TEST: CUPRA Formentor VZ 245 – vstupenka medzi VZ elitu
CUPRA Formentor VZ 245 snáď už ani netreba veľmi predstavovať. Ide o vôbec prvé auto značky CUPRA, čo je performance divízia Seatu, aj keď ide v podstate o samostatnú značku. Nie že by išlo o automobilovú legendu v štýle Porsche 911, ale napriek nie dlhému obdobiu počas ktorého ho môžeme stretávať na cestách, si už stihol urobiť slušné meno medzi automobilovými fanúšikmi aj laickou verejnosťou. Nestáva sa často, že nové auto vzbudí tak jednoznačne pozitívne ohlasy ako sa to podarilo práve Formentoru. A je to o to vzácnejšie, že jeho predstavovanie prebiehalo v roku 2020, keď ešte všade zúrila korona v jej najhoršej fáze.
Ďalšou veľmi pozitívnou črtou Formentoru je fakt, že pokiaľ sa aspoň ako tak zaujímate o autá, tak si ho na ceste nepomýlite s ničím iným, čo dnes povedzme si úprimne je skôr výnimka ako pravidlo. Toto auto je klasifikované ako Coupé SUV a má naozaj jedinečné tvary karosérie, ktoré sú agresívne a vzrušujúce minimálne rovnako ako výbežok na ostrove Mallorca, podľa ktorého dostal meno. Kto to miesto niekedy navštívil, vie o čom píšem.
Pohľad zvonku
Našej redakcii sa tentokrát naskytla možnosť otestovať verziu CUPRA Formentor VZ 245. Ako ste možno z nadpisu pochopili, ide o „najslabšiu“ verziu z rodiny VZ. Začal by som ako už tradične výzorom. Jednak som už čo to načrtol v úvode a zároveň ide asi o najsubjektívnejšiu časť testu, preto je lepšie to mať hneď na začiatku za sebou. Podľa mňa dizajnérsky ide naozaj o veľmi vydarené auto. Spredu dozadu pôsobí veľmi vyvážene, nič ma na ňom nevyrušuje má pekné tvary, ktoré sú miestami dosť členité a futuristické, ale vôbec to ako celok nepôsobí prehnane.
Najkrajší pohľad za mňa je asi zozadu, kde dominujú zadné LED svetlá spojené do jedného pásu, ktorý sa tiahne naprieč celou zadnou časťou. V noci je to naozaj úchvatné divadlo. Pod nimi dodáva autu agresívny vzhľad difúzor a dve reálne koncovky výfuku, ktoré pôsobia športovo, ale zároveň decentne a nie sú také vystatovačné ako tie zdvojené, ktoré majú motoricky vyššie verzie.
Pre Formentor sú charakteristické bronzové detaily, ktoré nájdete na rôznych miestach na celom aute tak vonku, ako aj v interiéri. Zvonka sú to napríklad znak vpredu a vzadu a taktiež detaily na kolesách. Tie mali rozmer 19‘‘, boli na čierno nalakované a už so spomenutými bronzovými detailmi vyzerali naozaj efektne. Lak karosérie Midnight čierna metalíza, ktorý sme už mali aj na iných autách od Seatu mu pristane. Tu ale v spojení s oplastovanými spodnými časťami karosérie dodával autu podľa mňa jemne menej hodnotnejší nádych.
Interiér CUPRA Formentor VZ 245
Interiér pôsobí na prvý pohľad čisto a stroho. Nenájdete tu už veľa fyzických tlačidiel, drvivá väčšina funkcií sa ovláda cez infotainment. Nie som z toho nadšený, ale je mi jasné, že toto je asi budúcnosť interiérov. Výnimku tvoria dotykové tlačidlá na ovládanie hlasitosti a teploty, ktoré sa nachádzajú pod stredovým 12‘‘ displejom. Nemajú haptickú odozvu a chvíľu mi trvalo kým som zistil, ktorú plochu mám vlastne stláčať, ale potom to už fungovalo bezchybne. Škoda len, že nie sú podsvietené, uľahčilo by to život v noci. Ovládanie infotainmentu je intuitívne a dotyková obrazovka funguje spoľahlivo.
Volant má v strede bronzový znak CUPRA a dole je mierne skosený čo mu dodáva športovejší vzhľad, ale rozloženie je klasické Seatové, čiže kto už sedel niekedy v Seate sa rýchlo zorientuje. Sedadlá majú dobré bočné vedenie, sú dostatočne pohodlné a aj dobre vyzerajú. Vnútri je dosť miesta tak vpredu ako aj pre zadných pasažierov. Nemal som najmenší problém sadnúť si sám za seba a určite by som zvládol na zadných sedadlách aj dlhšiu cestu.
Z takých vychytávok by som ešte spomenul monitoring mŕtveho uhla. Výstraha sa nezobrazí klasicky v spätných zrkadlách ako je to vo väčšine prípadov, ale namiesto toho sa rozsvieti časť ambientného osvetlenia v blízkosti spätného zrkadla. Je to naozaj nápadité a pekné riešenie. Nechýbalo ani indukčné nabíjanie mobilného telefónu. Čo sa týka praktickosti povedal by som, že je priemerná na tento segment. Kufor nie je veľký, ale je dobre dostupný a dajú sa z neho sklopiť zadné sedadlá. Potešilo aj automatické ovládanie veka za príplatok.
Srdce auta
Poďme sa ale pozrieť na to, čo robí Formentor Formentorom a prečo si ho väčšina ľudí kupuje – jeho športový charakter. Testovaná verzia mala benzínový štvorvalcový motor s objemom 2,0 l, ktorý má výkon 245 koní. Spriahnutý bol už s notoricky známou 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou. Celý výkon sa dostáva na cestu len prostredníctvom prednej nápravy.
V prvom momente keď som nasadol do auta ma prekvapili dve veci. Jednak to, ako nízko sedím na to, že som v SUV aj keď športovom a druhá ako ma sedačka vyslovene pohltila. Cítil som sa naozaj dobre. Napriek nízkemu posedu je z auta dobrý výhľad, ktorému dominuje dlhá predná kapota. Auto má 4 jazdné režimy – Comfort, Sport, Cupra a Individual. Rozdiely sú najmä v nastavení tuhosti podvozku a potom v odozvách na plyn, otáčkach do ktorých motor ide a rýchlosť radenia prevodovky.
V režime Comfort je auto úplne civilizované. Aj na 19“ kolesách s prehľadom zvláda celú paletu výziev, ktoré poskytujú naše cesty. V režime Sport sa z auta stáva iné zviera. Všetko stuhne a plyn je oveľa citlivejší na dávkovanie, otáčky zrazu letia oveľa vyššie. Celá sila motora sa snaží dostať na cestu cez predné kolesá ktoré majú čo robiť, aby auto udržali v relatívnom kľude. Je to zaujímavé. Cítil som sa viac ako v hot hatchi ako v SUV. Mal som trošku obavy ako sa auto bude správať v zákrutách, či nebude kvôli prednému náhonu nedotáčavé, ale ukázalo sa, že moje obavy boli zbytočné. Medzi režimami Sport a Cupra som už taký veľký rozdiel necítil. V režime Individual si môžete auto nakonfigurovať podľa vlastného vkusu.
Potešenie nie len pre oči, ale aj uši
Čo sa týka zvuku, ktorý CUPRA Formentor VZ 245 vydáva, tu by som to rozdelil na dve časti a to zvuk vnútri a vonku. Reálny zvuk motora, ktorý počuť vonku ma naozaj milo prekvapil. V dobe soft limiterov a tlakov na emisie znie motor až prekvapivo dobre, dokonca v režimoch Sport a Cupra si občas aj zabuble a odprskne. V interiéri je zvuk prifarbený umelými basovými tónmi, ktoré sa šíria cez reproduktory. V režimoch Sport a Cupra je to v poriadku a bolo to aj celkom zábavné. Priznám sa, ale že v režime Comfort mi to trochu vadilo, najmä pri cestovaní da dlhšie trasy. Nenašiel som nikde možnosť ako túto zvukovú kulisu vypnúť a to ani v režime Individual. Ospravedlňujem sa, ak som to prehliadol.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Škoda Kodiaq RS
Spotreba tak akurát
Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 7,7 l benzínu na 100 km. Povedal by som, že táto hodnota je dosť poddimenzovaná. Nie že by bola úplne nereálna, ale vzhľadom na charakter tohto auta ostane skôr v teoretickej rovine. Počas nášho testu sme dosiahli priemernú spotrebu rovných 10 l/100km, čo pri daných parametroch motora je podľa mňa stále celkom dobrý výsledok.
Koľko si musíte pripraviť
Cena základnej verzie s týmto motorom vás vyjde 42 560 Euro, cena testovanej verzie bola 44 960 Euro. Treba však povedať, že v rámci tejto ceny bolo už v aute k dispozícii takmer všetko na čo som si len spomenul a aj keď v cenníku ešte nejaká príplatková výbava navyše ostala, boli to už vyslovene veci navyše typu škrupinové sedadlá a podobne. Čo sa týka výbavy, naozaj mi nič nechýbalo.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Cupra Formentor so 190 koňmi a pohonom 4DRIVE
Celkové pocity
CUPRA Formentor VZ 245 je naozaj vydarené auto a vďaka širokej palete ponúkaných motorov si nájde majiteľov medzi všetkými kategóriami klientov. Nami testovaná verzia je akousi „vstupnou bránou“ do sveta Veloz. Jazda dokáže byť veľmi športová a zábavná, ale stále ešte ušetríte vyše 9 000 Euro oproti vyššej verzii s výkonom 310 koní.
Naopak, ak chcete skôr praktickejšiu verziu je k dispozícii benzínová štvorkolka s výkonom 190 koní. Síce to už nie je také zviera, ale vďaka pohonu oboch náprav to nie je zase až taký veľký rozdiel čo sa dynamických parametrov týka. Môžete mať dokonca plug-in hybridnú verziu ak je práve toto vaša sféra záujmu. Je len dobre, že existuje toľko možností, pretože o Formentor je veľký záujem a po našom teste môžeme povedať, že sa tomu nečudujeme.
Škoda Kodiaq RS | Seat Tarraco FR | CUPRA Formentor VZ 245 | |
Motor/palivo | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 180 / 245 | 180 / 245 | 180/ 245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 370 | 370 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,9 / 9,2 | 8,8 | 7,7/10,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 938 | 1 803 | 1 589 |
Objem batožinového priestoru (L) | 835 | 760 | 450 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 234 | 228 | 238 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,5 | 6,2 | 6,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 50 480 | 42 868 | 42 560/44 960 |
Foto: Samuel Zaťko