POROVNANIE: BMW 320d xDrive Sedan vs. Touring [veľký užívateľský test]
Pri výbere nového vozidla sa často stretávame s otázkou, kúpiť sedan či kombi? V spolupráci s RIJA BAVARIA NITRA sme sa rozhodli vám pomôcť pri výbere, ktorá verzia je pre vás vhodnejšia. Pripravili sme si pre vás článok zhrňujúci dizajnové črty, jazdné vlastnosti, praktickosť a výhody jednotlivých typov karosérií. K tomu nám pomôže BMW radu 3 s pohonom xDRIVE aktuálnej generácie.
Motorizácia
Naftový agregát s označením 20d je častou voľbou pri kúpe rodinne orientovaného vozidla. Ponúka výkon 140 kW teda 190 konských síl a 400 Nm krútiaceho momentu. V spolupráci s 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa jedná o rozumnú voľbu so značnou dávkou dynamiky, ktorej v najnovších modeloch napomáha v mestskom prostredí mild-hybridný systém. (Nami testované modely tento systém ešte nevyužívajú)
Dizajn
V redakcii sme testovali biely metalický Sedan Sport Line a Touring tmavo-šedej metalízy v balíku M-Packet. Sedan pôsobí elegantnejšie a dynamickejšie. Touring taktiež nezaostáva a ponúka značnú dávku dynamiky aj vďaka spomínanému M-Packet balíku. Obe vozidlá disponujú svetlometmi s Full LED technológiou a dvoma reálnymi koncovkami výfuku.
Praktickosť a priestrannosť
S dizajnom danej karosérií sa spájajú hlavné prednosti BMW radu 3 Touring. Ten vďaka svojej prakticky orientovanej karosérií poskytuje pohodlnejšie nastupovanie do druhého radu sedadiel a tiež o čosi viac priestoru na hlavu. V sedane si síce človek s výškou 190 cm sadne sám za seba, no v „kombíku“ sa cíti oveľa komfortnejšie počas dlhšej jazdy.
Rad 3 Touring poskytuje i značne väčší nakladací otvor batožinového priestoru. Nakladanie kočíka či prevážanie rozmernejšej batožiny počas rodinných výletov je jednoduchšie a pohodlnejšie. Rozdiel v objeme kufra oboch variantov však nie je až taký markantný. Vyhráva karoséria kombi s hodnotou 500 litrov voči 480 litrom v karosérií typu sedan. Inak tomu nie je ani pri sklopení zadných sedadiel. Touring ponúka zákazníkmi milované otvárateľné okno piatych dverí.
Jazdné vlastnosti
Práve tu sa dostáva k slovu sedan, ktorého pocitová jazdná dynamika bola lepšia vďaka o 100 kilogramom nižšej hmotnosti vozidla. S hmotnosťou súvisí i zrýchlenie z 0-100 km/h, v ktorom má opäť výhodu sedan s časom 6,8 sekundy voči 7,4 sekundám v prípade Touringu.
Celková dĺžka vozidiel a ich rázvor sú identické. Parkovanie a manévrovateľnosť v mestskom prostredí bola teda identická pri oboch karosárských variantoch. Čo však opäť rovnaké nebolo je spotreba paliva. Výrobcom udávaná spotreba je na úrovni 4,9 litra na 100 km resp. 5,1 litra na 100 km v prípade verzie Touring. Nám sa v teste podarilo potvrdiť tento rozdiel s hodnotami 6,1 l/100 km resp. 6,3 l/100km. Rozdiel je daný najmä hmotnosťou daných typov vozidiel.
Citeľný rozdiel bol i v naladení podvozka oboch variantov. Už základný podvozok sedanu bol naladený o čosi tuhšie než u iných vozidiel tejto kategórie. Športové jazdné vlastnosti a menšie náklony karosérie umocňuje v prípade karosérie kombi príplatkový M-podvozok. Voľba medzi základným a príplatkovým podvozkom je na charaktere zákazníka. Ak si však užívate dynamickú jazdu M-podvozok je jasná voľba.
Zhrnutie výhod karosérií
Výber daného typu karosérie je veľmi individuálna záležitosť a odvíja sa od životného štýlu každého zákazníka. Faktom však ostáva, že sedan poskytuje elegantnejší a športovejší vzhľad, ktorý sa však dá nahradiť športovým balíkom, ako tomu bolo v príprade nami testovaného 320d Touring. Okrem dynamiky poskytuje sedan i o čosi nižšiu spotrebu.
Naopak karoséria typu kombi je oveľa praktickejšia a poskytuje viac priestoru nad hlavou v druhom rade sedadiel, priestrannejší batožinový priestor a komfortnejšie nakladanie batožiny.
Posledný a pre mnoho zákazníkov zásadným rozdielom je cena. Zatial čo rad 3 s danou motorizáciou a v prevedení sedan začína na sume 44 900 eur, Touring štartuje na hodnote 46 950 eur. Nami testované verzie boli ohodnotené na 63 652 eur resp. 65 149 eur a v akciovej ponuke RIJA BAVARIA NITRA ich viete získať za zvýhodnené ceny 43 900 eur za sedan a 45 900 eur za verziu Touring.
Technická špecifikácia
320d Sedan | 320d Touring | |
Motor/palivo | 2,0/nafta | 2,0/nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 995/4 | 1 995/4 |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 | 140/190 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,9/6,1 | 5,1/6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 615 | 1 715 |
Objem batožinového priestoru (L) | 480 | 500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 233 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,8 | 7,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 44 900/63 652 | 46 950/65 149 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Matúš Toráč