TEST: Renault Arkana E-Tech engineered – úsporný elegán so športovým duchom
V nasledujúcom teste si bližšie posvietime na elegantný full-hybrid Renault Arkana vo verzii E-Tech engineered. Čo sa skrýva pod temným rúchom tohto športovo ladeného kompaktného crossoveru?
Tmavý dizajn s prvkami z Formule 1
Arkana vo verzii E-Tech engineered disponuje množstvom športovo ladených dizajnových prvkov, ktoré poukazujú na vývoj pohonu v spolupráci s inžiniermi z tímov Renault F1. Z hľadiska exteriéru sú najmarkantnejšími práve zlaté prvky (lišty a falošné koncovky výfukov), čierne lesklé kryty spätných zrkadiel, spojler na veku batožinového priestoru, zatmavené logá Renault a špeciálne 18-palcové disky z ľahkých zliatin.
Karoséria je už na prvý pohľad prepracovaná, či lícovaním dielov, detailmi ako napríklad prekrytie prahov dverí, štýlovými prelismi na streche alebo samotnou voľbou farieb. Kombinácia doplnkov E-Tech engineered so sivou metalickou farbou neraz pritiahla pohľady okoloidúcich chodcov. Zaslúžene.
Športovo ladený interiér
Po nastúpení do kabíny je hneď na prvý pohľad cítiť športového ducha Arkany vo verzii E-Tech engineered. Obklady s karbónovými prvkami a trojitým kontrastným prešívaním, decentné ambientné podsvietenie, športové kožené sedadlá s bočným vedením a najmä dokonalý športovo motivovaný volant, ktorý sa neskutočne príjemne drží.
Nevšimnúť si nemožno ani dvojicu veľkých, lesklých displejov s ostrým obrazom a zvládnutou grafikou. O multimédiá sa postará 9,3-palcový vertikálny dotykový displej s pekným rozlíšením a okamžitými reakciami. Sprostredkovanie jazdných údajov má naopak na starosti 10,2-palcový prístrojový panel ktorý je prehľadný, intuitívny a pre oko príťažlivý, ale o tom si povieme ešte neskôr.
Veľkorysý priestor
Pri nastupovaní do vozidla sa strecha pri A-stĺpiku môže zdať pre vyšších pasažierov prinízka, na čo si bude treba zvyknúť. Dá sa však povedať, že sa jedná o jediný negatívny dojem z tohto auta. Veľmi poteší kvalitné spracovanie sedadiel s elektronicky nastaviteľnou bedrovou opierkou pre vodiča. Dizajn predných sedadiel, podobne ako tomu bolo aj u testovaných Dacií, nám trochu pripomína Volvo R-Design, no každopádne si sedadlá svoju funkciu plnia výborne.
Zadný priestor pre pasažierov poskytuje dostatočný priestor aj na kolená aj na hlavu, čo sa týka obkladov dverí, tam už žiaľ absentujú mäkčené plasty aj ambientné podsvietenie. Trendu šetrenia však dnes už čelíme takmer u všetkých automobiliek. Zadné sedadlá sú jednoducho sklopiteľné a poskytujú zväčšenie batožinového priestoru na 1 263 litrov. Kufor je riešený dobre a vzhľadom na to, že sa jedná o full hybrid, tak aj priestranne, k dokonalosti mu chýba len kufrový manažment prípadne otváranie veka elektronicky.
Výbavové menü
Po bezkľúčovom odomknutí vozidla jednoduchým priblížením sa nás vozidlo privíta zvučkou a animáciou na už spomenutej dvojici kvalitne spracovaných displejov. Palubný štít ponúka prehľadné informácie o jazdných údajoch ako aj o toku energie a údajoch z asistenčných systémov. Na grafiku a rozmiestnenie údajov sa rýchlo zvyká, zaujímavosťou je napríklad údaj o časovom odstupe od predchádzajúceho vozidla, a poteší aj informácia o aktuálnom stave dobitia 1,26 kWh Li-Ion batérie (285 V) pre elektropohon.
Čítanie dopravných značiek fungovalo nadmieru dobre aj v prípade slabo viditeľných alebo svetelných dopravných značiek, a to dokonca aj za dažďa. Rovnako dobre funguje aj indikátor vozidla v slepom uhle, ktorého žltá LEDka integrovaná v spätných zrkadlách svieti doslova prenikavo, a v prípade preraďovania sa s vozidlom v slepom uhle bliká tak, že si to dokáže všimnúť aj vodič, ktorého by sme nechtiac ohrozili. Príplatkovej funkcii Easy Pilot, teda adaptívnemu tempomatu s automatickým držaním vozidla v strede pruhu som počas celého testu nemal čo vytknúť.
Prostredný farebný displej MMI poskytuje krištáľovo čistý obraz pre bezdrôtové zrkadlenie mobilu alebo navigáciu s podarenou 3D mapou. Pod displejom sa nachádza ovládanie jednozónovej automatickej klimatizácie, ktoré je jednoduché a elegantne ukazuje, ktorý priestor vozidla a ako práve vetrá. Pod ovládaním klimatizácie nájdeme odkladací priestor s USB-A portami. Absencia USB-C portov, ktoré sú pre dnešné moderné zariadenia už viac-menej nevyhnutné, je však čiastočne vynahradená indukčným dobíjaním pre jeden telefón. Za voliacou pákou sa nachádza jednoduchá lakťová opierka, ktorá je síce nastaviteľná len v doprednom smere, ale svojou výškou by mala vyhovovať väčšine ľudí.
Zvukové signály v Renaulte Arkana sú svojou intenzitou a tónom riešené príjemne a neprekážajú. Veľmi chválim spracovanie lane assist-u, ktorý (ne)vedomé vybočenie z pruhu bez smerovky nevešia na nos celej posádke hlasnými signálmi, ale vydiskutuje si to s vodičom „medzi štyrmi očami“ decentným zatrasením volantu.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Renault Captur E-Tech full hybrid
Ako teda jazdí?
Arkana poteší príjemným zvýšeným posedom a pomerne dobrou úrovňou odhlučnenia interiéru od podvozku až do momentu, kedy neprejdeme silnejšou nerovnosťou. V tom momente sa rázy od pruženia prenesú dovnútra, čo môže byť v istých momentoch mierne nekomfortné, ale celkové nastavenie podvozka v kombinácii s 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin a pneumatikami o rozmere 215/55 zabezpečuje nadmieru dobrý handling. Veľmi chválim aj aerodynamické spracovanie karosérie, kedy pri okne vodiča otvorenom dokorán cítiť iba malé turbulencie vetra.
O pohon Arkany E-Tech engineered sa postará benzínová atmosférická „jednašestka“ v kombinácii s dvomi elektromotormi. Agregát je sprevodovaný multimódovou prevodovkou, konkrétne štvorstupňovou pre spaľovací motor, a dvojstupňovou pre elektromotory. Pri plynulej jazde prácu hnacieho ústrojenstva takmer necítiť (občasné šklbnutie pri odpojení spaľovacieho motora je normálne), avšak pri plnej akcelerácii je potrebné počítať s dlhším nástupom výkonu a občas sa aj čaká na prevodovku, kým preradí ďalej. Celkový výkon sústavy predstavuje 105 kilowattov (145 koní), z čoho spaľovací motor poskytuje 69 kilowattov (94 koní). Arkanu E-Tech engineered vieme rozkotúľať na 100 kilometrov za hodinu za 10,8 sekundy, nejedná sa teda zďaleka o pretekárske vozidlo.
Hybridnej Arkane najviac pristane mestská prevádzka, kedy je jazda tichá a plynulá, často čisto elektrická (do 50 km/h, dojazd cca 4 km). Veľmi som si obľúbil režim maximálnej rekuperácie brzdnej energie (B), kedy po ubratí akcelerátora auto okamžite brzdí dobíjaním elektriny, a to tak intenzívne, že dokáže takmer nahradiť brzdy. Jazda v meste v tomto režime a v kombinácii s dokonalým volantom a príplatkovým audiosystémom BOSE je doslova relax.
Zhrnutie
Renault Arkana v najvyššej výbave E-Tech engineered zaujme už na prvý pohľad svojím dizajnom a množstvom športovo motivovaných detailov. Detaily sú však viac kozmetického charakteru, a Arkana je teda skôr užitočným a úsporným vozidlom, ako trhačom asfaltu. Pri cenovke začínajúcej od 33 600 eur ponúka dostatok dobre fungujúcich bezpečnostných aj komfortných asistentov, nadpriemerné LED svetlomety, výborné jazdné vlastnosti a v neposlednom rade dobrú spotrebu aj v diaľničnom tempe, čo nebýva u hybridov samozrejmosťou. Jedná sa jednoducho o výborné auto za rozumný peniaz.
Technické údaje a konkurencia
Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 | Toyota C-HR 1.8 Hybrid 122 k e‑CVT Style | Audi Q3 Sportback 35 TFSI | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, GPF |
Atmosférický zážihový s nepriamym vstrekom, 16V, VVT, GPF | Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V, GPF |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 798/4 | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 69/94 pri 5 600 ot./min EM: 36/49 |
SM: 72/98 pri 5 200 ot. EM: 18/24 |
110/150 pri 5 000-6 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 148 pri 1 800 – 3 600 ot./min EM: 205 pri 0 – 1 600 ot./min |
SM: 142 pri 3 600 ot. EM: ? |
250 pri 1 500-3 500 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 5,4/4,72 (WLTP) | -/4,7-5,2 (WLTP) | -/6,5 (WLTP) |
Prevodovka | Multimódová automatická SM: 4 stupne, EM: 2 stupne |
e-CVT | 6-stupňová manuálna |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 510 | 1 440 | 1 525 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480/1 263 | 377/1 160 | 530-675/1 525 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 172 | 170 | 207 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 | 11,0 | 9,5 |
Cena verzie od/test (€) | 33 600/35 000 | 31 090/- | 36 600/- |