TEST: BMW M135i – iná doba, iné priority
Na test sa mi do rúk dostala tretia generácia radu 1 v najvýkonnejšej verzii M135i, ktorá v kruhoch autičkárov rozpútala vášnivé diskusie o tom, či je M Performance verzia najmenšieho BMW stále pravým BMW. Moja odpoveď je áno aj nie. V nasledujúcich riadkoch vám objasním prečo, no poďme poporiadku.
Dizajn
Jednotka v porovnaní s predchodcom zmenila svoju tvár dosť radikálne. Do prednej masky sú zasadené rozmerné obličky, ktoré na prvý pohľad pôsobia dojmom, že toto je už príliš. Taktiež, keď som novú jednotku videl po prvýkrát mal som tiež názor, že ich veľkosť je na celkové proporcie auta jednoducho päsť na oko. No ako som sám zistil, toto je dizajnový prvok, ktorému prídete na chuť časom. A tak sa aj stalo. Po týždni strávenom s novou jednotkou mi nové, veľké obličky ,, začali chutiť ”.
Jednou z vecí, ktorá ma na dizajne potešila je jeho funkčnosť. V prednej časti nenájdeme žiadne fejkové nasávacie otvory ale reálne, ktoré zlepšujú obtekanie auta vzduchom. Vzadu nájdeme decentný spojler zlepšujúci prítlak zadnej nápravy.
Zadok sa vzhľadom približuje predchodcovi o čosi viac ako predok. Nájdeme tu dve rozmerné, reálne koncovky výfukového systému zasadené do lakovaného difúzoru. Hlavným odlišovacím prvkom od predchodcu je nový svetelný podpis full LED koncových svetiel.
Ako odlíšim verziu M135i od klasickej jednotky?
- obličky a kryt spätných zrkadiel lakovaný matnou striebornou farbou
- rozmerné M brzdy vypĺňajúce takmer celý priestor disku
- dve koncovky výfukového systému
Pohon
Áno. Nová M135i prišla o svoju silnú stránku, ktorou bol radový 6-valec. O tom si však viac povieme pri porovnaní s predchodcom v ďalšom článku. Súčasná M135i ukrýva pod kapotou priečne uložený 2-litrový TwinPower Turbo 4-valec produkujúci 306 koní a 450 Nm krútiaceho momentu, čím sa zaradil medzi najvýkonnejší 4-valec, aký BMW vyrobilo.
Pohon čisto zadnej nápravy v jednotke už bohužiaľ nenájdeme. Prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport sú poháňané všetky štyri kolesá. Systém xDrive však dokáže poslať na zadok maximálne 50% výkonu, čo znamená, že primárne je poháňaný predok a zadok sa pripojí až v prípade potreby. Vďaka tomuto faktu nájdeme na prednej náprave už v štandarde M Sport diferenciál so zvýšenou svornosťou.
Jazda
Základom jazdy je rýchly a efektívny rozbeh. Ten M135i zvláda vďaka funkcii Launch Control excelentne. Z pokoja na 100 km/h zrýchli za 4,8 sekundy a tachometer sa zastaví pri 250 km/h. Rovinky sú jedna vec. Ako však reaguje 135i na kľukaté cesty? Hneď na úvod musím poznamenať, že sme mali obuté zimné pneumatiky, takže s letným obutím by bol pocit z jazdy ešte o niečo intenzívnejší.
Prichádzam k známej destinácií petrolheadov k Pezinskej Babe. Volím režim Sport a volič automatu dávam do manuálneho režimu. Zmeny oproti režimu Comfort cítiť okamžite. Značne stuhol podvozok a taktiež sa zmenil zvukový prejav. Rýchlejšia odozva pedálu akcelerátoru a ťažšie riadenie sú taktiež súčasťou režimu Sport. Tieto zmeny vo mne evokujú stále pocit pravého BMW. Umocňuje ho aj skutočnosť, že prevodovka v manuálnom režime pre nič za nič nepreradí, ba dokonca ani keď máte manuálne zaradený ôsmy prevodový stupeň a dáte kickdown, prevodovka nepodradí. Takže zatiaľ mám pocit, že šoférujem BMW.
Čo však správanie v zákrutách? Tu ma jednotka prekvapila a zároveň aj trochu sklamala. Pri prejazdoch zátačiek je mierne cítiť preferenciu pohonu prednej nápravy, ale aj to iba na limite. Ak sa dostatočne zoznámite s autom a začnete chápať jeden druhého máte vyhrané. V takom prípade vás M135i odmení rýchlymi prejazdmi zákrut, kde budete značne cítiť prítomnosť samosvoru na predku, ktorý auto doslova vťahoval do vnútra zákruty. Pri výjazdoch pocítite xDrive najviac. Vtedy pošle časť výkonu na zadok, akoby vás chcel priam až vykopnúť dopredu.
Ak sa na novú M135i pozerám ako na nástupcu predošlej generácie, tak som trochu sklamaný jazdnými vlastnosťami. Mal som možnosť jazdiť predošlú generáciu s xDrive, ktorá odhliadnuc od výkonu dávala viacej najavo svôj rodokmeň BMW. Porovnám stručne tieto dve generácie na príklade jednej zákruty. So ,,starou” M135i/M140i pridanie plynu na výjazde znamenalo pri preferencii pohonu zadnej nápravy miernu pretáčavosť, na ktorú bol každý pri BMW zvyknutý. Nová generácia je v rovnakej situácií veľmi dlho neutrálna a ku koncu predsa len cítiť nedotáčavosť.
Takže keď to zhrniem. Ak sa na novú M135i nepozerám ako na nástupcu tej predošlej, ale ako úplne nové auto, tak som jazdnými vlastnosťami zostal veľmi milo prekvapený. Taktiež ak porovnám jednotku s konkurenčným VW Golf R, tak jazdnými vlastnosťami a pocitom z jazdy u mňa vyhráva jednoznačne BMW.
Čo sa mi pri jazde páčilo a čo nie
+ adaptívne LED svetlomety
+ tuhé a priame riadenie
+ manuálny režim prevodovky, ktorý je naozaj manuálny
+ samosvorný diferenciál
+ automatické vypnutie systému start/stop v režime Sport
– mierna nedotáčavosť
– slabé odhlučnenie podvozku
– na naše cesty tvrdý podvozok aj v komfortnom režime
Interiér
Ako prvé musím spomenúť ,,pracovisko” vodiča. Alcantarové športové sedadlá sú jedny z najlepších, v akých som za poslednú dobu sedel. Ponúkajú široké spektrum nastavení vrátane možnosti predĺženia sedáku či ,,prifúknutia” bočného vedenia, ktoré vás na kľukatých cestách podrží bez pohnutia. Kožený M volant mne osobne vyhovuje ako ovládacími prvkami, tak aj svojou hrúbkou, no pár ľudí povedalo, že im je neprirodzene hrubý a prekáža im.
Live Cockpit Profesional je prehľadný, pri zmene jazdného režimu mení grafiku a dokáže zobraziť v pravej časti informáciu o aktuálnom využití krútiaceho momentu a výkonu alebo hodnoty preťaženia. Displej infotainmentu môže slúžiť aj na zrkadlenie smartfónu CarPlay, ktoré som ja osobne využíval najviac. Pri športovej jazde môžte cez infotainment sledovať rôzne informácie o vozidle ako napríklad teploty prevádzkových kvapalín, plniaci tlak turba alebo teplotu pneumatík, čo môže byť pri ostrejšej jazde nápomocné.
Záver
Ak novú M135i neberiete ako náhradu za vašu staršiu M Performance jednotku, ale hľadáte svižné auto do mesta, na občasné ,,blbnutie” na okreskách a taktiež cez leto vás a vašu rodinu láka chorvátske more, tak rad 1 vo verzii 35i môže byť ideálnou voľbou spomedzi konkurentov ako napríklad A35 AMG, Golf R alebo S3.
Cena testovaného modelu: 58 677€
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 2.0 /benzín |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 225/306 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 450 |
Prevodovka | Automatická Steptronic Sport 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,3/11,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 525 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 45 300/58 677 |
Foto: Samuel Zaťko, Martin Katler