TEST: Renault Clio R.S. Line 1,0 TCe 100 – ľahký športovec
Konečne sme sa dočkali zásadnej modernizácie Clia. Na prvý pohľad modernizáciu neuvidíte, no vo vnútri sa stala doslova revolúcia. Ako si 5. generácia Clia poradila v našom teste?
Ladné športové krivky
Vyzerá úžasne! Aj keď sa dizajn exteriéru veľmi nezmenil, nesmú chýbať športové doplnky. Prednú časť zvýrazňuje prepracovaný nárazník s Full LED prednými svetlometmi. V zadnej časti mu športového ducha dodáva zadný difúzor s chrómovým výfukom. Vo výbave R.S. Line je Clio doplnené o množstvo plakiet s označením R.S. Line a o čierne doplnky. Príplatková modrá farba púta pohľady, no je to magnet na nečistoty. Bočný profil dopĺňajú neprehliadnuteľné zliatinové disky kolies s rozmermi 205/45 R17.
Interiér, ktorý vyrazil dych
Hneď na prvý pohľad ma zaujalo spracovanie kabíny. Clio zaraďujeme do segmentu automobilov, v ktorých sa na všetkom šetrí. Renault použil azda všade mäkčené plasty, ktoré vyzerajú hodnotne. Celá palubná doska, pásy a sedadlá sú obšité červenou a bielou farbou pre zvýraznenie najvyššej športovej výbavy. Po uchopení volantu mi prekážal jeho hrubý veniec, na ktorý som si nevedel zvyknúť. Udivuje ma, že Renault nepoužil ovládanie rádia na volante, ale pod volant na pravej strane. Na ovládač som si okamžite zvykol a vôbec mi nevadilo jeho umiestnenie. Hudobný koncert zabezpečoval audiosystém BOSE s 9 reproduktormi, za ktorý by som si určite priplatil.
Priamo v zornom poli vodiča sa nachádza 7-palcový digitálny displej s prehľadnými funkciami a výbornou grafikou. Jeho ovládanie je veľmi jednoduché pomocou volantu. Zobrazenia displeja sa dajú meniť cez príplatkový 9,3-palcový vertikálne orientovaný displej infotainmentu. Každú chvíľku ho treba leštiť, pretože s otlačkami sa veľmi kamaráti. Displej podporuje aj systém Easy Link, teda zrkadlenie telefónu. V našom prípade Apple Car Play fungoval bezchybne. Pri parkovaní ma ochraňovala 360-stupňová kamera, ktorá svojim grafickým spracovaním mierne zaostáva. Keďže sa bavíme o segmente B, kamera je veľkou raritou a Renault je týmto krok vpred pred konkurenciou.
Veľmi som ocenil panel jednozónovej klimatizácie s grafickým zobrazením. Zložený je z 3 otočných ovládačov, ktoré svojou jednoduchosťou a praktickosťou veľmi potešia.
Spojenie motora a prevodovky
Náš testovaný model disponoval 100-koňovým oturbeným 3-valcom s objemom 1,0 litra. Po naštartovaní bol ihneď známy jemne klepotavý zvuk trojvalca. Pri bežnej jazde bol užitočným spoločníkom, no výkon mu rozhodne chýbal. Spojený bol s predným pohonom pomocou 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Dráhy by mohli byť presnejšie, keďže naša testovacia verzia bola v športovej výbave. K dispozícií je až trojica nastavenia jazdných režimov – Eco, Sport, My Sense, v ktorých sa mení nastavenie tuhosti riadenia a prispôsobenie reakcií plynového pedálu.
Počas nášho testu sme dosiahli kombinovanú spotrebu 6,5 l / 100 km. Určite je motor úspornejší, pretože sme využívali plný potenciál trojvalca. Pri ľahkej nohe do rýchlosti 120 km/h sa motor dokáže pohybovať okolo 5 l / 100 km. Pri 130 km/h motor točí 3000 ot/min. Vyššie rýchlosti mu vadia, pretože mu chýba 6. prevodový stupeň. Do 2000 ot/min je veľmi lenivý a neochotný. Motor treba držať vo vyšších otáčkach, keďže vrchol krútiaceho momentu 160 Nm dosiahnete až pri 2700 ot/min.
Dynamická jazda a sedadlá
Kvôli tomuto spojeniu by som si kúpil Clio. Pri dynamickej jazde sa auto chová veľmi kľudne. Systém ESP je prísny, a tak si zachováva bezpečnosť. Prudké prejazdy zákrut zvláda na jednotku, keďže hmotnosť nepresahuje 1,2 tony. Pri dynamickej jazde som mal pocit, že pri použití lepších pneumatík má auto naviac. Sedadlá s úžasným bočným vedením vás podržia v každej situácií. Po nastúpení do vozidla do nich doslova vpadnete a ani pri dlhých trasách vás nič nebude bolieť.
Priestor
Na sedadlách vodiča a spolujazdca je vzdušne a nemal som pocit stiesneného priestoru. V druhom rade by som však sedieť nechcel. Krátke trasy by sa dali zvládnuť, no určite nie s radosťou. Skôr by som druhý rad sedadiel označil za detské alebo núdzové. Batožinový priestor ma neohúril, pretože má vysokú nakladaciu hranu a hlboký kufor. Pri nakladaní ťažších predmetov treba dávať pozor na chrbát. Výrobca udáva veľkosť kufra 340 litrov (podľa VDA), no určite by som povedal že má menej.
Záver
Renault Clio vo výbave R.S. Line je veľmi príjemné auto do mestskej prevádzky. Za svoj vzhľad sa nemá prečo hanbiť a určite sa množstvo ľudí za ním otočí. Kvalita vnútorného spracovania je na vysokej úrovni, ktorú by ocenili aj vozidlá z prémiovejších značiek. Serpentíny mu určite prospievajú, no diaľnica sa mu nepozdáva. Určite by som volil silnejší 1,3-litrový 4-valec s automatickou prevodovkou kvôli jazdnej dynamike a pohodliu posádky vďaka prevodovke. Cenovka našej testovanej verzie je 17 800 eur.
Foto: Samuel Zaťko