Audi e-tron 55 Sportback – elektrický atlét [dlhodobý test]
V e-trone sme najazdili cez 18 000 km a prinášame vám postrehy z prvého dlhodobého testovania elektrického vozidla. Táto recenzia je určená pre ľudí, ktorí zvažujú prechod na elektrický pohon. Keďže e-tron sme už raz testovali, v tejto recenzii vám priblížime za akých podmienok sa dnes do elektriky oplatí ísť alebo ostať pri konvenčných spaľovákoch.
Dizajn z budúcnosti
Audi e-tron bol síce predstavený už pred troma rokmi, no svojím šarmom dokáže upútať pozornosť dodnes. A to hlavne vo farbe Beige Metallic s 21-palcovými diskami kolies. Zvažujúca strecha od B-stĺpikov pôsobí športovo a zároveň elegantne. Audi si dá vždy záležať pri vývoji a dizajne predných či zadných svetlometov a pri e-trone to nebolo inak. Predné LED Matrix svetlomety a zadný LED svetelný pás sa tiahnu až po bok vozidla, ktorý zdobí viacero horizontálnych sveteľných čiar. Tým pádom vozidlo lepšie zbadáte z bočnej strany. Okrem toho, že LED svetelný pás vyzerá v noci zaujímavo, privíta vás pri odomknutí svetelnou animáciou. Pochváliť treba adaptívne stierače čelného skla s integrovanými ostrekovacími dýzami, ktoré efektívnejšie očistia sklo. Neodmysliteľnou súčasťou Audi e-tron sú virtuálne spätné zrkadlá, ktoré mu nielen dodávajú futuristický nádych, ale aj skutočne predstavujú lepšie riešenie. Virtuálnym spätným zrkladlám sme preto venovali špeciálnu pozornosť a ich samostatnú recenciu si môžete prečítať v nasledujúcom odkaze.
➡️ NEPREHLIADNITE: Virtuálne spätné zrkadlá
Bez náklonov, vďaka batérií
Nízky bod ťažiska je prednosťou elektrických vozidiel vďaka ťažkej, pod nohami uloženej 95 kWh batérií. Aj napriek tomu, že sa jedná o 2,6 tonové SUV dokáže krásne držať stopu v zákrutách bez toho, aby vodič cítil nadmerné náklony karosérie. V tomto ohľade majú elektrické vozidlá navrch v porovnaní so spaľovákmi, ktoré tento nedostatok kompenzujú aktívnymi stabilizátormi. Popravde ma veľmi pozitívne prekvapilo, akú športovú jazdu e-tron zvláda. Pri ostrých prejazdoch cez zákruty mu naozaj môžete naložiť, pričom vozidlo ostáva stále stabilné. Podvozok je tuhý, vyladený neutrálne a často ostanete prekvapení s akou ľahkosťou prejdete zákrutu. Audi e-tron som dokonca brával aj na okresky si športovo zajazdiť.
Okamžitá odozva akcelerátora
Ďalšou výhodou elektrického pohonu je instantné zrýchlenie, ktoré najviac pocítite pri predbiehaní. Jednoducho zošliapnete akcelerátor a zrýchlite bez akéhokoľvek čakania na podradenie prevodov ako je to pri konvenčnom pohone. A to všetko prebieha za absolútneho ticha, ktoré spolucestujúci patrične ocenia. Vozidlo je tak odhlučnené, že sa so spolucestujúcimi aj vo vyššej rýchlosti veľmi ľahko dorozumiete. Jedna z nevýhod elektrických vozidiel je obmedzená maximálna rýchlosť. Pri e-trone je to 200 km/h a pri ostatných značkách je to dokonca ešte menej. Ak jazdíte cez Nemecko na neobmedzenej diaľnici, vie to byť otravné, nehovoriac o rýchlosti vybitia batérie. Čo sa týka jazdy je tu ešte jedno obmedzenie, ktoré treba zvážiť a to je max. hmotnosť 1 800 kg prívesu pri 12% stúpaní. Na porovnanie Touareg zvládne 3 500 kg. To znamená, že ak ste vlastníkom napr. lode tak ju jednoducho e-tronom nepotiahnete.
Automatická rekuperácia
Jednu z prvých vecí, ktorú si všimnete pri jazde je, že e-tron na základe adaptívneho tempomatu samostatne rekuperuje a tak si automaticky drží dostatočnú vzdialenosť od pred vami idúceho vozidla bez toho aby ste mali zapnutý tempomat. Táto funkcia podstatne zvyšuje komfort, lebo nemusíte prekladať nohu z akcelerátoru na brzdový pedál. Taktiež môžete aktivovať rekuperáciu pádlami za volantom, ktorá má 3 stupne. Možnosť pernamentnej rekuperácie nie je v e-trone možná, nahrádza ju spomínaná automatická rekuperácia.
Atlét na stredne dlhé trate
Atletické schopnosti si však môžete užiť len na stredne dlhé trate a to kvôli až 3 krát nižšiemu dojazdu oproti šesťvalcovému dieselu v Touaregu, ktorý sme dlhodobo testovali pred e-tronom. Audi e-tron má vo verzii 55 reálny dojazd 300 km, čo môže byť veľmi limitujúce pre tých, ktorí často cestujú diaľky 500 km a viac. Ak cestujete napr. 1 000 km, musíte si pripočítať približne 2 hodiny čistého času nabíjania. A to vychádzam z toho, že po ceste máte k dispozícii nabíjačky s minimálnym výkonom 150 kW, čo už je v roku 2021 v okolitých krajinách hlavne smerom na západ samozrejmosť. V tomto ohľade má Touareg so spaľovákom a dojazdom 900 km jednoznačne navrch. Nemusíte myslieť dopredu a plánovať, kde budete opäť nabíjať a cítite tak väčšiu slobodu. Hlavne počas dovolenky v Slovinsku a Chorvátsku som pociťoval stres a musel si riadne naplánovať zástavky s nabíjaním vrátane záložného plánu, lebo stáva sa aj to, že prídete k nabíjačke a nefunguje. Avšak, ak bežne auto využívate na cesty maximálne 300-500 km, jedno polhodinové nabíjanie vám vôbec vadiť nebude. Dáte si jednu kávu a hotdog, pozriete si sociálne siete a už máte nabité.
Koľko stojí 900 km trasa e-tronom a porovnateľným dieslovým SUV?
Ceny za pohonné hmoty sa líšia len minimálne, zato cena za elektriku sa líši výrazne. V porovnaní počítam s cenou 1,2 eur za 1 liter dieselu a 0,31 eur za 1 kWh na ultra rýchlych nabíjacích staniciach IONITY. V tabuľke teda porovnáme dojazd dieslového Touaregu, ktorý na jednu nádrž prejde 900 km a e-tronu 55, ktorý prejde 900 km až s tromi nabíjaniami.
900 km prejdeme na | e-tron 55 Sportback | Touareg V6 TDI |
Nabitie/nádrž | 3 | 1 |
Doba nabíjania/tankovania | 90 minút (3 nabíjanie 30 minút) | 5 minút |
Cena za 1 kWh HPC/1 l dieselu | 0,31 eur | 1,20 eur |
Celková suma v eur potrebné na prejdenie 900 km | 80 eur (1 nabitie – 27 eur) | 90 eur |
900 km dlhú trasu teda prejdeme s e-tronom o 10 eur lacnejšie, avšak do cieľa prídeme pomalšie až o minimálne 90 minút, práve kvôli trom zástavkám nabíjania. A to za predpokladu, že pôjdete 120-130 km/h, lebo od 140 km/h je odpor vzduchu taký veľký, že sa dojazd príliš rýchlo zmenšuje. Za to so spaľovákom môžete ísť akou rýchlosťou chcete bez rýchlostných obmedzení. Z tohto porovnania sa dá usúdiť, že vás takto dlhá trasa bude stáť finančne porovnateľne a ešte sa vám cesta kvôli nabíjaniu predĺži.
Za akých podmienok vás nabíjanie výjde lacnejšie ako platenie za diesel?
Výdavky za nabíjanie sa dajú výrazne znížiť, keď máte dom s priemyselnou zástrčkou, pomocou ktorej nabijete batériu do plna za 1 noc a za polovičnú cenu (0,14 eur za 1 kWh) v porovnaní so spomínanom verejnom ultra rýchlom nabíjaní IONITY (0,31 eur za 1 kWh). Nabíjať doma je najpohodlnejšia a najlacnejšia možnosť, totiž vždy budete z domu odchádzať s plne nabitou batériou. Nabíjať môžete dokonca úplne zadarmo a to v čoraz viac pribúdajúcich hoteloch a obchodných centrách, napr. Kaufland alebo Lidl s rýchlosťou 50 kW. Taktiež čoraz viac firiem stavia nabíjacie stanice pre svojich zamestnancov a tak z práce odchádzate s plne nabitou batériou.
Domáce nabíjanie | Verejné nabíjanie | Diesel | |
Jednotková cena | 0,14 € za 1 kWh | 0,31 € za 1 kWh | 1,2 € za 1 l |
Náklady na 100 km | 3,36 € | 7,44 € | 10,92 |
Náklady na 10 000 km | 336 € | 744 € | 1.092 € |
Náklady na 30 000 km | 1.008 € | 2.232 € | 3.276 € |
V tabuľke vychádzam z dlhodobej spotreby e-tronu 24 kWh na 100 km a porovnateľného dieslového SUV so spotrebou 9,1 l na 100 km. Výsledkom tohto porovnania je, že záleží za akú cenu nabíjate a jazda na elektropohon vás výjde podstatne lacnejšie. Náklady za nabíjanie doma sú až o 3 krát lacnejšie v porovnaní s nákladmi za diesel.
Prejsť na elektro alebo ostať pri spaľovákoch?
Odpoveď sa odvíja od toho, či cestujete dlhé trasy pravidelne, alebo len zopár krát za rok. Totiž 300 km reálneho dojazdu vám v e-trone na časté dlhé trasy nestačí. Elektromobilita je v podstate len vo svojich plienkach a len zopár výrobcov ponúka reálny dojazd vyšší ako 500 km. Myslím si, že to automobilkám potrvá pár rokov, kým sa na masový trh dostane ďalšia generácia batérie s vyšším dojazdom a s kratším časom nabíjania.
Odpoveď takisto záleží od toho, či bývate v dome, alebo máte v práci možnosť nabíjania. Ak bývate v dome, môžete výrazne ušetriť, pretože nabíjanie doma vás výjde lacnejšie. V prepočte vás nabíjanie e-tronu výjde takmer 3 krát menej ako v dieslovom Touaregu alebo inom porovnateľnom SUV. Ak dom nemáte a nemáte ani možnosť nabíjania počas pracovnej doby, musíte za nabíjacou stanicou dochádzať, čo je celkom otravné.
Zaujímavým kompromisom môže byť v dnešnej dobe dieselový hybrid Audi Q7, s ktorým viete jazdiť v meste na elektriku a na dlhé trasy na diesel.
Technické údaje
V daných konfiguráciach sa cenovo od seba porovnávané modely výrazne nelíšia. e-tron má však kvôli batérii vyššiu hmotnosť. Otázna je zostatková cena po 3 rokoch ak sa rozhodnete elektro auto predať. Vývoj elektro pohonu postupuje v tejto počiatočnej fáze pomerne rýchlo a môžme očakávať, že o pár rokov prídu na trh elektro vozidlá s raz tak väčším dojazdom aký má momentálne e-tron. Tým pádom je riziko, že hodnota ojazdeného elektro auta môže rýchlejšie poklesnúť.
e-tron 55 Sportback | Touareg | |
Motor | elektromotor s 86 kWh netto | V6 TDI 286 k |
Reálny max. dojazd na nabitie/nádrž | 300 km | 900 km |
Max. výkon motora (kW/k) | 300/408 k | 210/286 k |
Max. krútiaci moment (Nm) | 664 Nm | 600 Nm |
Prevodovka | Automatická 1-st. | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca(WLTP)/test |
25,9-21,7/22,7 | 7,9/9,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 595 kg | 2 070 kg |
Objem batožinového priestoru (L) | 615 l | 810 l |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,7 s | 6,1 s |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 83 750/109 000 | 64 620/106 000 |
Ak by ste rozhodovali medzi e-tronom a a dieslovou Q8 tak obstarávacia cena e-tronu je v porovnateľnej konfigurácii približne o 9 000 eur vyššia. Z toho sa dá usúdiť, že prevádzka elektro vozidla je síce lacnejšia oproti porovnateľnému modelu so spaľovacím motorom avšak sa tie náklady vyrovnajú vyššou obstarávaciou cenou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz EQC 400 – rýchlejší ako niektoré AMG modely [test]
Záver
Prechod na elektro auto v roku 2021 by som odporúčal za predpokladu, že máte možnosť nabíjať doma alebo v práci. Lebo nabíjať na verejnej nabíjačke až tak výhodné nie je a musíte čakať kým sa auto nabije. Druhým predpokladom je, že pravidelne necestujete dlhé diaľky 500 km a viac, lebo 2 alebo 3 nabíjania sú už potom otravné. Ak spĺňate tieto podmienky tak môžete začať uvažovať o elektrovozidle. Osobne si myslím, že pár rokov ešte potrvá kým skutočne výhody prevýšia nevýhody. Na druhej strane je pravda, že za pol roka jazdenia som na pohonných hmotach ušetril až tisícky eur a instatné zrýchlenie a dobré jazdné vlastnosti som si vďaka batérii veľmi užil. Nehovoriac o ušetrených CO2 emisiach.