TEST: Audi A1 30 TFSI S-Line
Malý športovec s veľkým srdcom
A1-tka je mestský štýlový hatchback, ktorý je najmenším modelom Audi. Čím nás prekvapila a komu by sme ju odporučili?
Dizajnérsky kúsok
Prvá generácia A1-tky sa vyrábala v rokoch 2010 až 2018. V teste sme preverili novú druhú generáciu, ktorá sa stala vďaka podarenému dizajnu nepriehľadnuteľná. Príplatková žltá Python metalíza v kombinácii so strechou v kontrastnej farbe Mythosschwarz Metallic zaručene budí pozornosť okoloidúcich.
Postavené na Polo platforme
Nové Audi A1 je postavené na platforme MQB A0 (totožné ako VW POLO alebo SEAT IBIZA), ktorá ponúka nielen viac miesta v interiéri, ale umožňuje aj umiestnenie High-End Infotaimentu a asistenčných systémov.
7-ramenné disky Rotor dizajn vo veľkosti R18 dotvárajú vozidlu športový a exkluzívny charakter, avšak na naše rozbité cesty sú takmer predurčené na preseknutie pneumatiky.
Široká a nízko uložená maska chladiča Singleframe a jedinečná dizajnová grafika príplatkových Full LED svetlometov sa stará o športový a výrazný vzhľad.
Testovaný model obsahoval PR-číslo PFM tzv. Edition one výbavu, ktorá je špecifická stmavenými LED svetlometmi vpredu aj vzadu, vrátane efektných dynamických smeroviek.
Veľa prvkov, ako napr. spätné zrkadlá, prahy, Audi kruhy alebo označenie modelu, sú nalakované v čiernej farbe.
Interiér
Použité materiály v interiéri podčiarkujú fakt, že sa jedná o prémiovú triedu. Testovaný model obsahoval príplatkovú interiérovú výbavu S-line so športovými sedadlami vpredu s vylisovaným S-emblémom, strop vozidla v čiernom prevedení a pedálmi z ušľachtilej ocele.
S A1-kou aj do Chorvátska
Taktiež ma prekvapil priestor pre zadných pasažierov. Kľudne by som sa odvážil vycestovať so štyrmi cestujúcimi na predĺžený víkend do Chorvátska bez obmedzenia komfortu. Môže za to o 9 cm väčší rázvor kolies, ako predošlá generácia a o vyše 5 cm dlhšia karoséria. Kufor možno veľkostne prirovnať k VW Golf.
Infotainment a asistenčné systémy z Audi A8?
Interiéru dominuje Audi virtual cockpit (iba za príplatok 167 eur) s podarenou grafikou. Príplatková navigácia plus s 10,1-palcovým MMI dotykovým displejom v strede prístrojovky elegantne splýva s okolitými čiernymi plochami. Vychytávkou je satelitné zobrazenie máp a nové 3D modely miest, pomocou ktorých sa v meste ľahšie zorientujete.
Čo sa týka asistenčných systémov, Audi A1 ponúka už v sériovej výbave tzv. Lane Assistant, ktorý udržiava vozidlo v pruhu od 65 km/h. Adaptívny tempomat spolu s Pre Sense rozpozná kritické situácie a upozorní na ne vodiča. Okrem toho má A1-tka novú verziu parkovacieho asistenta, ktorý po novom zaparkuje priečne aj smerom dopredu.
Postačí 1,0 l 3-valec?
Po zistení, že má testovaný model benzínový trojvalcový motor s obsahom 1,0 som bol popravde skeptický. Opak bol ale pravdou, z tohto motora inžinieri vyžmýkali slušných 85 kW (116 koní) a 200 Nm. Papierovo tento motor zaručuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximálnu rýchlosť dosahuje 203 km/h. Neznie to možno ako rýchle auto, ale zrýchľuje svižne a nemal som pocit, že by motor na danú váhu vozidla (1,2 tony) nevládal.
Kombinovanú spotrebu uvádza výrobca 4,8 l na 100 km. Ja som sa dostal počas jazdy v meste a na mestskom obchvate na 6 litrov a pri rýchlejšej jazde na 7,5 litra.
Obháji si svoju prémiovú cenu?
Kúpna cena testovaného vozidla je 38 215 eur, čo sa na prvý pohľad môže zdať veľa. Treba sa však pozrieť na bohatú príplatkovú výbavu, technológie a použité materiály. Vzhľadom na cieľovú skupinu ponúka Audi A1 zaujímavú alternatívu k Mini Cooper.
Záverečné hodnotenie
Športové auto s krásnym dizajnom a naplnené technológiami ma príjemne prekvapilo. To, že sa jedná o vydarený model svedčí i fakt, že pár ľudí si interiér zmýlilo s Audi R8 alebo iným RS-modelom. A1-tka je najmenší model v produktovej palete Audi, avšak vo vozidle je viac miesta, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Po motorickej stránke jazdí svižne a tak sa nemusíte obávať, že nestihnete predbehnúť včas. Audi A1 by som odoporúčil tým, ktorí hľadajú menšie vozidlo a zároveň chcú mať pocit prémiového auta s bohatou výbavou, nabitými technológiami a relatívne kvalitným materiálom.
Foto: Samuel Zaťko