TEST: Peugeot e-Expert Furgon – elektrický užitkáč ako sa patrí!
V dnešnej dobe plnej nátlaku na znižovanie emisii prechádzajú aj úžitkové vozidlá na bezemisný pohon. Výnimkou nie je ani Peugeot Expert. Preto si kladieme otázku, má význam elektrická dodávka s vyššou nákupnou cenou, no s nízkymi prevádzkovými nákladmi?
Identický vzhľad
Elektrická verzia sa od klasického Experta líši zvonku len v pár detailoch. V našom prípade sú to zelené značky ŠPZ a v druhom rade označenie „e-Expert“ v zadnej časti. Dizajn sa od roku 2016 výrazným spôsobom nezmenil, aj v dnešnej dobe vyzerá stále dobre a pekne zapadá do rodiny modelov Peugeot. Veď predsa sa hovorí, čo je dobré, netreba meniť.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Kia ProCeed GT – všestranný ideál?
Interiér
Priamo pred vodičom sa nachádza pre elektrický Expert typický prístrojový štít, ktorý kombinuje analógové ukazovatele a medzi nimi digitálny palubný počítač. Displej infotainmentu je možné ovládať dotykovo, či tlačidlami po stranách displeja. Toto riešenie sa mi veľmi páči, pretože s hardvérovými tlačidlami, ktoré obsahujú predvoľby je orientácia v infotainmente rýchlejšia a jednoduchšia. Samozrejme, nesmie chýbať Apple CarPlay či Android Auto. Keďže ide o pracovnú verziu, kabína obsahuje len jeden rad sedadiel s tromi miestami a množstvom odkladacích priestorov.
Viacero dĺžok karosérie
Peugeot Expert kombinuje viacero dĺžok karosérie, no pre elektrickú verziu sú na výber len dve. Naša verzia nesie označenie L3, čo znamená, že ide o tú najdlhšiu verziu s dĺžkou viac ako 5,3 metra a úložným priestorom 6,1 metra kubického. Ak by nestačila dĺžka nákladného priestoru takmer 2,9 metra, po sklopení sedadla spolujazdca je možnosť prevážať predmety dlhé 4 metre. Posledným veľmi dôležitým údajom je aj samotná užitočná hmotnosť, ktorá dovoľuje viezť náklad o hmotnosti 835 kg.
Známy pohon
Peugeot e-Expert je dopovaný výlučne jedným pohonným ústrojenstvom. Ide o elektromotor, s ktorým máme skúsenosti z modelu e-208 či e-2008. Ponúka výkon 100 kW (136 k) a 260 Nm krútiaceho momentu. Ten je možné kombinovať s batériou o veľkosti 50 kWh alebo ako v našom prípade 75 kWh. Len pre porovnanie, väčšia batéria je ťažšia o 151 kg, čo má vplyv aj na spotrebu, zrýchlenie a samotný dojazd.
Jazda
Nesmierne ma bavilo brázdiť cesty v elektrickej dodávke. Absolútne najviac v meste, pretože s okamžitou reakciou na plynový pedál a mrštnosťou elektromobilu mi to maximálne vyhovovalo. Svižnejšie výjazdy z križovatiek či pripájanie na diaľnicu mu nerobia absolútne žiaden problém. Poviete si, 136 koní je málo na tak veľkú dodávku. No opak je pravdou, pretože okamžitých 260 Nm krútiaceho momentu doslova kopne Experta vpred.
Spokojný som bol aj s jazdnými vlastnosťami, pretože veľká a ťažká batéria uložená v podlahe znižuje ťažisko a prispieva k dobrej ovládateľnosti.
Dojazd a nabíjanie
Najviac mu vyhovuje mestské a prímestské prostredie, kedy sa spotreba pohybuje okolo 20 kWh. Diaľničné tempo som zvolil na 110 km/h, pretože z hľadiska spotreby a komfortu hluku mi to prišlo ideálne. Tam sa mi spotreba ustálila na hodnote 27 kWh, čo vôbec nie je zlé, keďže som využíval plný tepelný komfort. To znamená, že so spotrebou 20 kWh je bezproblémový dojazd viac než 330 km. Pri 110 km/h by ste mali zvládnuť pokoriť 240 km, no a maximálnou 130-tkou to bude maximálne 170 km.
Z časového hľadiska je nabíjanie nasledovné, z domácej zásuvky si treba nachystať 36 hodín do plného nabitia. Najlepšou možnosťou je Wallbox, ktorý skráti dobu nabíjania len na 7,5 hodiny a pri 100 kW nabíjaní je e-Expert na 80 % nabitý za 45 minút.
Má teda význam elektrická dodávka?
Ak by sme jazdili v okolí mesta s reálnou spotrebou 25 kWh a nabíjali nočným prúdom za 0,12 eur / 1 kWh, 100 km by stálo 3 eurá. Ten istý Expert s naftovým motorom a spotrebou 8 l / 100 km a cenou nafty 1,864 eur za liter by 100 km úsek zvládol za 14,9 eura. Ak by sme zvolili životný cyklus auta 200 000 km, elektrickú verziu by to stálo 6 000 eur, zatiaľ čo verziu so spaľovacím motorom a aktuálnymi cenami pohonných hmôt by to stálo 29 800 eur.
Ak ešte vezmeme do úvahy nákupnú cenu elektrickej verzie dĺžky L3 od 39 084 eur s DPH a verziu s naftovou 1,5-kou taktiež dĺžky L3, nákupná cena je na úrovni 27 752 eur. To znamená, že celý životný cyklus 200 000 km e-Experta pri správnom používaní vyjde na 45 084 eur, zatiaľ čo klasický spaľovací expert vás bude stáť 57 552 eur.
Zaujímavý je míľnik 100 000 km, kedy celý cyklus e-Experta bude na hodnote 42 084 eur a verzie so spaľovacím motorom 42 652 eur. Tým chcem len povedať, že po 100 000 km jazdy sa misky váh začínajú preklápať, vyššia nákupná cena elektrického Experta sa nuluje a obrovskou výhodou začínajú byť minimálne náklady na prevádzku.
Má teda význam elektrická dodávka? Pri správnom užívaní jednoznačne áno! Dokonca, pre podnikateľov je výhoda, že elektromobily majú zrýchlené odpisy. To znamená, že už za dva roky je možné celú obstarávaciu cenu vozidla dať do nákladov a tým znížiť daň.
Technická špecifikácia a konkurencia
Identický pohon e-Experta nájdete u koncernových bratov v Opel Vivaro-e alebo Citroën e-Jumpy, ktoré majú trochu iné rozmery karosérie a priestoru. Potom je ešte na trhu Nissan E-NV200, ktorý má však nižší dojazd.
Peugeot e-Expert | Mercedes EQV 300 | Nissan E-NV200 | |
Motor/batéria | elektromotor/ 75 kWh | elektromotor/ 100 kWh | elektromotor/ 40 kWh |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 45 | 45 (10-80 %) | 60 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 110 | 50 |
Dojazd výrobca/test | 330 / 240 | 357 / | 200 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 150 / 204 | 80/ |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 362 | 254 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 24,4 / 27 | 26,3/ | 25,9/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2710 | 2635 | 2250 |
Objem batožinového priestoru (L) | 4900 | 610-5010 | 3474 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 130 | 160 | 123 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,3 | 10,2 | 14 |
Cena verzie od (€) | 31 830 | 75 307 | 37 680 |
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Peugeot e-Expert Furgon – elektrický užitkáč ako sa patrí! […]