Opustená Bugatti fabrika – Taliansky roadtrip
Bugatti má okrem výnimočných vozidiel aj bohatú históriu, počas ktorej automobilka zažila viaceré pády a znovuzrodenia. Nám sa podarilo dostať do zavretej fabriky v Taliansku. Aký legendárny model sa v nej kedysi vyrábal a ako to tam dnes vyzerá?
Je Bugatti talianska, francúzska alebo nemecká značka?
V roku 1909 založil Ettore Bugatti, narodený v Taliansku, automobilku Bugatti. Presťahoval sa do Molsheimu, mestečka, ktoré v tom čase patrilo pod Nemecko a vybudoval tam fabriku, ktorá fungovala až po zatvorenie v roku 1963.
V roku 1987 vzkriesil automobilku Romano Artioli a postavil na ten čas veľmi modernú fabriku neďaleko Modeny. Práve v tejto fabrike sme sa boli pozrieť počas nášho talianskeho roadtripu a budeme sa jej podrobnejšie venovať nižšie. Táto fabrika bola taktiež zatvorená v roku 1995.
Dnes patrí pôvodné mestečko Molsheim pod Francúzsko a automobilku Bugatti odkúpil v roku 1998 nemecký koncern Volkswagen Group a presťahoval Bugatti naspäť do Molsheimu.
Na základe tejto bohatej histórie je možné označiť Bugatti za taliansko-francúzsko-nemeckú značku.
Manufaktúra Campogalliano, Taliansko (1987 – 1995)
Fabrika Campogalliano sídli neďaleko Modeny, v tzv. Motor Valley kde taktiež sídlia Ferrari, Lamborghini a Pagani. Náhoda? Nie, práve v tejto oblasti je dostatok kvalifikovaných ľudí so skúsenosťami z automobilového priemyslu.
Do roku 1995 sa tu výrabalo legendárne Bugatti EB110 na ktorom pracoval dizajnér Marcello Gandini, ktorý predtým navrhoval Lamborghini Countach a Miuru.
Aj napriek tomu, že fabrika je už od 1995 zatvorená, je udržovaná a dokonca je možné si dohodnúť neoficiálnu prehliadku v areáli. Pozemok momentálne vlastní právnická firma z Ríma, ktorá objekt spravuje.
Okrem manufaktúri sa tu taktiež nachádza hlavná budova s dizajnovým štúdiom, vývojom, výstavnou plochou ako aj testovacia dráha, na ktorej sme si zajazdili s Abarthom 595 Competizione. Vnútri sme taktiež mohli vidieť vystavené dvere, ktoré pochádzajú z prvej fabriky z Molsheimu, založenej v roku 1909.
Najviac ma zaujala montážna hala, ktorá aj dnes, o 30 rokov neskôr, pôsobí futuristicky a svojou architektúrou zabezpečuje dostatočné svetlo pre pracovníkov.
Hneď vedľa nej sa nachádza modrá budova, pri ktorej si preberal svoju EB110 aj Michael Schumacher.
Zaujímavosťou bola aj spätosť pracovníkov manufaktúri s automobilkou. Boli ako rodina neskutočne pyšná na svoju prácu v Bugatti.
Žial hospodárska kríza v USA a Európe donútila automobilku kvôli nízkemu dopytu opäť zavrieť. Ako som už spomínal vyššie, neskôr o pár rokov ju odkúpil gigant Volkswagen Group a postavil ju opäť na nohy.
Aj po rôznych návrhoch, momentálne neexistuje plán na obnovu objektu.
Bugatti EB110
Názov EB110 pochádza z iniciálov zakladateľa Ettore Bugatti a jeho 110-te výročie narodenín. Vyrobených ich bolo približne 100 kusov. EB110 poháňa v strede uložený 3,5 l dvanásťvalcový motor so štyrmi turbami, manuálnou prevodovkou a pernamentným pohonom všetkých kolies.
Z 0 na 100 km/h zrýchlovalo za 3,26 sekundy, maximálnu rýchlosť dosahovalo 351 km/h a týmto ho radilo medzi najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo na svete. V tom čase sa vyrábalo Ferrari F40, konkurent EB110.
Bugatti Centodieci – Tributo alla EB110
Na spomínanej výstavnej ploche nedávno predstavili Bugatti Centodieci, duchovného nástupcu Bugatti EB110 o ktorom sme písali TU.
Text: Martin Matušek
Foto: Samuel Zaťko, Bugatti Press, GTspirit, Driveexperience