TEST: Dacia Jogger: 7-miestna verzia bez konkurencie
Rumunská automobilka Dacia už dlhší čas prechádza rôznymi zmenami. Či to boli už nové modely alebo zmena loga značky, tak zakaždým boli tieto zmeny účinné. Prednedávnom sa nám do redakcie dostal model Dacia Jogger Extreme, ktorý prešiel faceliftom, no oproti predošlej verzii sa toho zmenilo celkom dosť, hlavne po jazdnej stránke. Avšak aj zvonka pôsobí nový Jogger o niečo modernejšie.
Nová maska robí veľa
Celkový vzhľad Dacie Jogger sa od pred-faceliftovej verzie dramaticky nelíši, no nové logo a na nepoznanie zmenená maska chladiča padnú do oka nejednému motoristovi. Medzi LED-svetlometmi vytvára akýsi prechod pomocou bielych detailov a symetrického loga, ktoré ich z každej strany spája. Pozornosti neuniknú ani veľké plastové plochy pri hmlových svetlometoch, no nijako nenarúšajú celistvý vzhľad prednej masky, ktorá sa rumunskej značke vážne podarila.
Na druhej strane, z boku sú hltačom pohľadov práve 16-palcové disky z ľahkých zliatin MAHALIA a zadné svetlomety, ktoré jemne pripomínajú zadné svetlá pri modeloch jednej švédskej značky. Vzadu však môžeme pozorovať, ako aj pri predošlej verzii, nálepku značky Dacia, ale už tú vynovenú. Treba ešte dodať, že zozadu máte aj výborný prístup do kufra kvôli nízkemu nakladaciemu prahu, takže nakladanie ťažkého nákladu bude o to jednoduchšie. Na streche nájdeme strešné listy, ktoré sa dajú jednoducho prerobiť na prevážanie neskladnej batožiny. A aby na streche nič nezavadzalo, tak Dacia Jogger disponuje kompaktnejšou Shark anténou.
Jednoduchý, pohodlný a priestranný
Interiér Dacie Jogger pôsobí s bielymi doplnkami veľmi štýlovo a zároveň jednoducho. Takže každý, kto si sem sadne bude už po pár kilometroch ovládať každú funkciu, ktorú Jogger ponúka. Dominantu prvého radu tvorí 8-palcový dotykový displej s funkciou Android Auto a Apple CarPlay, ku ktorej sa môžete pripojiť cez Bluetooth alebo pomocou USB kábla. Pozornosti neunikne ani palubová doska, ktorá je potiahnutá mäkkou, šedou látkou, ktorá sa tiahne aj na dvere a tým ozvláštňuje ich „nekonečný“ plast. V kombinácii s bielymi prvkami verzie Extreme vyzerá interiér naozaj vkusne.
Pod displejom sa už tradične nachádzajú rôzne tlačidlá, tentokrát aj na vyhrievanie sedadiel, no a pod nimi ovládače na klimatizáciu. Veci si môžete odložiť za riadiacu páku, vedľa elektrickej ručnej brzdy alebo do lakťovej opierky, ktorá mohla byť o niečo výraznejšia. Dacia ponúkne príjemný, kožou potiahnutý volant s iba nevyhnutnými tlačidlami, ako napríklad tempomat, ktoré vodiča nebudú určite rozptyľovať, no jazdu veľmi uľahčia.
Nakoniec nám ostáva ešte kufor. Bez sklopeného 3. radu sedadiel máme k dispozícii 212 l, ktoré prekvapivo stačili aj na veľký rodinný nákup. Po sklopení sedadiel v 3. rade sa nám však objaví objem 1 594 l a po sklopení aj 2. radu je to 1 819 l, čo je vážne úctyhodný priestor.
Každý rad je iný
Náš testovaný Jogger bol 7-miestna verzia, takže vo vnútri boli 3 rady na sedenie. Zaujímavé bolo, že každý bol iný a vhodný pre iný typ človeka. V prvom rade boli sedadlá pohodlné a ponúkali dobrú bočnú oporu. Vodiča aj spolujazdca teda podržali aj v prudších zákrutách. Avšak aj pre nižších ľudí nebol problém mať tu rozhľad, keďže sedačka išla zdvihnúť naozaj vysoko. Jediný problém pri rozhľade boli mohutné A-stĺpiky, ktoré občas strpčovali jazdcu.
Druhý rad bol neskutočne priestranný. Sedadlá neponúkali síce tú najpevnejšiu bočnú oporu, no boli úžasne široké a bez najmenších problémov by sa tu odviezli 3 dospelí ľudia, kľudne aj počas dlhšej cesty. Výhodou je tu tiež, hlavne pre deti, vyššie sedenie a neskutočné množstvo miesta na nohy. Keď som si sadol za seba (175 cm) tak som mal na kolená ešte kopec miesta. No a highlightom vzadu sú plastové stolíky pripevnené na predné sedadlá. Jedná sa síce iba o malé stolíky, no určite potešia deti aj dospelých. A ako je na tom výhľad vzadu? Keďže vzadu sedíte o niečo vyššie tak váš rozhľad sa ešte o niečo zväčší.
Nakoniec čerešnička na torte – 3. rad. Ako prvé treba spomenúť nastupovanie. Bez problémov odsuniete v 2 pohyboch sedadlo v 2. rade a veľmi pohodlne nastúpite. Vzadu na vás čakajú tie najmäkšie sedadlá v aute a prekvapivé množstvo priestoru, hlavne na nohy. Ani pre mňa nebol problém sadnúť si tu veľmi pohodlne, aj keď som sa jemne dotýkal kolenami sedadiel predo mnou. Dvaja ľudia sa tu ani zďaleka nebudú tlačiť a navyše si budú môcť kam oprieť ruku alebo odložiť nápoj. Miesta v poslednom rade bolo vážne prekvapivo veľa.
Musím povedať, že tento tretí rad sa mi zapáčil najviac a nebol by problém absolvovať v ňom aj dlhšiu cestu, keďže je extrémne pohodlný. No pozor, treba však varovať ľudí, ktorí trpia úzkosťou z tesnejších priestorov.
Extrémne pohodlná jazda
Dacia Jogger mala veľmi príjemné a jednoduché ovládanie a podvozok, ktorý treba označiť ako výborný. Pri prejazdoch cez nerovnosti bolo cítiť absolútne minimum a aj pri jazde cez jamy bol podvozok pokojný a veľmi sebavedomý. Jogger je síce o niečo vyššie auto, tým pádom sa aj o niečo viac nakláňa, no v konečnom dôsledku to pri bežnej jazde nebolo skoro vôbec cítiť. Podvozok poskytoval počas jazdy nadpriemerné pohodlie, a to nie len v prvom rade, ale aj v tom 2. a 3.
Stačí mu jednoliter?
Presuňme sa však k motorizácii! Naša verzia, TCe 110, mala pod kapotou motor o objeme 999 cm3 a výkonom, ako už napovedá názov, 110 koní (81 kW). Motor bol skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. 110 koní nie je zrovna veľa, no povedal by som, že táto hodnota je uspokojivá a pri jazde mi výkon navyše nechýbal, samozrejme záleží od spôsobu jazdy. Dacia Jogger je rodinné auto a jazdiť s ním veľmi rýchlo sa nedá považovať za relevantné, takže v rámci predpisov si myslím, že 110 koní Rumunovi vyhovuje.
V meste nie je o čom diskutovať, no pri svižnejšej jazde a rýchlejšom rozbiehaní bolo nutné motor držať trochu v otáčkach, keďže v opačnom prípade chvíľu trvalo kým sa vzchopil. Ostaňme však ešte chvíľu v meste, keďže Jogger nie je zrovna krátky, jeho dĺžka je 4 547 mm. No pri manévroch som túto dĺžku ani veľmi nepostrehol a aj na užších parkoviskách to Jogger zvládol obozretne a vcelku jednoducho. Určite k tomu dopomáhala aj prehľadná zadná kamera.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST: Kia Sportage PHEV – aj s vybitou batériou plnohodnotný hybrid
Dacia uvádza vo svojom katalógu pre Jogger spotrebu 5,6-5,7 l/100 km. Táto hodnota je podľa mňa dosiahnuteľná, no iba pri šetrnej jazde a so zapnutým režimom ECO, ktorý citeľne redukuje množstvo výkonu po zošliapnutí plynového pedálu. Reálna kombinovaná spotreba s občas zapnutým ECO režimom je medzi 5,9 až 6,5 litra. Pri jazde mestom sa spotreba pohybuje okolo 7 l/100 km.
Slovo nakoniec
Dacia Jogger ponúka praktickú prepravu pre väčšie rodiny s 3 a viacerými deťmi, ktoré sa chcú presúvať pohodlne a za priaznivé ceny. Za verziu Extreme so 110 koňmi si treba pripraviť od 20 400 €. Za túto cenu dostanete veľa miesta, pohodlia a aj toho štýlu. V konečnom dôsledku treba uznať, že Dacia pokryla s modelom Jogger klientelu, ktorá nemá až tak z čoho vyberať a dokáže ju lákať s množstvom vecí, pri LPG verzii dokonca s dojazdom okolo 1 300 km, čo už je poriadna nálož. Mať rodinu so 4 deťmi tak okamžite siahnem po tomto rumunskom fešákovi, pravdepodobne s LPG.
Dacia Jogger TCe 110 | Volkswagen Touran | |
Motor/palivo | Tce 110/benzín | 1,5 TSI ACT/benzín |
Objem motora (cm3)/počet valcov | 999/3 | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | 81/110 | 110/150 |
Max. krút. moment (Nm) | 200 | 250 |
Spotreba test/výrobca (WLTP) | 5,9-6,5/5,6-5,7 | 5,6 |
Prevodovka | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Max. objem batož. priestoru (l) | 1 819 | 1 857 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,2 | 8,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 183 | 209 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 | – |
Cena verzie od (€) | 20 400 | 28 490 |
FOTO: Samuel Zaťko