TEST: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa – pán nezastaviteľný
Na tento test som sa popravde tešil asi najviac. Stan na streche, zvýšený podvozok, naviják, nástupné prahy, svetelná rampa. Takto by som mohol pokračovať ešte pekných pár minút. Výbavy mala naša testovacia L200 na rozdávanie. Ako však fungovala v praxi? Poďme sa na to spolu pozrieť.
Dizajn
Klasická, štandardná L200 je pick-up, ktorý svojim vzhľadom neurazí. Už na prvý pohľad je jasné, že auto je určené na pracovné účely, prípadne pre rodinu, ktorá má chatu v horách a častejšie využije terénne schopnosti auta. Mountain Sherpa má však svoje určenie jasne dané. Je to auto určené na dobrodružné výlety a aktívne dovolenky mimo bežných turistických destinácii. Vzhľad je preto priamo podradený vlastnostiam a schopnostiam auta. To však neznamená, že vyzerá zle, alebo nejak krkolomne. Práve naopak. L200 Mountain Sherpa je veľmi vkusne a hlavne funkčne poňaté auto.
Prednej časti dominuje výrazná, robustná predná maska doplnená LED svetlometmi s hranatou grafikou denného svietenia. Čo ma však zaujalo je predný elektrický naviják s diaľkovým ovládaním, ktorý môže byť príjemnou pomôckou v prípade, že zapadnete. Musíte však mať na blízku nejaký pevný predmet, o ktorý viete lano pripnúť. Kvalitný a funkčný dojem vo mne budila aj pevná, kovová ochrana predného diferenciálu s pneumatickou uzávierkou vyrobená z hrubého plechu. Ak teda dôjde na využitie plnej svetlej výšky, nemusíte sa báť o poškodenie auta zo spodnej časti, pretože celý podvozok je chránený.
Z bočnej časti si môžte všimnúť ďalšie užitočné vychytávky, ako napríklad nasávací šnorchel, či robustné kovové nástupné prahy, o ktoré sa v prípade potreby nemusíte báť oprieť. To, čo zo Sherpy robí ultimátne auto na off-roadové výlety nájdeme na streche. Dvojmiestny rozkladací stan pôsobí naozaj odolným dojmom čiže by som sa nebál prespať v ňom ani pri silnejšom vetre. Jeho rozkladanie zvládnete v priebehu niekoľkých minút. Treba však počítať s tým, že sa vcelku zašpiníte, ak pred nocovaním budete jazdiť v teréne plného blata. Zadná časť je špecifická svojou krytou a osvetlenou korbou, ktorá disponuje praktickým výsuvným šuflíkom, ktorý umožňuje pohodlne dosiahnuť aj na veci uložené vzadu. Náš kúsok bol vybavený aj svetelnými rampami, ktoré výborne osvetľovali okolie auta najmä pri nočnej jazde terénom. Prepínačom sa však dala predná LED rampa umiestnená na streche prepnúť do režimu, kedy sa spustila spolu s diaľkovými svetlami.
Pohon
Pod prednou kapotou si svoje miesto našiel 2.26 litrový naftový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom, ktorý mal v našom prípade zvýšený výkon z pôvodných 150 konských síl na 173. Maximálny krútiaci moment motoru je 502 Nm. Motor je spriahnutý so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá posiela výkon v základnom režime výhradne na zadnú nápravu. Do režimu 4×4 je možné auto prepnúť za jazdy bez nutnosti zastavenia do 100 km/h. Pre ťažké podmienky je k dispozícii režim stáleho rozdelenia výkonu medzi nápravy v pomere 50:50, redukovaný prevod, uzávierka zadného diferenciálu, pneumatická uzávierka predného diferenciálu a prepínateľné režimy pre jazdu v teréne (gravel, snow, mud, rock). Samozrejmosťou je asistent zjazdu z kopca, parkovacia kamera či cúvacie senzory.
Jazda
Najviac zaujímavé sú samozrejme jazdné vlastnosti a terénne schopnosti. Pri jazde na bežných cestách a diaľniciach treba počítať so zvýšeným hlukom od terénnych pneumatík, ale aj s aerodynamickým šumom od nasávacieho šnorchla a najmä strešného stanu. L200 však nie je na spevnenej ceste úplne doma. Zvládne síce jazdiť so spotrebou pod 9 litrov na sto kilometrov, no jej domovom sú tie najnepriaznivejšie podmienky a podklady, aké si len dokážete predstaviť. Vedel som, že nájsť adekvátny terén pre tento test bude ťažkým orieškom. A bolo tomu naozaj tak. Vybral som sa do pohoria Tribeč, ktoré je opradené množstvom klebiet, a koniec koncov o jeho záhadách sa dá nájsť nejedna kniha a dokonca aj film. V skoré sobotné ráno plné dažďa som sa vybral do kopcov niekde v okolí Nitry. S plnou nádržou a odhodlanosťou nájsť limity L200-vky vo verzii Mountain Sherpa. Asfaltová cesta sa pomaly menila na štrkovú lesnú cestu. Všetky prepínače zostali v polohe, v akej boli po celú cestu na diaľnici. To znamená že pohon zadku a žiadne zamknuté diferenciály. Vyjazdené hlboké koľaje pod autom ani len nedávali o sebe vedieť, a tak som sa rozhodol trochu pritvrdiť.
Kamene na ceste naberali veľkosť priamoúmerne so stúpaním do kopca, až som narazil na moment, kedy zadná náprava nemala dostatok trakcie na pohyb vpred. To bol moment, kedy prišla na rad bežná štvorkolka v režime High. Kamene postupne zmenili veľkosť porovnateľnú s dvomi loptami, nápravy sa dostávali do väčšieho kríženia a opäť nastal moment, kedy auto zastalo a nedokázalo ísť vpred. Došla na rad uzávierka medzinápravového diferenciálu a auto išlo ďalej ako nič. Stúpanie však čoskoro nabralo sklon, pri ktorom ste z kabíny videli, ako sa hovorí pánu bohu do okien a v kombinácii s výrazne vykríženými nápravami táto situácia spôsobila pretáčanie odľahčených kolies. K slovu sa teda prihlásila možnosť zamknúť zadný a predný diferenciál. To bol okamih, pri ktorom sa mi zastavil rozum a nechápal som, kam sa to auto dokáže vyštverať. Netreba však zabudnúť, že v krajnom prípade sa môžte ešte vytiahnuť elektrickým navijákom. Záver mojej horskej expedície je teda takýto. L200 vás odvezie kam si len prstom ukážete a bežný smrteľník s pudom zebazáchovy nedokáže nájsť limit. Najlepšie na tom všetkom je rozkladací stan na streche, ktorý vám spraví pohodlie cez noc kde len budete chcieť.
Interiér
Interiér L200-vky je zameraný na odolnosť, nie nadmerný luxus. Nájdete tu všetko čo potrebujete. Od vyhrievaných kožených sedadiel až po USB porty na nabíjanie. Žiadne v tomto aute zbytočné obrovské displeje či mimoriadne výkonné audio tu nenájdete. A tak to má byť. L200 je pracant a rodinný expedičný voz, ktorý luxus a výzor prenecháva iným. Tým nehovorím, že Mitsubishi je škaredé, práve naopak v maskáčovom polepe mu to naozaj sekne. Zadná korba okrem zamykateľného zakrytovania ponúka aj jej osvetlenie a naozaj praktický šuflík, vďaka ktorému sa nemusíte naťahovať za vecami.
Áno či nie?
Ak ste typ človeka, ktorý neobsadí doma a musí neustále hľadať miesta a zákutia, kde sa objaví ľudská noha len málokedy, L200 splní každé vaše prianie s mimoriadnym nadhľadom a komfortom. Ak ste si pri čítaní riadkov vyššie povedali, že by ste si to chceli vyskúšať na vlastnej koži a chceli by ste skúsiť nájsť limity L200-vky, tak v tom prípade je toto auto pre vás to pravé orechové.
Technická špecifikácia
Mitsubishi L200
Mountain Sherpa |
Nissan Navara
N-Guard+ |
Ford Ranger | |
Motor/palivo | 2,2 /nafta | 2,3 dCi /nafta | 2,0 TDCi / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 268/4 | 2,299/4 | 2,0/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 (zvýšené na 173 k) | 140/190 | 157/213 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 (zvýšené na 502 Nm) | 450 | 500 |
Prevodovka | 6-st. automat | 7-st. automat | 10-st. automat |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,7/ | 9,6/ | 10,6/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 110 | 2 135 | 2 246 |
Dĺžka a šírka nákladového priestoru (mm) | 1 520 / 1 470 | 1 585 / 1 560 | 1 575 / 1 560 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 184 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | neudávané | 12,5 | 9,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 40 340/58 540 | 42 500 | 59 148 |