TEST: Volkswagen Touareg 3. generácie – ideálny kompromis?
Teraz sa určite pýtate, prečo opäť testujeme Touareg tretej generácie. Odpoveď je veľmi jednoduchá. V minulom teste sme vám ukázali, ako vyzerá a jazdí nový Touareg ľudovo povedané v ,,plnke“. Tentokrát sme si však pod drobnohľad zobrali verziu takmer v základe.
Pohonné ústrojenstvo
Pod kapotou nami testovaného modelu sa nachádzal 3-litrový naftový 6-valec s výkonom 170 kW (231 koní). Ten bol spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Dynamika
Spočiatku som bol veľmi zvedavý, ako si 231 konských síl poradí s takmer 2,2 tonami. Výsledok? Nad moje očakávania, avšak až na jednu vec. A tou je turbodiera. Ak dáte na križovatke kickdown, počítajte s tým, že väčšina krútiaceho momentu bude k dispozícii až za približne dve sekundy. Dovtedy prebieha akcelerácia veľmi pokojne, akoby sa auto nadychovalo. No po spomínaných dvoch sekundách sa k slovu prihlási 500 Nm krútiaceho momentu a odrazu máte pocit, že šoférujete podstatne ľahšie auto. V reči čísel zaberie akcelerácia na stovku 7,5 sekundy, čo je vzhľadom na rozmery a váhu auta celkom slušný údaj.
Dizajn
Čierna farba v kombinácii s chrómovanou prednou maskou, ktorá prechádzala svojimi segmentmi do LED svetiel dodávala autu rešpekt. Pri pohľade zboku vášmu oku neuniknú 19-palcové disky kolies s vysokým profilom pneumatík a oplastovanie spodnej časti auta (veľkým plusom je prekrytie nástupných prahov, takže pri nastupovaní sa nezašpiníte). V zadnej časti vyniknú LED svetlomety s peknou grafikou.
Jeho revírom je Aupark?
S touto myšlienkou som sa veľmi dlho pohrával, pretože som si myslel, že terénne schopnosti Touaregu skončili pri jeho druhej generácii. Prvá cesta teda viedla do podzemnej garáže, kde som hneď pochopil, že vďaka absencii natáčacej zadnej náparavy som si vybral záľudnú disciplínu. Stiesnené priestory podzemnej garáže Touaregu moc nechutili, tak poďme teda niekam, kde sa dá lepšie dýchať. V sobotné ráno som sa vybral na známe autičkárske miesto v okolí Bratislavy – na Pezinskú Babu. Na diaľnici som hneď pochopil určenie auta. A tým je doslova hltanie kilometrov v absolútnom komforte a izolácii od okolitých vplyvov, akými sú napríklad naše nie ideálne cesty. Testovaný model aj vďaka neprítomnosti vzduchového podvozku dokázal úplne bez problémov filtrovať nerovnosti našich ciest. K pohodliu jazdy a absorpcii výtlkov značne dopomáhali už vyššie spomínané 19-palcové disky s vyšším profilom pneumatík. Ja osobne, ak by som kupoval Touareg bez vzduchového pruženia, ani by som do väčších rozmerov diskov nešiel. A teraz späť k cieľu mojej cesty. Za Pernekom volím režim Sport a čakám, čo sa bude diať. V tomto prípade došlo iba ku softvérovej zmene odozvy plynového pedálu, riadenie bolo v porovnaní s režimom Normal o trochu tuhšie a prevodovka radila vo vyšších otáčkach. Na bežnom podvozku sa karoséria v zákrutách mierne nakláňala, ale vzhľadom na výšku auta a hlavne vzhľadom na určenie auta to bolo v úplnom poriadku.
Poďme teda skúsiť terénne vlastnosti aj na inom mieste ako na nájazde do podzemnej garáže. Volím preto režim Offroad a čakám, ako si poradí pohon všetkých štyroch kolies 4Motion s rannou rosou na lúke. Po chvíľke hľadania trakcie sa auto bez problému pohlo aj do prudšieho kopca. A to boli obuté letné pneumatiky. Taktiež auto nemalo problém poradiť si so zablatenou lesnou cestou opäť so značným stúpaním. V týchto podmienkach nie je najväčším problémom vyjsť hore na kopec, ale z neho bezpečne zísť. V tomto prípade padne vhod prítomnosť zjazdového asistenta, ktorý dokázal aj v týchto podmienkach udržať rýchlosť a to aj bez toho aby zbytočne prudko nepoužíval brzdy, čo by v tomto prípade aj pri chvíľkovom zablokovaní kolies viedlo k peknej sánkovačke.
Technológie
Príplatkové IQ-light Matrix LED svetlomety tvorí až 128 jednotlivých diód. Disponujú dynamickou reguláciou diaľkových svetiel. No nie hocakou, pretože v prípade týchto svetiel nedochádza k ,,vyrezávaniu” objektov výsuvnými valčekmi integrovanými v svetle, ale IQ-light svetlomety vypínajú jednotlive diódy, čím sa stáva táto funkcia presnejšia a rýchlejšia. Ďalšou zaujímavosťou týchto svetiel je funkcia nasvetlovania dopravných značiek pri jazde v noci pre ich lepšiu čitateľnosť.
Interiér
Prvou vecou, ktorá upúta vaše oko po nasadnutí do auta boli analógové budíky. Takmer väčšina ľudí, ktorá si sadla do auta ani len netušila, že nová generácia Touaregu môže mať klasické ukazovatele združeného prístroja. Chvíľu mi trvalo zvyknúť si na ne, keďže som do Touaregu presadol rovno z novej Audi A1, ktorá digitálnou prístrojovkou disponovala, no určite treba povedať aj fakt, že svoj účel spĺňajú a sú veľmi dobre čitateľné. Jedinou vecou, ktorá mi trochu vadila, bolo svetlé pozadie budíkov, ktoré počas jazdy trochu ,,ťahalo oči”. Medzi dvomi okrúhlymi budíkmi sa nachádza 7-palcový displej, prostredníctvom ktorého viete aktivovať/deaktivovať udržovanie v jazdných pruhoch, Front Assist, zobrazovať aktuálne prehrávanú skladbu, údaje o spotrebe, uhol natočenia kolies, ktorý môže byť nápomocný v teréne, taktiež zobrazuje dopravné značky alebo si na ňom zobrazíte mapu s aktuálnymi navigačnými pokynmi.
Stredovej konzole dominoval 9,2-palcový displej infotainmentu, ktorého rozhranie bolo veľmi prehľadné a taktiež obsahoval funkciu Apple Car Play pre jednoduché spojenie vášho smartfónu s rozhraním auta. Po zvolení režimu Offroad bolo možné zobraziť offroad informácie napríklad o nadmorskej výške, teplote oleja, alebo už spomínaného uhla natočenia predných kolies.
Manuálne nastaviteľné sedadlá s textilným poťahom poskytovali komfort aj na dlhších cestách. Ich vychytávkou bolo nastavenie rovnováhy výhrevu operadla a sedáku pomocou displeju infotainmentu.
Pasažieri na zadných sedadlách sa museli cítiť ako v obývačke, pretože vďaka proporciám auta nemali ani vyššie osoby núdzu o priestor ako pre nohy, tak aj nad hlavou. Teraz si povieme najdôležitejší údaj pri kúpe nového auta. A tým je hodnota objemu batožinového priestoru. Ten má 810 litrov, čo je plne dostačujúce napríklad na rodinnú dovolenku či už v Chorvátsku alebo na Šírave.
Záver
Ak sa obzeráte po aute, ktorému nerobí problém ,,zhltnúť“ 1 000 diaľničných kilometrov, potiahnuť vodný skúter či ,,vyšľapať“ na chatu v horách bez menších problémov a to všetko s veľmi príjemnou spotrebou 9 litrov na sto kilometrov, potom ste práve našli auto, ktoré určite stojí za vašu pozornosť.
Cena testovaného modelu je 54 270€.
Foto: Samuel Zaťko