Triumph Tiger Sport 1050 – svižné pohodlie?
Tiger Sport je s pomerne malými zmenami na trhu už niekoľko rokov. Zmeny, ktoré prišli v poslednom modely sú skvelými pomocníkmi pri cestovaní. Ak nemáte v úmysle brať Tigra mimo cesty, je to výborný univerzál, ktorý sa nezľakne ani poriadne športovej jazdy.
Dizajn
Naživo je to krásny kus motorky, doslova kus pretože Tiger nie je žiadny „prcek“. Všeobecne nemám rád striebornú metalízu, či už na autách alebo motorkách. S červenými detailmi sa mi ale páči viac, ako v matnej čiernej, ktorá je tiež na výber. Letmo uložené zadné koleso sa musí páčiť snáď každému a navyše je to super aj zo stránky funkčnosti, kedy je demontáž kolesa jednoduchšia ako u klasicky uloženého kolesa. Za tie peniaze by si motorka určite zaslúžila LED svietenie a smerovky. Beriem to ako veľké mínus v dnešnej modernej dobe.
Život s tigrom
Ako som už písal, Tiger je veľký univerzál. Výborne poslúži aj na každodenné jazdenie do práce a cestou domov z nej to vziať dlhšou trasou, aby ste si spríjemnili deň. Spotreba je na obsah a hmotnosť motocykla viac než dobrá. Pri kľudnej jazde spotrebuje okolo 5 litrov na 100 km, to znamená, že pri jej 20 litrovej nádrži sa ukážete na pumpe zhruba každých 400 km.
Motor
Motor je prevzatý z naháča Speed Triple a má objem 1050 cm3 v troch valcoch, maximálny výkon je 93 kW (126 koní) a 106 Nm krútiaceho momentu. Vyladený je tak, aby mal dostatok sily od najnižších otáčok. Už od 3000 ot/min začína usilovne ťahať a lineárne to stále graduje až do červeného pola.
Jazda
Pohotovostnú hmotnosť 235 kg cítiť pri manévrovaní na mieste. Keď sa motocykel rozbehne, ihneď tento údaj začne maskovať. Budete sa cítiť skôr ako na veľkom naháči a nie ako na 235 kg vážiacej turistike. Veľmi ochotne sa sklápa do všetkých typov zákrut.
Mesto
Jazda v meste je tiež veľmi príjemná, akurát treba myslieť na širšie riadidlá. Vďaka ním však máte nad motocyklom maximálnu kontrolu a uvoľnenú jazdeckú pozíciu. Pri ktorýchkoľvek otáčkach motora stačí trošku pootočiť plynom a Tiger okamžite vystrelí z kolóny áut.
Turistika
V príjemnom sedle Triumpha sa veľmi dobre cestuje aj vo dvojici. S priateľkou sme urobili 3500 km za dva týždne. Vyskúšali rôzne druhy ciest a musím povedať, že so všetkým sa vysporiadal na jednotku. Plne naložené tri kufre a spolujazdec je už pekná záťaž na akúkoľvek motorku. Ovládateľnosť aj napriek tejto záťaži bola stále výborná a vôbec som nemal pocit, že by sme mali naložených toľko kg navyše.
Oproti predošlému modelu disponuje tempomatom, trakčnou kontrolou, elektronickým plynom vďaka ktorému sa dajú meniť jazdné módy, antiwheelie systémom, antihoppingovou spojkou, polohovateľným predným štítom, usb konektorom a dvojicou 12V zásuviek. To sú zmeny, ktoré privíta každý cestovateľ.
Podvozok
Zvláda aj športovú jazdu a pritom je stále veľmi pohodlný. Odpruženie vpredu aj vzadu zabezpečila firma Showa. Podvozok je plne nastaviteľný a skúsil som si ho aj pritvrdiť na športovú jazdu. Motorka sa začala správať o dosť ostrejšie a dávala mi oveľa viac informácií o tom, čo sa pod kolesami deje.
Brzdy
Predné radiálne uložené štvorpiestikové brzdy Nissin si s rezervou poradia aj s plne naloženou motorkou. Dávkujú sa dobre a nemám k ním jedinú výhradu. Keď jazdím sám, zadnú brzdu nevyužívam, ale keďže je to turistický „bike“ a keď mám za sebou priateľku a kufre, dobrzďujem si aj zadnou. V prípade väčšieho tlaku na brzdu všetko postráži systém ABS.
Zhrnutie
Tiger Sport sa mi javí ako často prehliadaná motorka a je o nej celkom málo informácií. Je to škoda, pretože je to úžasne fungujúca motorka s výborným podvozkom, príjemným trojvalcom a s výbavou, ktorá pomôže spríjemniť cestovanie. Má v sebe športový charakter Triumpha a navyše aj parádne vyzerá. Momentálne je cena oproti minulým rokom zvýšená na 13 137 € plus za bočné kufre si priplatíte okolo 1000 €. Nie je to málo, ale u konkurencie si za takto vybavený motocykel dokážu vypýtať aj o dosť viac.