Výrobcovia Tesla a NIO lámu rekordy!
Ak by ste minulý rok v januári investovali 1 000 eur do akcií NIO, dnes by mali hodnotu 18 760 eur. Čo sa skrýva za týmto nárastom a kto má najväčší potenciál stať sa lídrom na trhu elektrovozidiel?
Po prvýkrát v histórií je Tesla zisková štyri kvartály po sebe
Ak by ste si kúpili akcie Tesly za 1 000 eur minulý rok, dnes by mali hodnotu 7 840 eur. Čo sa skrýva za extrémnym medziročným nárastom až 684 %? Akcie Tesly za rok 2020 stúpli na neuveriteľnú úroveň, a to od chvíle, keď zverejnili aktuálne čísla spoločnosti. Tesla bola po prvýkrát v histórii spoločnosti zisková štyri kvartály po sebe. Tým sa zvýšila možnosť vstúpiť do indexu S&P 500. Nadšenie investorov sa ešte viac zvýšilo po oznámení rozhodnutia vstupu do indexu S&P 500. Okrem toho stúpol medziročne počet vyrobených áut o 40 % a to napriek odstávke vo výrobe kvôli Covid-19. Celkovo vyrobila Tesla za rok 2020 vyše pól milióna vozidiel, konkrétne 509 737 vozidiel. Za výhodu Tesly považujem prístup ku kapitálu, a taktiež šikovnosť a mediálna sláva Elon Muska. Okrem toho fabriky budú rozmiestnené po celom svete a tak sa bude vyrábať nielen v USA, ale aj v Nemecku a v Číne. To výrazne zníži logistické náklady.
Podobný scenár čínskeho výrobcu NIO
O čínskom výrobcovi elektrických vozidiel NIO ste už mali možnosť u nás čítať a to pri prekonaní časového rekordu na Nordschleife elektrošportiakom NIO EP9 a taktiež pri predstavení nového 7 miestneho elektrického SUV NIO ES8, ktoré konkuruje Tesle Model X. Ak by ste kúpili akcie NIO minulý rok v hodnote 1 000 eur, dnes by mali hodnotu 18 760 eur. Je to neuveriteľný medziročný nárast o 1 766 %. Sila, že? Za rok 2020 vyrobili 43 728 vozidiel, čo je výrazne menej v porovnaní s Teslou. Avšak netreba podceniť medziročný gigantický nárast predaju až o 112 %.
Výhodou NIO je značná podpora zo strany čínskej vlády a jej dotácií. Spoločnosť NIO v roku 2019 takmer zkrachovala a čínska vláda poskytla potrebný kapitál za výmenu 24 % podielu spoločnosti. Týmto dala najavo ako je NIO skutočne pre Čínu dôležitý. Ďalšou konkurenčnou výhodou je znížená nákupná cena vozidla, kvôli tomu, že najdrahší komponent – batériu nemusíte vlastniť. Platíte iba mesačný poplatok a miesto nabíjania si ju necháte kompletne vymeniť. Táto výmena sa odohráva na určených miestach a trvá iba 5 minút. Podobné predstavila aj Tesla, avšak na americkom trhu sa to neujalo. NIO však razí cestu business modelom založeným na štandardizácií batérií. To znamená, že jedna batéria je použiteľná vo všetkých modeloch výrobcu. Až tretina zákazníkov si zakúpila NIO bez batérie, čo je dosť veľké číslo. Ušetriť 20 % z celkovej obstarávacej ceny je dostatočne silným lákadlom.
Výhľad do budúcnosti
Analytici z Goldman Sachs sa domnievajú, že elektromobilita napreduje rýchlejšie ako sa očakávalo. A to z dôvodu rýchlejšieho klesaniu cien batérií a kvôli nárastu regulačných návrhov na obmedzenie alebo zákazu predaja spaľovacích motorov v blízkej budúcnosti. Výsledkom je, že analytici „teraz očakávajú, že v roku 2030 budú elektromobily predstavovať 18% globálneho predaja a v roku 2035 29% (s 50% prijatím v roku 2035 v USA aj v západnej Európe).“
Na druhú stranu analytici z JPMorgan považuje tento extrémny nárast za bublinu, ktorá praskne v roku 2021. Do akej spoločnosti by ste investovali vy? A kto vyhrá podľa vás súboj o najväčšieho výrobcu elektrických vozidiel? NIO má veru čo doháňať, avšak veľmi rýchlo rastie. Bude to zaujímavý súboj a len čas ukáže ako to dopadne.
Zdroj: Bloomberg, Goldman Sachs, JPMorgan