TEST: BMW i3 – ekologická nadčasová štýlovka
BMW i3 je tu s nami bez väčších zmien už od roku 2013. Tento rok však i3-ka dostala väčšiu batériu s kapacitou 120 Ah, čo v prepočte znamená 42.2 kWh. V jednoduchosti povedané, reálny dojazd tohto primárne mestského elektromobilu by mal byť na úrovni niekde okolo 300 kilometrov. Podarilo sa nám však priblížiť k tejto hodnote aj v reálnych podmienkach? Poďme sa spoločne na to pozrieť.
Dizajn, ktorý predbehol dobu
Vzhľad i3-ky je tu s nami bez zmeny, ako som spomínal v úvode, už od roku 2013. Keď som ju vtedy prvýkrát stretol na ulici, myslel som si, že to je nejaký koncept, alebo niečo podobné, no opak bol pravdou. Bolo to úplne ,,bežné” BMW i3. A tento názor mám dodnes. i3-ka jednoducho svojim dizajnom predbehla dobu a myslím si, že aj keby ďalších 10 rokov nedostala facelift, tak si to väčšina ani len nevšimne.
Predná časť auta obsahuje minimálne množstvo otvorov a rôznych prelisov, čo napomáha plynulejšiemu obtekaniu auta vzduchom. Čo určite treba pochváliť je zachovanie typických ,,obličiek”, ktoré sú už od nepamäti hlavným poznávacím znakom mníchovskej automobilky aj keď v tomto prípade zastupujú čisto estetickú funkciu.
O osvetlenie cesty pred autom sa starajú LED svetlomety, ktoré svietili veľmi jasne, čo určite prispieva k bezpečnosti jazdy najmä v noci. Mne osobne sa páčilo zapracovanie zadných koncových LED svetiel do kufrových dverí tak, že nevystupovali do priestoru, ale tvorili jednu plochu spolu s piatymi dverami.
Pod prednou kapotou sa nachádzal malý odkladací priestor, ktorý slúžil najmä na uloženie nabíjacích káblov, ale aj na dopĺňanie vody do ostrekovača.
Najzaujímavejším riešením v oblasti dizajnu, ktoré takmer vždy pritiahlo pozornosť okoloidúcich sú protichodne sa otvárajúce dvere. Áno. Veľa ľudí hovorilo, že to je veľmi nepraktické, keďže vždy, keď niekto ide vystúpiť zo zadného radu sedadiel, tak musí otvoriť aj vodičové dvere a taktiež sa musí vodič vždy odpútať, pretože vodičov bezpečnostný pás je uchytený na zadných dverách. Treba si však uvedomiť, že v prípade auta s kupé karosériou vás čaká úplne rovnaký problém a navyše sa vám bude vystupovať zozadu podstatne horšie. Kto sedel napríklad v M4-ke, vie o čom hovorím. Ďalšou častou otázkou bolo, že ,,kde to má B-čkový stĺpik”? Odpoveď je veľmi jednoduchá. i3 B stĺpik tak ako ho poznáme jednoducho nemá a to z toho dôvodu, že monokok je vyrobený z uhlíkových vlákien, ktorých vlastnosti zabezpečili dostatočnú tuhosť celého monokoku natoľko, že B stĺpik ako taký potrebný nieje.
170 zábavných elektrických koní
Ako môže byť mestský elektromobil zábavný? Tiež som spočiatku nerozumel, no po výdatnom daždi som veľmi rýchlo pochopil, o čom je reč. i3-ku poháňa elektrický motor s výkonom 170 konských síl, ktorým sekunduje 250 Nm krútiaceho momentu. Teraz však prichádza tá podstatná vec, ktorou je fakt, že výkon putuje výhradne na zadnú nápravu, čo v kombinácií s vlastnosťami elektromotorov doručovať krútiaci moment na kolesá takmer instantne dáva pri zvolenom režime Traction a mokrej ceste výsledok plný úsmevu z radosti z jazdy. Nieje to samozrejme porovnateľné s napríklad vyššie spomínanou M4 to určite nie, ale fakt, že v aute určenom primárne na ekologickú prepravu z bodu A do bodu B dokážete mať toľko zábavy, tak za to má BMW palec hore.
Čo sa bežnej jazdy týka, musím pochváliť podvozok. V redakcii sme sa zhodli, že je síce tuhý, ale aj napriek 19-palcovým pneumatikám nieje vyslovene tvrdý, že by ste trpeli pri každom prejazde nerovnosťou a bol vcelku dobre odizolovaný od interiéru, takže neprenášal ani hluk od kolies a ani nejaké veľké rázy do kabíny.
Nabíjanie a dojazd
Batéria s kapacitou 42.2 kWh nám vystačila na prejdenie 253 kilometrov. Takže bez problémov sme boli schopný prejsť z Bratislavy do Viedne a späť po okresných cestách, za použitia klimatizácie a so štyrmi osobami na palube na jedno nabitie. Celkom slušný údaj na mestský elektromobil. Môžme teda potvrdiť, že pri čisto mestskom použití je BMW i3 schopné prejsť na jedno nabitie 300 kilometrov úplne bez problémov. Vybitú batériu je samozrejme potrebné nabiť. Pri použití 50 kW rýchlonabíjacej stanice sa batéria z cca 5 % na 80 % nabije za približne 40 minút. Počas našej 253 kilometrov dlhej testovacej trasy sme dosiahli elektrickú spotrebu 13.9 kWh/100 km.
Futuristickému zovňajšku sekunduje futuristické vnútro
Moderný dizajn neobišiel ani interiér, ktorý pôsobí vzdušným a priestranným dojmom. Pred vodičom sa nachádza malý displej informujúci len o najdôležitejších informáciách, ako napríklad rýchlosť, aktuálne využitie elektrického pohonu, zvolený režim a stav batérie. Volant má mierne tenší veniec, ako sme u BMW zvyknutý, no aj napriek tomu padol do rúk ako uliaty.
Volič prevodovky by ste na stredovom tuneli hľadali márne. Nachádza sa totiž na netradičnom mieste, za volantom. Čo sa týka jeho ovládania, je to úplná klasika, ako v každom BMW. Netradične je umiestnené aj štartovacie tlačidlo, ktoré sa nachádza práve na voliči prevodovky.
Uprostred palubnej dosky je umiestnený displej infotaimentu, ktorý vytvára pocit, akoby levitoval. Nebol však dotykový, takže jednak neodpútaval toľko pozornosť vodiča a nebol neustále ,,zapackaný” od prstov. Na jeho ovládanie slúžil klasický otočný iDrive ovládač. Okrem bežných funkcií slúžil aj na nastavenie nabíjania a taktiež dokázal bezdrôtovo zrkadliť smartfón pomocou CarPlay.
Sedadlá čalúnené látkou boli pohodlné aj pri dlhších jazdách, no uvítal by som výraznejšie bočné vedenie a taktiež ja osobne by som uvítal, ak by sedadlo šlo dať do ešte nižšej polohy.
Ako teda i-trojka obstála?
Ak máte v hľadáčiku elektrické auto, ktoré budete do veľkej miery používať len v meste, no chcete určitú prestíž a individualitu, tak i3 od BMW môže byť vašim horúcim kandidátom.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 125/170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 |
Prevodovka | automatická |
Spotreba výrobca (WLTP)/test | 15.3/13.9 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1345 |
Objem batožinového priestoru (L) | 260 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 950/47 601 |
Foto: Samuel Zaťko