PRVÁ JAZDA: Mini Cooper SE – elektrická motokára
Vďaka Mini Slovensko sa nám do rúk dostal na pár hodín v rámci novinárskych jázd plne elektrický Cooper SE. V článku sa vám pokúsime zhrnúť naše prvé dojmy z jazdy na tomto prvom, čisto elektrickom Mini.
Elektrický dizajn
Mini ako jedna z mála automobiliek pochopila, že elektromobil neznamená automaticky auto s prehnane futuristickým dizajnom, práve naopak. Cooper SE odlišuje od bežnej spaľovacej verzie iba pár detailov ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Pri pohľade zvonku si ako prvé všimnete zelené detaily, ktoré sú hlavným poznávacím prvkom elektrickej verzie. Taktiež predná maska obsahuje minimum otvorov v záujme zlepšenia aerodynamiky. Naše auto síce bolo obuté na zimných pneumatikách s klasickými diskami, no pri letnom obutí podčiarkujú dizajn 17-palcové disky s veľmi aktuálnym názvom Mini Electric CORONA.
Pohon
K dispozícií je jedna výkonnostná verzia, ktorú poháňa elektromotor s výkonom 184 konských síl. Vysokonapäťová batéria sa nachádza v podlahe, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti, a taktiež toto riešenie neznižuje objem kufra. Krútiaci moment 270 Nm je prenášaný výhradne na prednú nápravu.
Jazda
Z jazdy som mal doslova pocit ako na motokáre. Elektromotor s okamžitým nástupom krútiaceho momentu zabezpečil zrýchlenie z 0-60 km/h za 3.9 sekundy, respektíve 7.3 sekundy z 0-100 km/h. Samozrejme zrýchlenie nie je všetko, a tak sme do našej testovacej trasy zakomponovali aj horský priechod Pezinská Baba. Svižnejší prejazd zákrut nerobil Miničku žiaden problém, a to hlavne vďaka nižšiemu ťažisku a na mestské auto vcelku tuho naladenému podvozku, ktorý výrazne redukoval náklony karosérie.
Interiér
Elektrický Cooper informuje o rýchlosti, percentách batérie, rýchlosti a využití elektromotoru na 5.5-palcovom displeji umiestnenom priamo pred vodičom. Počas nabíjania tento displej slúži na zobrazenie predpokladaného času nabíjania. Ďalej samozrejme nemôžu chýbať športovo strihnuté sedadlá a volant, ktorý padol do rúk ako uliaty.
Využitie/Záver
Výrobcom udávaný dojazd je na úrovni 235-270 km v závislosti od podmienok. Pri našej jazde sme dobíjali batériu na 50kW rýchlonabíjačke, ktorej zaberie dobiť batériu na 80% približne 35 minút. My sme počkali na plné nabitie, po ktorom sme boli schopný prejsť so všetkými komfortnými prvkami a prevažne v športovom režime 150 km a dojazd po jazde ukazoval stále cca 45 km, takže elektrické Mini je podľa mňa do mestskej premávky ako stvorené. A aby som nezabudol na cenovku. Tá bola tesne nad 39 tisíc €.
Foto: Samuel Zaťko