Test: Kawasaki Versys 1000 S – klenot medzi turistami
Kawasaki Versys 1000 S je medzi nami už nejaký ten rôčik. Čo všetko sa za tie roky zmenilo a čo z toho motorke prospelo a čo naopak nie? Na to sa pozrieme v teste nižšie.
Dizajn
Aktuálny dizajn tu už máme od roku 2019, ale už aj predtým mal svoj vlastný štýl, ktorý už aj laik z diaľky vedel, že sa jedná o Kawasaki Versys 1000 S. Osobne by som už asi uvítal za tie roky nejaké osvieženie, ale na druhú stranu načo meniť niečo čo funguje roky a vyzerá stále nadčasovo. K nám sa dostala pekná zelenočierna verzia s komplet cestovateľskou výbavou s troma kuframi a plnou elektronickou výbavou. Páči sa mi, že držiaky bočných kufrov sú integrované v motorke a nijak neprekážajú modernému cestovateľskému výzoru motorky.
Motor
Radový štvorvalec o objeme 1043 cm3 s výkonom 88,2 kW (120 koní) pri 9000 otáčkach je už akýsi klenot medzi turistikami, pričom všetci konkurenti majú dvojvalce s výnimkou napr. BMW S 1000 XR. Jeho najvyšší krútiaci moment 102 Nm pri 7500 otáčkach je aj pri váhe cez 250 kg celkom slušná porcia krútiaceho momentu pri bežnej turistickej jazde.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Kawasaki Z900
Čo ma však príjemne prekvapilo a pripomenulo mi minulý rok testovanú Kawasaki Z900, bola krásna dávkovatelnosť plynu bez cukania či trhania, čo sa naozaj pri niektorých konkurentoch povedať nedá. Najviac to človek ocení cez nútený prejazd v hustom meste, kde sa ukážkovo môžete prepletať mestom bez zbytočných poskakovaní a bojom s dávkovaním plynu. Kawasaki Versys 1000 S má dostatok sily na akomkoľvek stupni, takže sa môžete kochať aj na 6-ke 50-kou v meste a motorka bude po pridaní plynulo zrýchlovať. Motorka bola vybavené aj quickshifterom, ktorý ale nie úplne vždy išiel úplne hladko.
Režimy a spotreba
Kawasaki Versys 1000 S má samozrejme aj jazdné režimy ako Rain, Road a Sport. Chvíľu som skúsil všetky, ale nakoniec som aj tak stále jazdil Sport, ktorý sa vďaka už spomínaním reakciám na plyn dal krásne dávkovať aj na mokrej ceste, že som nemal potrebu režim meniť.
Motorke najviac pasuje turistický štýl, kde využívate silu krútiaceho momentu a užívate pohodlnú jazdu kultivovaného štvorvalca.
Spotreba za celý test sa mi ustálila na hodnote 6 l , ale musím priznať že v tom bola aj jemne športovejšia jazda. Pri vyslovenej turistike som sa hýbal okolo 5,3-5,5 l, ale pri športovej jazde som jazdil cez 7 l. Na rovinu športová jazda tomuto motoru nepasuje, motor je skôr lineárny a keď čakáte výkonovú špičku skôr príde obmedzovač. Mierne ma zarazili aj menšie vibrácie vo vrchnej polovici otáčkového pásma. Neboli také, že by som po 3 h jazdy nevedel chytiť do ruky pohár, len som to od štvorvalcového motora nečakal. Motorke najviac pasuje turistický štýl, kde využívate silu krútiaceho momentu a užívate pohodlnú jazdu kultivovaného štvorvalca.
Jazda
Posed na Kawasaki Versys 1000 S mi mi vyslovene sadol. Široké rajdy s dobrou ochranou rúk. Veľké pohodlné sedlo. Čo stojí za zmienku je aj spolujazdcové sedadlo, ktoré je kráľovsky veľké a pohodlné aj na túto turistickú triedu.
Zaujímavosťou je nastaviteľný predný štíť s otvorom, ktorého hlavná funkcia je zmiernene náporu vzduchu, ktorý sa za štítom často láme a spôsobuje turbolencie. Z počiatku som bol skeptický, ale opak bol pravdou a aj pri mojej výške 182 cm som bol naplno chránený a bez akýchkoľvek turbolencií či hluku aj na diaľnici. Dostatočné vysoké rajdy dovolia aj jazdu v stupačkách keď sa človek potrebuje trochu schladiť.
Podvozok a brzdy musím pochváliť. Napriek tomu, že pri verzii S nie je elektronický aj na fakt rozbitej ceste fungoval skvelo a komfortne. Brzdám nemám čo vytknúť, dávkovateľnosť aj sila dostačujúca. Aj s kuframi je motorka stabilná a presná na každom povrchu a filtruje nerovnosti čo pripisujem z veľkej časti aj váhe tejto motorky. Taktiež tempomat funguje jemne a plynulo a radosť hltať kilometre na diaľnici.
Vychytávky
Zpredu Kawasaki Versys 1000 S si môžete všimnúť aj LED náklonové svetlá, ktoré síce pomáhajú osvetliť cestu v zákrutách v nižšej rýchlosti, ale pri vyššej rýchlosti to jednoducho osvetlovalo príliš krátku vzdialenosť. Na dlhšie chladnejšie tripy poteší DC zásuvka s 40 W, tempomat a vyhrievané gripy.
Čo sa mi najviac páčilo?
- Dávkovateľnosť
- Ochrana pred vetrom
- Posed
- Brzdy a podvozok
Čo by som vylepšil?
- jemné vibrácie vo vyšších otáčkach
- jemnejší quickshifter
- možno málinko viacej výkonu v špičke
Pre koho je motorka určená?
Pre jazdcov, ktorí si chcú užívať a hltať dlhé kilometre v pohodlí, ktorí nepotrebujú naháňať čas či iných rýchlejších motorkárov čo stretnú po ceste. Skôr si vychutnajú zamatový chod motora pred výbušnosťou a hravosťou. Nebaví ich stále radiť a jazdiť plyn-brzda, ale skôr zaradiť 6-ku a užívať si to.
Technická špecifikácia a konkurencia
Z konkurencie porovnávame výkonnejší, ale cenovo drahší bavorák a podobne drahý Triumph s trojvalcom.
Kawasaki Versys 1000 S | BMW S 1000 XR | Triumph Tiger 1050 Sport | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 4-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 4-valec | Kvapalinou chladený, radový 3-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1043/4 | 999/4 | 1050/3 |
Výkon motora (kW/k) | 88/120 pri 9 000 ot. | 121/165 pri 11 000 ot. | 93 / 126 pri 9 475 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 102 pri 7 500 ot. | 114 pri 9 250 ot. | 106 pri 7 000 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,0/ | /6,2 | /5,2 |
Prevodovka | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Výška sedadla | 840 mm | 840 mm/790 mm | 830 mm |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 253 | 228 | 218 (suchá hmotnosť) |
Objem palivovej nádrže (l) | 21 | 20 | 20 |
Brzdy vpredu | Duálne poloplávajúce 310 mm kotúče, Strmeň: duálny 4-piestikový | Dvojkotúčová brzda, priemer 320 mm, plávajúce kotúče, radiálne štvorpiestikové pevné strmene | Duálne plávajúce 320 mm kotúče, Strmeň: duálny 4-piestikový |
Brzdy vzadu | Jeden 250 mm kotúč. Strmeň: 1-piestikový | Jednokotúčová brzda, priemer 265 mm, dvojpiestikový plávajúci strmeň | Jeden 255 mm kotúč. Strmeň: 2-piestikový |
Cena verzie od (€) | 14 595 | 17 150 | 13 250 |
Podrobnejšie technické špecifikácie nájdete TU.