TEST: SsangYong Korando 1.5 Turbo Style+: poctivý crossover s priaznivou cenovkou
SsangYong sa niektorým ľuďom zaryl do pamäti ako výrobca SUV s nie veľmi prívetivým dizajnom, a o jeho kúpe by ani omylom neuvažovali. Ešte dnes sa stretávam s názormi, že sa jedná „o Čínu“ a táto značka u nás nemá miesto. Poďme sa preto detailne pozrieť, či tento vydarený a cenovo dostupný kórejský crossover naozaj v niečom zaostáva od ostatných značiek.
Všedný dizajn
SsangYong si v dizajne prešiel svoju cestu, a od výstrelkov z minulosti ako Rodius, Kyron alebo Actyon sa výrazne umiernil. Ponúka elegantné, tuctové modely ako Korando a Tivoli, ale aj našľapané SUV Rexton, ktoré si trúfa konkurovať násobne drahším nemeckým SUV. Korando z diaľky teda ničím nevyniká, veľmi sa podobá na crossovery japonských konkurentov ako napríklad Suzuki Vitara, Nissan Qashqai alebo Subaru Forester, a možno za nimi naopak dizajnom trochu zaostáva. Vonkajšie detaily sú ale zvládnuté a auto budí dojem kvality a prepracovanosti, čo dokazuje milými detailmi, ako napríklad prekrytými prahmi alebo veľkorysými spätnými zrkadlami.
Prvý dojem je rozhodujúci
Po odomknutí nás Korando privíta odklopením spätných zrkadiel spolu s osvetlením okolia v rámci funkcie leaving home. Po nastúpení vodiča prekvapí krátka animácia so znelkou značky na 10,25″ HD LCD virtuálnom kokpite, a už na prvý pohľad si všímame nespočetné množstvo asistenčných a komfortných systémov. Displej má kvalitnú a prepracovanú grafiku, palubný počítač je intuitívny a ponúka veľký výber režimov, nastavení a malých príjemných detailov. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že takmer všetky zvuky a upozornenia, ktoré bývajú v iných značkách obvykle otravné, sú v SsangYongu spravené prívetivo a nad niektorými sa človek dokonca aj pousmeje.
Spracovanie prístrojovej dosky je typické ázijské, teda plastové, kvalitne spracované so zreteľom skôr na funkčnosť a úžitkovosť ako na vzhľad, čo dokazuje aj veľkým množstvom odkladacích plôch. Veľmi potešilo ovládanie klimatizácie, ktoré síce nápadne pripomína Climatronic od Audi, ale za to zaručuje prehľadnosť a jednoduchosť a je to asi to najlepšie, čo môžeme chcieť. Palec hore si zaslúži tlačidlo Start-Stop za svoju okamžite dostupnú polohu, vyhrievanie volantu a priehradka na mobil s indukčným dobíjaním. Neposlednou z funkcionalít, ktoré poslúchajú na povel je, že svetlá sú v pozícii OFF naozaj vypnuté (ak je vozidlo zabrzdené).
V strede prístrojovej dosky sa nachádza 8″ dotykový LCD displej s možnosťou zrkadlenia mobilu, ktorý funguje spoľahlivo a, opäť, presne ako má. Po ľavej strane nájdeme tlačidlo pre asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, aktiváciu 220V invertora pre zadných pasažierov, deaktiváciu parkovacích senzorov, nastavenie výšky halogénových svetlometov a tlačidlá nastavenia až 20 stupňov intenzity podsvietenia displejov a ovládacích prvkov. To všetko opäť dokazuje, že SsangYong sa zameral na dôležité detaily a dotiahol ich do konca, čo potvrdzuje aj kvalitou zvuku audiosystému. Konečne som sedel v cenovo dostupnom aute, ktorého audio hrá obstojne.
Poďme jazdiť
Po otočení kľúčika sa spredu ozval štvorvalcový zážihový 1,5-liter T-GDI o výkone príjemných 120 kW (163 k) spárovaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Motor je odhlučnený dostatočne, pri bežnej pokojnej jazde nehučí, iba dáva vedieť, že tam je. Na vozidlo dĺžky 4 450 mm a prevádzkovej hmotnosti 1 534 kg je výkon a ťah akurát, a pri športovejšej jazde vo vyšších otáčkach treba počítať s nezvyčajne veľkou zotrvačnosťou motora, čo si v konečnom dôsledku „zlízne“ spojka. Motor veľmi pekne spolupracuje so svojím štart-stop systémom, ktorý ho vypína vtedy kedy má, a palubný počítač navyše stopuje čas ako dlho je motor týmto systémom vypnutý. Pre dobrý pocit.
Korando je taktiež vybavené asistentom rozjazdu do kopca, ktorému síce značnú chvíľu trvalo, kým začal pracovať správne (testovali sme nové vozidlo), ale potom už fungoval na jednotku a to klasicky tak, že pri pribrzdení si vozidlo zapamätá tlak na brzdy, a pri rozjazde ho uvoľní.
Sedenie v nami testovaných základných látkových sedadlách je príjemné, vysoké, pre silnejšie postavy možno budú sedadlá úzke, ale za to poskytujú bočné vedenie pri prejazde zákrutami. Ich komfort síce neprekvapí, ale kríže ma v žiadnom prípade neboleli ani po stokilometrovej jazde.
Podvozok pôsobil svojrázne, nerovnosti na vozovke filtroval komfortne a bez straty stability vozidla. Svoju suverenitu nestratil ani pri rýchlejšej jazde zákrutami rýchlostnej cesty, ale bolo už predsa trochu cítiť zvýšenú celkovú nervozitu vozidla. Predná kapota sa pri vyšších rýchlostiach a veternom počasí nepríjemne trepotala, a taktiež sa začal prejavovať aj zvýšený aerodynamický šum od karosérie. Korandu teda zapasuje mestská a mimomestská prevádzka viac ako jazda na dlhé diaľničné trasy.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: SsangYong Musso Grand – Pick-up na každý deň
Prečo je taký lacný?
SsangYong Korando pôsobí už v základnej výbave veľmi kvalitným dojmom a ponúka množstvo asistenčných a komfortných systémov, a za príplatky je si možné vyskladať naozaj luxusný kus auta. Nami testovaná výbava Style+ s benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou stojí 23 580 €, čo je na dnešné pomery veľmi dobrá cena za nové vozidlo spoľahlivej značky a so zárukou 5 rokov / 100 000 km. Na čom sa teda odzrkadlila táto cena?
Ako prvú by som spomenul manuálnu prevodovku, ktorá ma prekvapila svojou tuhosťou radenia. Radiť rýchlosti šlo doslova ťažko a niekoľkokrát mi pri rozjazde zo semaforu zaskočila namiesto jednotky trojka. Na jednej strane sa na to dá zvyknúť, ale na druhej strane treba podotknúť, že sa to dá spraviť aj lepšie. Ďalším z detailov, na ktorých naozaj nemám rád keď sa šetrí, je automatické otváranie okien. Korando vodičovi dovolí samočinne ovládať iba jeho okno a aj to iba smerom dolu. Naspäť hore je potrebné tlačidlo držať celý čas až do konca, rovnako ako je to pri ovládaní ostatných okien.
Druhá z vecí na zváženie je spotreba vozidla, ktorá celkom iste dokáže narušiť celkovú pohodu z jazdy. Zatiaľ čo v kombinovanej prevádzke v meste a mimo mesta sa spotreba hýbala okolo ešte prijateľných 7-8 litrov na 100 kilometrov, pri diaľničnom tempe už spotreba atakovala nevábnych 12 litrov/100 kilometrov. SsangYong si pravdepodobobne túto vysokú spotrebu uvedomuje, a z toho dôvodu som nevedel na palubnom počítači nájsť hodnotu dlhodobej priemernej spotreby. K dispozícii bola iba krátkodobá spotreba za posledný trip.
Áno, alebo nie?
Pri jazde v SsangYongu Korando sa človek niekoľkokrát pozastaví nad jeho výbavou, kvalitou a spracovaním, a nahlas sa sám seba opýta „toto všetko a za tie peniaze?!“ Teda voľbu kúpiť si SsangYong namiesto udomácnených konkurenčných výrobcov by som jednoznačne zvážil. Jedna z vecí, ktorá môže odradiť záujemcov je vyššia spotreba, ale dá sa na to pozrieť aj z opačnej strany: „ako dlho môžem jazdiť SsangYongom zadarmo za rozdiel v cene oproti konkurencii, ak bude jeho spotreba o dva-tri litre vyššia?“ Konkrétne k nami testovanému modelu Korando by som ešte doplnil, že za zváženie určite stojí automatická prevodovka od japonského výrobcu Aisin, a určite by som sa informoval aj na dostupnosť dieselovej 1,6-ky s výkonom 136 koní.
Technické údaje a konkurencia
SsangYong Korando 1.5 Turbo Style+ | Subaru Forester Pure e-BOXER | KIA Sportage 1,6 T-GDi Silver | |
Motor/palivo | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V | Atmosféricky plnený zážihový s priamym vstrekom, boxer, 16V + elektromotor |
Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V, filter pevných častíc GPF |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 497/4 | 1 995/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 120/163 pri 5 000-5 500 ot. | 110/150 pri 5 600-6 000 ot. + 12,3/16,7 elektromotor |
110/150 pri 5 500 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 pri 1 500-4 000 ot. | 194 pri 4 000 ot. + 66 elektromotor |
250 pri 1 500-4 000 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 9,0/7,65 (WLTP) | -/8,1 (WLTP) | -/6,6 (WLTP) |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna | 7-stupňová Lineartronic | 6-stupňová manuálna |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 534 | 1 661 | 1 595 |
Objem batožinového priestoru (l) | 551/1 248 | 509/1 779 | 591/1 780 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 188 | 189 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,0 | 11,8 | 10,3 |
Cena verzie od/test (€) | 22 990/23 580 | 37 490/- | 26 690/- |