Hyundai Santa Fe Plug-in hybrid – čo viac si môžeš priať
Hyundai Santa Fe je vlajkovou loďou značky Hyundai a v roku 2021 prešiel faceliftom. Všeobecné informácie o tomto facelifte môžete nájsť našom článku. Nedávno sme dostali možnosť otestovať verziu s Plug-in hybridným motorom, ktoré môžete využívať ako elektroauto na každodenné dochádzanie do práce.
Facelift alebo nová generácia?
V podstate sa dá povedať, že nejde len o facelift, ale novú generáciu, keďže je postavená na novej platforme 3. generácie. Jedným z hlavných dôvodov tejto zmeny bola aj možnosť vybaviť túto verziu elektrifikovanými motormi, čo predchádzajúca platforma neumožňovala. Celková silueta auta však vyzerá takmer identicky ako predchodca a vizuálne zmeny sú decentné, jedná sa hlavne o zmenu grafiky predných a zadných svetiel a zväčšenie prednej masky a tiež isté zmeny nájdete aj na zadnom nárazníku.
Interiér
Interiér taktiež nadväzuje na predchodcu. Asi najväčšou zmenou je stredová konzola, ktorá plynule pokračuje až po stredovú opierku. Nájdete na ňom množstvo fyzických tlačidiel, čo sa môže zdať na prvý pohľad trochu zastaralý koncept, ale za mňa je to maximálne funkčné a praktické. V podstate dokážete všetko dôležité obslúžiť odtiaľto a bežne vôbec nepotrebujete surfovať v infotainmente. Nájdete tu aj menič prevodovky, ktorá sa ovláda tlačidlami namiesto konvenčnej páky a tiež okrúhly menič jazdných režimov.
Už spomínaný infotainment má obstojnú grafiku a poskytuje všetky potrebné informácie. funguje dobre. Stredový displej je plne digitálny a vizuálne pekne spracovaný, aj keď neumožňuje individuálnu konfiguráciu (menil sa len v závislosti od jazdného režimu). Santa Fe má výborné sedadlá, sú extrémne pohodlné a veľmi pasujú k charakteru auta a navyše sú vyhrievané aj ventilované a samozrejme elektricky nastaviteľné.
Čo sa týka vnútorného priestoru, ten je veľkorysý a dokonca podľa výrobcu ešte narástol. Dostupné je v 5- ako aj v 7-miestnej verzii. V tejto súvislosti chcem spomenúť, že zadné dvere sa dajú otvoriť skoro až do pravého uhla, čo najviac oceníte pri 7-miestnej verzii pri nasadaní na zadné sedadlá, ale aj pri 5-miestnej verzii je to výborný benefit. Celkovo vnútro kabíny pôsobí veľmi príjemne, sú použité prémiové materiály a aj spracovanie je adekvátne, ani náhodou tu nič nevŕzga, ani nepôsobí lacno, naozaj výborná práca.
Dojmy z jazdy
Plug-in hybridná sústava ponúka celkový výkon 265 koní. Nie je je to síce nejaké závratné číslo, ale Hyundai Santa Fe Plug-in hybrid ponúka dostatok dynamiky na bezpečné predbiehanie aj v diaľničných rýchlostiach. Už aj samotný charakter auta vás nenúti nijako tlačiť na pílu, skôr vás nabáda užívať si príjemnú a pokojnú jazdu. Podvozok nie je vzduchový, ale svoju prácu si robí dobre. Je skôr športovo naladený, čo ma celkom prekvapilo, ale ani náhodou vás nevytrasie. Hyundai Santa Fe Plug-in hybrid má vďaka elektromotoru a batérii vyššiu hmotnosť, ale tým, že sú umiestnené pomerne nízko v podlahe, nezhoršujú jazdné vlastnosti.
O vašu bezpečnosť sa stará armáda najrôznejších asistentov a systémov, ani ich sem nejdem všetky vypisovať, ale ide o asi tak všetko čo je momentálne dostupné v Hyundai. Mňa celkom zaujal asistent, ktorý keď stojíte v kolóne, tak vás upozorní, keď sa auto pred vami pohne. Kľudne som sa mohol na červenej venovať telefónu bez toho, aby som sa bál, že na mňa niekto zozadu začne trúbiť, keď sa nepohnem včas. Čo sa ešte jazdy týka, chcel by som veľmi vyzdvihnúť, že auto bolo veľmi tiché, čo ešte zvýrazňovalo celkový príjemný dojem z jazdy.
Pohon a spotreba
Batéria má kapacitu 13,6 kWh. Z wallboxu ju nabijete za necelé 4 hodiny, pri domácej nabíjačke z elektrickej siete za 7 h. Výrobca udáva dojazd čisto na elektrinu 58 km, nám sa podarilo 55 km, čo považujem za dobrú hodnotu. Celková spotreba počas nášho testu bola 6,8 l na 100 km. Jazdili sme dosť aj na diaľnici, kde auto išlo iba čisto na spaľovací motor, vtedy spotreba presahovala 9,0 l na 100 km. Pri tak veľkom aute je to ešte stále prijateľná hodnota.
Nedostatky?
Snažím sa aby moje recenzie boli objektívne a preto bez problémov poukážem aj na slabšie stránky auta ak nejaké objavím. Tu ale naozaj toho veľa nebolo a ak sa aj niečo našlo, išlo skôr o osobnú preferenciu. Možno jediná výčitka, ak sa to tak dá vôbec nazvať, smerovala k batožinovému priestoru a to z dvoch dôvodov. Po prvé jeho veľkosť. Nechápte ma zle, Santa Fe nemá malý kufor, ale vzhľadom na celkovú veľkosť auta som asi čakal viac. Po druhé, dvere batožinového priestoru sa otvárajú do takého uhla, že pri mojej výške 182 cm som si do nich pravidelne buchol hlavu.
Záver
Hyundai Santa Fe je naozaj unikátne auto. Nájdete v ňom všetko čo by ste mohli potrebovať pre každodenné používanie a aj veľa vecí navyše. Prekvapiť môže cenovka. Tento konkrétny kus ju mal na úrovni 55 250 €. To nie je málo peňazí, ale pri prémiovej značke by ste za takúto konfiguráciu priplatili minimálne plus 40 % a to už je naozaj veľmi zaujímavý rozdiel.
Mňa Hyundai Santa Fe naozaj presvedčil. Ak by som potreboval veľké a priestranné auto, určite by patril medzi top favoritov. Už sa naozaj veľmi teším a som zvedavý, keď príde nová generácia, údajne by to mohlo byť už koncom tohto, alebo začiatkom budúceho roka. Podľa mňa páni z Ingolstadtu, Mníchova a Stuttgartu majú už teraz nočné mory.
ŠKODA KODIAQ 2.0 TSI L&K | Hyundai Santa Fe PHEV | KIA Sorento PHEV | |
Motor/palivo | 1.6 T-GDI / benzín | 1.6 T-GDI / benzín | 2.0 TSI |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1598 / 4 | 1984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 195 / 265 | 195/ 265 | 140/ 190 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 350 | 320 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. | Automatická 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,0 / 6,8 | 4,0/ 7,6 | 7,8/ 8,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2005 | 1982 | 1769 |
Objem batožinového priestoru (L) | 634 | 693 | 835 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 193 | 214 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 | 8,7 | 7,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 54 090 / 55 250 | 55 790 | 50 480 |
Foto: Michal Jančík