TEST: Renault Kangoo Van – odveziem aj usporím
Úžitkové vozidlá patria medzi obľúbenú kategóriu vozidiel pre živnostníkov či dodávateľov. Snažia sa byť čo najpraktickejšie, no novinka z francúzskej dielne zachádza ešte ďalej. Nie len že myslí na praktickosť, no viacerými vychytávkami zaujme aj vodiča.
Dizajn
Od príchodu modelu Clio, ktoré ukázalo svetu, akým smerom sa bude automobilka Renault uberať, sme svedkami revolúcie aj v praktickom segmente vozidiel. Plne LED diódové predné svetlomety sú ozdobou predného nárazníka doplneného o nelakovaný plast, ktorý sa k celku veľmi hodí. Po novom už zmizol B-éčkový stĺpik na strane spolujazdca. Síce to má vplyv na zvýšenie aerodynamického šumu v danej časti, no z hľadiska praktickosti je to dokonalý ťah. Vďaka tomu vzniká nakladací otvor so šírkou famóznych 1 450 mm. Avšak bez pochýb tomu prispievajú dvere do prvého radu sedadiel, ktoré je možné otvárať do pravého uhla.
Praktickosť
Štandardne je prvý rad od nákladnej časti oddelený mrežou. Pre väčší úžitok je možnosť sklopenia spolujazdcovho sedadla za rovno podlahy, kedy je možno mrežu zafixovať vedľa vodiča, z čoho vyplýva dlhý priestor 2 600 mm na prepravu dlhších predmetov. Druhou výhodou je ochrana vodiča mrežou.
Kangoo Van sa ponúka hneď niekoľkých verziách s rozdielnym užitočným zaťažením a objemom nákladného priestoru. Od 3,3 m³ po 3,9 m³ a s užitočným zaťažením od 1 968 po 2 236 kg. Užitočná hmotnosť nákladu tak predstavuje hodnotu od 583 po 847 kg, pričom výška nákladného priestoru je 1 265 mm a dĺžka až 3 053 mm.
Interiér
Po nasadnutí za volant sa mi opäť pripomenulo Clio koncepciou palubnej dosky. Čakal som lacné plasty s nepríjemnou zvukovou odozvou. Opak bol pravdou. Áno, použité boli tvrdé plasty, no tak kvalitne spracované, že počas celého testu ani raz nevrzgli. Na druhú stranu, veľmi ľahko sa čistia a udržiavajú, čo je pre tak praktické auto najdôležitejšie. Displej infotainmentu je prehľadný, graficky pekne zvládnutý, ako v klasickou osobnom Renaulte. Na panel klimatizácie nedám dopustiť, veľké tlačidlá, otočné ovládače s intuitívnym ovládaním, jednoducho paráda.
Z užívateľského hľadiska som postrehol len jediný nedostatok, a to je variabilita sedadla spolujazdca. Áno dá sa sklápať pre väčší nakladací priestor, no pokiaľ je obsadené spolujazdcom, nedá sa posúvať vpred ani vzad, sklon operadla je taktiež v jedinej polohe.
Vychytávka
Renault Kangoo Van neprihliada len na nákladný priestor, nezabúda ani na vodiča. Obrovskou pomôckou je virtuálne spätné zrkadlo. Čakal som zobrazovanie na štýl cúvacej kamery a neustálu znečistenosť. Ani raz kamera nebola špinavá, a to sme zažili dážď aj sneh vo dne či v noci. Krásne a plynulo zobrazuje dianie za vami a za takú kvalitu zobrazovania by sa nehanbila ani prémiovka.
Motor a ponuka
Pod kapotou sa ukrýva zlatá stredná cesta naftovej ponuky. Vznetová 1,5-ka s výkonom 95-konských síl je dôkazom toho, že je absolútne postačujúca a nerobí jej problém ani zaťaženie. Spriahnutá je so 6-stupňovým manuálom s krátkymi a presnými dráhami. Opäť mi charakteristika motora a prevodovky pripomenuli naftové Clio, len pre porovnanie. V ponuke je slabšia verzia 1,5-ky s výkonom 75 koní a silnejšia s výkonom 115 koní. Benzínovú ponuku tvorí 1,33-ka s výkonom buď 100 alebo 130 koní.
Jazda a spotreba
Hlučnosť je zvládnutá veľmi fajn na tak veľkú oplechovanú časť auta, avšak výrazne sa zvyšuje pri diaľničných rýchlostiach. Tam už ten komfort klesá. Pri väčších nerovnostiach vie zadná náprava jemne odskočiť, no pokiaľ sa zaťaží, pekne filtruje nerovnosti. Celé auto následné pôsobí plavnejším dojmom. Motoricky je to veľmi dobrá alternatíva, 260 Nm vie pekne potiahnuť aj značne zaťažené Kangoo. Smelo by som zlatú strednú motorizáciu odporučil. Jedine pri väčšom množstve diaľničných presunov by som už siahol po najsilnejšej naftovej verzií. Úžitkové vozidlá už nie sú to, čo bývali. Skrátene – jazdia ako bežné osobné autá.
Diaľničnú 130-tku zvláda za 6,4 litra, mestskú prevádzku okolo 6 l/100 km. Najviac vyniká na okreskách, kedy s ľahkou nohou vie pokoriť 4-litrovú hranicu, no dlhodobo ľahko pod 5 l/100 km.
Záver a cena
Renault Kangoo Van je výborným pomocníkom. Je neskutočne praktický a variabilný. Nezabúda na vodiča a interiér pripomína veľmi dobre vybavený osobák. Naftová 1,5-ka so 6-stupňovým manuálom je lahodná kombinácia, jednoznačne by som ju bral. Kangoo Van štartuje na cenovke 16 900 eur so 100-koňovou benzínovou 1,33-kou. Naša testovaná verzia s naftovým motorom štartuje na sume 18 100 eur.
Renault Kangoo Van | Citroen Berlingo | Volkswagen Caddy | |
Motor/palivo | Blue dCi 115 / diesel | 1.5 BlueHDI / diesel | 2.0 TDI / diesel |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1461 / 4 | 1499 / 4 | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 70 / 95 | 96 / 130 | 90 / 122 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 300 | 320 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 7-st. DSG |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,3 / 5,4 | 4,3 | 4,6 / 5,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1450 | 1682 | 1732 |
Objem batožinového priestoru (L) | 3 900 | 983 | 1213 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 164 | 187 | 186 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14 | 10,5 | 11,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 900 / 22 150 | 15 490 | 22 344 / 42 096 |
Foto: Samuel Zaťko