20. výročie legendy Porsche Carrera GT
Uplynulo 20 rokov, odkedy automobilka Porsche prvýkrát svetu predstavila prototyp modelu Porsche Carrera GT na autosalóne v Paríži. Po odhalení, sa halou ozýval nepretržitý cvakot fotoaparátov novinárov z celého sveta.
Ale poďme poporiadku a predstavte si túto situáciu. Je hlboká noc, pred Víťazným oblúkom v Paríži stojí prototyp nového superšportu Porsche Carrera GT a za volant si sadá dvojnásobný majster sveta v rally Walter Röhrl. Ten naštartuje 10-valcovú beštiu so zadným náhonom, ktorú sprevádza námestím Place de l’Étoile v miernom daždi, po mokrých dlažobných kockách, v doprovode francúzskej polície a filmového štábu až do Louvru.
Vznik
Projekt začal vznikať vďaka tomu, že mal byť pre vozidlá Le Mans vyvinutý nový motor. Preto sa načrtol projekt čisto pretekárskeho vozidla Porsche LMP2000 (9R3), ktorý mal byť osadený motorom V10. Lenže nečakane prišlo rozhodnutie nevrátiť sa do Le Mans. V tom sa zrodil nápad otriasť automobilovým svetom superšportov a homologizovať toto vozidlo na cestnú komunikáciu. Nasledoval vývoj prototypu predstaveného na parížskom autosalóne.
Porsche LMP2000 (9R3)
Zmenou si prešla napríklad aerodynamika, aby sériové vozidlo mohlo dosiahnuť rýchlosť až 330 km/h. Najväčšou výzvou bolo vyrobiť monokok a uloženie motora z uhlíkových vlákien. Upravené boli aj škrupinové sedadlá, keramické brzdové kotúče, dvojité priečne tiahlo nápravy (samostatné vedenie a zavesenie). Po prvýkrát na svete bola v automobile použitá keramická dvojlamelová spojka – Porsche Ceramic Composite Clutch (PCCC).
Zdvihový objem z 5,5 litrového prototypu bol zvýšený na 5,7 litra, čím stúpol výkon na úctyhodných 612 koní. Hmotnosť Carrery GT je 1380 kg, čiže 2,25 kg na 1 konskú silu.
Spomienka
Po 20-tich rokoch bol plánovaný návrat do Francúzska so sériovou 612 koňovou Carrerou GT, lenže kvôli momentálnej situácii sa tento návrat do domova premiéry prototypu nekonal. Napokon si túto situáciu pripomenuli na berlínskom námestí Pariser Platz. Október 2020 a pri Brandenburskej bráne znova mrholí, ako pred 20-timi rokmi v Paríži…
Technická špecifikácia
Motor | desaťvalcový atmosférický motor V, uhol valca 68 ° |
---|---|
Zdvihový objem / kompresia | 5 733 cm3 / 12,0: 1 |
Výstupný výkon | 450 kW / 612 PS pri 8 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 590 Nm pri 5 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna prevodovka s keramickou spojkou |
Zrýchlenie | 3,9 s na 100 km / h, 9,9 s na 200 km / h |
Najvyššia rýchlosť | 330 km/h |
Pohotovostná hmotnosť | 1 380 kg |
Dĺžka / šírka / výška / rázvor | 4 613/1 921/1 166/2 730 mm |
Doba výstavby / množstvo / továreň | 2003 až 2006/1 270 / Lipsko |
Cena nová v roku 2003 / Dnes | 452 690 € / od 545 000 € |
Zdroj: newsroom.porsche a Walter Röhrl