TEST: Renault Arkana R.S. Line E-Tech – úsporná štýlovka
Štýlové SUV-čka s klesajúcou strechou poznáme pod názvom coupé. Tie začínajú byť čím ďalej tým viac obľúbenejšie a keďže sme ich našli len pri prémiových značkách, bolo treba s tým niečo urobiť. Francúzska automobilka prichádza s modelom Renault Arkana. Aká je?
Vzhľad Renault Arkana
Elegantný model z portfólia značky Renault vo výbave R.S. Line vyzerá naozaj bravúrne. Z prednej časti by ste ani nepovedali, že Renault Arkana dosahuje také rozmery aké dosahuje, pretože nižšie položená kapota nedáva najavo jej potenciál. Smerom k zadnej časti jej šírka rastie, dokonca skrz spätné zrkadlo je pekne vidno, ako jej vytŕčajú boky.
Nedá sa nevšimnúť jemne zvažujúca sa strecha, ktorú na konci zdobí odtrhová hrana zabalená do čiernej farby. V zadnej časti dominuje dvojica zaslepených koncoviek výfuku a nápis Arkana. Dizajnéri sa s ňou krásne pohrali a podľa mňa ide o najštýlovejší Renault v ponuke.
Interiér
Arkana stojí na platforme bratského modelu Captur, z čoho vyplýva, že nejde o SUV model majestátnych rozmerov. Síce je rázvor natiahnutý, menšiu platformu je cítiť hlavne v interiéri. Palubná doska kombinuje prvky z modelov Captur a Clio. Využíva najmä mäkčené plasty, červené dekóry, červenú linku na pásoch alebo dokonca líniu skrz celú palubnú dosku.
Sedadlá vyzerajú skvelo, kombinujú kožu a alcantaru a vedia pekne podržať v zákrutách. Ani pri dlhších trasách som necítil žiaden diskomfort. Volant pekne padne do ruky avšak hardvérové tlačidlá sú veľmi blízko venca volantu, kedy si nechtiac poprepínate palubný počítač. Inak k interiéru nemám žiadnu výčitku, je moderný, dobre spracovaný a decentne zladený do červenej farby.
Priestor
Vzhľadom na to, že Renault Arkana vyzerá navonok majestátne, vnútri je to skromnejšie. Kabína nepôsobí nijak vzdušne, keďže na šírku je porovnateľná s Captur-om. V druhom rade sedadiel je priestoru tak akurát, mojich 180 cm tam pasuje. Ľudia s dlhším trupom môžu pocítiť diskomfort, keďže zvažujúca sa strecha uberá priestor na hlavu. Nižší pasažieri a deti s tým nebudú mať absolútne žiaden problém.
Na batožinový priestor môžu byť inžinieri hrdí. Klasická verzia so spaľovacím motorom dosahuje objem 513 l. V prípade hybridu kvôli osadeniu batériu pod dno kufra objem klesá na plytších 480 l, čo je stále fajn hodnota. S hybridom sa stráca možnosť príplatku za dojazdovú rezervu a taktiež za o možnosť dvojitej podlahy.
➡️ Neprehliadnite: TEST: Cupra Formentor 2,0 TSI 4DRIVE – ideálne daily car?
Motor a prevodovka
Pod kapotou pracuje atmosférický 1.6-litrový benzínový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním. Dosahuje výkon 69 kW / 94 koní a 148 Nm krútiaceho momentu. Miesto turbodúchadla ho dopuje až dvojica elektromotorov. Štartér-generátor disponuje výkonom 15 kW / 20 koní a 50 Nm. Elektromotor, ktorý je súčasťou prevodovky produkuje 36 kW / 49 koní a 205 Nm. Ich kombinovaný výkon je na úrovni 105 kW / 143 koní. Batéria je ukrytá pod dnom kufra a má kapacitu len 1,2 kWh.
O prenos výkonu na hnaciu nápravu sa stará multimódová samočinná prevodovka bez klasickej spojky. Disponuje 4 stupňami pre spaľovací motor a 2 stupňami pre elektromotor. Najväčšou výhodou je, že sa hybrid rozbieha vždy na elektrickú energiu, vďaka čomu sú rozjazdy dokonalo jemné a lahodné. Renault dokonca tvrdí, že v meste dokáže jazdiť až 80 % času výhradne v elektrickom režime. Spaľovací motor sa pripája len pri potrebe väčšej dynamiky, no častejšie dobíja akumulátor. Pre prípad plného využitia potenciálu výkonu zaberie spaľovací motor spolu s elektromotorom a prenesú 143 koní na prednú nápravu.
Jazda
Veľmi sa mi páči to ticho na palube hybridnej Arkany. Či už pri mestskej prevádzke, okreskách alebo na diaľnici. Prirovnal by som ju ku Fordu Kuga, ktorý nás svojim odhlučneným motorom a dvojitými sklami naozaj prekvapil rovnako ako Arkana. Z podvozku som bol doslova hotový. Absolútne neodskakoval pri akýchkoľvek nerovnostiach, pekne zvládal rôznorodý typ asfaltu či poľné cesty aj pri vyšších rýchlostiach.
Aj v zákrutách sa vyznačoval veľkou stabilitou a presnosťou. Síce je riadenie trošku preposilované, stopu si pekne podrží aj pri miernom náklone zákrutou. Náš kúsok bol obutý na 18-palcových diskoch s rozmerom 215/55 R18. Ten komfort na 18-tke s vysokou gumou je výborný, keby bola možnosť, nebál by som sa ani o palec väčších.
Spotreba Renault Arkana
Aj napriek atmosférickému benzínovému štvorvalcu je Renault Arkana úsporný. Diaľničnú 130-ku zvládla tesne pod hranicu 7 l / 100 km. Tam sa príliš elektrická energia neukázala, no pri okreskách to stojí zato. Dlhodobo sme jazdili okresné cesty len za 4,5 l / 100 km, čo je famózna hodnota. Náš testovací okruh, teda kombináciu mesta, diaľnice a okresiek, Arkana zvládla spotrebou 5,1 l / 100 km.
Záver a cena
Renaul Arkana je kus nádherného auta. Je štýlovkou a časom to ukáže aj na predajných číslach. Veľmi sa mi páči z každého uhla pohľadu. Výber pohonu treba nechať na preferencie, ak sa vyhýbate diaľniciam, hybrid je tá správna možnosť. Zaujímavou možnosťou je aj 1,33-litrový štvorvalec s výkonom 160 koní a automatom. Ten pravdepodobne nedosiahne tak nízke spotreby ako hybrid. No a koľko si treba na Arkanu prichystať?
Počiatočná cenovka je na úrovni 24 300 eur. S hybridom je drahšia o rovných 1 500 eur. Avšak naša výbava R.S. Line s hybridným pohonom začína na úrovni 31 200 eur.
Foto: Matúš Toráč