nižšie sa už Scuderia dostať nemôže. Ferrari určite vie, že túto sezónu nepostavilo najlepšie auto, možno ani to druhé najlepšie, ak nie aj tretie. Pozrime sa však na Mercedes zo sezóny 2022, tiež to nebolo najlepšie auto, no profesionalita tímu to dokázala vyvážiť a tím bodový zisk maximalizoval naplno. Ferrari má však problémy takmer v každej sfére a to neuniklo očiam veľmi kritických talianskych médií, ktoré sa tento raz pozreli aj na jazdcov. Leclercov útok z prvého kola označili za príliš skorý a nedočkavý, tým pádom sa vyradil zo závodu viac-menej sám, no a Sainz si podľa nich za svoj 5-sekundový trest za zostrelenie Alonsa môže tiež sám. V talianskej stajni budú musieť prebehnúť zmeny, to však Frédéric Vasseur určite vie. Tifosi teraz môžu však iba premýšľať nad tým, prečo má Scuderia na bodovom konte menej bodov než po prvý 3 závodoch v zakliatej sezóne 2020.
- Leclerc (16) po vypadnutí v 1. kole
- Alonso (14) zostrelený Sainzom (55)
4.FIA dokáže stále pobúriť
V neposlednom rade treba spomenúť aj celkom neobyčajné rozhodnutia FIA počas VC Austrálie. Tým najneočakávanejším bolo rozhodnutie vyvesiť 2 kolá pred koncom červenú vlajku po nevynútenej havárii Magnussena a odštartovať opäť z pevných pozícii. V prvej a druhej zákrute si to vybralo svoju daň, čo sa samozrejme dalo čakať. Všetci sa v zápale posledných 2 šprintových kôl pokúsili získať čo najviac pozícii k dobru. Toto však napokon ústilo ku kolízii Sainza s tretím Alonsom a „vyletením“ z 1. zákruty, čo nakoniec postihlo veľa jazdcov. No ten najhorší moment prišiel, keď sa zrazili dvaja tímový kolegovia, táto chvíľa je určite tou najhoršou, akou si môže tím prechádzať. Ku kolízii prišlo medzi Gaslym a Oconom, ktorí jazdia za Alpine. Obaja mohli skončiť na pekných bodoch, no akosi to nevyšlo. Po tomto incidente boli opäť vyvesené červené vlajky a jazdci sa vrátili do boxovej uličky. Veľmi dlhý čas sme čakali, kým komisárstvo pretekov rozhodne v akom poradí sa opäť zoradí štartovný rošt, keďže bolo ťažké určiť pozície po vyvesení červenej vlajky. Nakoniec však prišli k záveru, že bude použité poradie z predchádzajúceho kola. Aby toho nebolo málo tak Sainz bol penalizovaný trestom 5 sekúnd za kolíziu s Alonsom. Iné kolízie však vyšetrované neboli. Nakoniec bolo rozhodnuté, že preteky sa ukončia iba prechodom cez cieľovú čiaru a to v pôvodnom poradí. FIA v tento víkend ukázala, že show pre ňu hrá veľkú rolu a že jej rozhodovanie stále nie je na úrovni na akej by malo byť. Môžeme teda poznamenať, že tak ako niektoré tímy musia zlepšiť svoje počínanie, tak by tak mala urobiť aj samotná Medzinárodná automobilová federácia.
Kolízia tímových kolegov Gasly (10) a Ocon (31)
VC Austrálie nás v nedeľu určite prebudila zaujímavým priebehom závodu a fanúšikom F1 mohla dopriať mnoho emócií. V konečnom dôsledku však vždy ide iba o radosť z pretekania a na konci dňa aj tak najviac rezonuje meno víťaza. Uvidíme teda, či aj na nasledujúcej VC Azerbajdžanu uvidíme na najvyššom stupienku jazdca Red Bullu alebo niekoho iného, poprípade aj niekoho nového.
1. Verstappen | 69 bodov | 11. Bottas | 4 |
2. Pérez | 54 | 12. Ocon | 4 |
3. Alonso | 45 | 13. Piastri | 4 |
4. Hamilton | 38 | 14. Gasly | 4 |
5. Sainz | 20 | 15. Zhou | 2 |
6. Stroll | 20 | 16. Tsunoda | 1 |
7. Russell | 18 | 17. Magnussen | 1 |
8. Norris | 8 | 18. Albon | 1 |
9. Hülkenberg | 6 | 19. Sargeant | 0 |
10. Leclerc | 6 | 20. De Vries | 0 |