TEST: Honda ZR-V e:HEV – novinka zameraná na mladé generácie
Do rúk sa nám dostala úplná novinka z dielne Hondy, a to full-hybridný model Honda ZR-V s označením pohonu e:HEV. Čo nám toto SUV segmentu C vychádzajúce z platformy Civic dokáže ponúknuť, a aké sú naše prvé dojmy?
Oblý dizajn dotiahnutý do detailu
Honda pri návrhu exteriéru modelu ZR-V (z angl. Z Runabout Vehicle, pozn. red.) upustila od ostrých hrán a vsadila na eleganciu. S cieľom osloviť predposlednú generáciu Z si už pri prvom pohľade všímame ladné kontúry so zreteľom na aerodynamiku, možno trochu pripomínajúce dizajn nových SUV od Mercedesu, čo nám však na pocite prémiovosti môže iba pridať. Samotné proporcie karosérie a čierne kolesá spolu s ich olemovaním auto opticky zmenšujú, avšak vysoká kapota a masívne bočné zrkadlá vzbudzujú dojem veľkého SUV. Športový ráz vozidla krásne doklepnú na čierno lakovaný predný spojler a plnohodnotné koncovky dvoch výfukov. Čo sa týka rozmerov, s papierovou dĺžkou 4 568 mm a výškou 1 620 mm sa ZR-V radí napríklad niekde medzi obľúbený Hyundai Tucson a Toyotu RAV-4.
Kontroverzný interiér
Čo sa týka japonských výrobcov áut, tak od vnútorného dizajnu nikdy nemám vysoké očakávania. Interiér Hondy ZR-V však vo mne od prvého momentu vyvoláva zmiešané pocity, a pri pohľade na niektoré komponenty interiéru som si nedokázal dodnes spraviť názor, či sa mi páčia alebo nie.
Prvou zaujímavosťou je tvar stredovej konzoly. V jej siluete absentujú rovné línie a ostré hrany, a celkový vzhľad mi pripomína doslova niečo ako kontúry ženského tela oblečeného do kože. Nakoľko na stredovej konzole chýba voliaca páka, ako vodič som si nemal veľmi kam odložiť pravú ruku a často som sa prichytil pri tom, ako si pre tú ruku hľadám miesto a tú konzolu doslova obchytkávam. Ale možno práve toto je jeden z aspektov, ktoré oslovia generáciu Z.
Dizajn prístrojovej dosky sekunduje dizajnu stredovej konzoly a kombinuje (na môj vkus až) priveľa rôznych druhov materiálov a vzorov. Pri výduchoch klimatizácie je možné vidieť decentné prešívanie, avšak jedná sa o prešitie plastu a nie kože alebo látky, a to iba zbytočne upriamuje pozornosť na dnešný trend šetrenia nákladov. Ten si všimneme aj pri pohľade na strešný obklad, kde pre predných pasažierov napríklad nie sú k dispozícii rukoväte.
Dostatočný priestor aj pre vyšších
Ako sme spomenuli na začiatku článku, Honda ZR-V na prvý pohľad pôsobí ako menší mestský crossover. Nie je tomu však tak, vnútro vozidla ponúka dostatočný priestor a pohodlie aj pre vyššie postavy, a to aj vzadu. Pohodlie zadných pasažierov však jemne ukrojilo z batožinového priestoru, ktorého objem dosahuje 380 litrov s možnosťou pridať ďalších 10 litrov pod podlahou. To je na dnešné pomery trochu pomenej, ale tento nedostatok aspoň čiastočne vynahradí výborný kufrový manažment a elektricky ovládané veko batožinového priestoru.
Je čas vyštartovať
Po nasadnutí za volant Hondy ZR-V vo výbave Sport si ako prvé všimneme prístrojový panel vodiča, ktorý pozostáva z jedného analógového rýchlomeru vpravo, a jeho digitálneho dvojčaťa – ukazovateľa výkonu a toku energií vľavo. Tento 7-palcový farebný displej poskytuje prehľadné a rýchlo dostupné informácie o všetkom potrebnom, avšak svojou kvalitou obrazu patrí medzi priemer (spolujazdec už napríklad nevidí informácie na displeji kvôli pozorovacím uhlom). Našťastie je možné si priplatiť plne digitálny 10,2″ farebný displej, a to v najvyššej výbave Advance.
V strede prístrojovej dosky sa nachádza 9″ farebný dotykový displej Honda CONNECT 2 s navigáciou. Ten podporuje všetky v dnešnej dobe vyžadované funkcionality vrátane bezdrôtového zrkadlenia mobilu, ktorému navyše sekunduje odkladacia priehradka s možnosťou bezdrôtového dobíjania. Toto sa dokonca pomocou tlačidla dá vypnúť, ak by sa odkladacia priehradka mala využiť na niečo iné ako mobil. Alebo naopak, ak si mobil dobíjam cez kábel, ale odložiť ho chcem predsa tam. Aby však ZR-V oslovila svoju cieľovú skupinu – mladých „multimediálnych“ ľudí, stredový displej by si zaslúžil vyššie rozlíšenie a najmä lepšie pozorovacie uhly. Pri tomto displeji žiaľ možnosť „priplatiť si“ nemáme.
Pohon full hybrid s e-CVT prevodovkou
Po bezkľúčovom naštartovaní vozidla.. ostalo ticho. A to aj keď bol motor studený. Štart Hondy ZR-V e:HEV je často čisto elektrický, čo nebýva u full hybridov vždy štandardom. Pri nastavovaní teplotného komfortu, spárovania mobilného telefónu a používaní audiosystému som si uvedomil jednu vec, že Honda je stále verná klasickým tlačidlám a poskytuje priam ideálny pomer medzi dotykmi a tlačidlami.
O pohon Hondy ZR-V e:HEV sa stará štvorvalcový atmosférický zážihový dvojliter o výkone 143 koní sprevodovaný variátorom e-CVT s funkciou Linear Shift Control, ktorá zamedzí tzv. vysávačovému efektu, kedy motor pri zrýchlení iba drží vysoké otáčky v oblasti jeho maximálneho výkonu. Jazdu tak okorení stupňovitým preraďovaním a príjemnými zvukovými efektami. Spolu s elektrickým pohonom sme schopní dosiahnuť systémový výkon 184 koní, ktoré nám vozidlo o hmotnosti 1,6 tony rozpohybujú z nuly na sto za príjemných 7,9 sekundy.
Podvozok a bezpečnosť
Podvozok a riadenie sú ladené komfortne a mäkko, s prehľadom filtrujú aj väčšie nerovnosti, a spolu s odhlučnením karosérie poskytujú vysokú mieru komfortu aj pri diaľničnej rýchlosti. V kombinácii s 18″ pneumatikami rozmeru 225/55 má vozidlo relatívne dobrý handling, pri agresívnom prejazde zákrutami na horskom priechode pneumatiky síce začnú pískať, no stabilitu vozidlo napriek tomu nestratilo a pri vytlačení brzdy zastavilo okamžite.
O aktívnu bezpečnosť posádky sa neustále stará v štandarde dodávaný systém Honda Sensing, teda kombinácia asistenčných systémov od adaptívneho tempomatu cez sledovanie mŕtvych uhlov, čítanie dopravných značiek či núdzovú mestskú brzdu. Tento systém si o nás robí starosť niekedy až príliš a pripomína sa neustálym pípaním, toto si je preto potrebné pred jazdou nastaviť podľa svojich preferencií.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD
Zhrnutie
Honda ZR-V e:HEV je štýlová novinka z japonskej dielne zameraná na mladšie generácie, preto to Z v jej názve. Na prvý pohľad sa jedná o menší mestský crossover, no zdanie môže klamať a je už skôr plnohodnotné SUV s dostatkom priestoru pre pasažierov, ale čiastočne zmenšeným priestorom pre batožinu kvôli hybridnému pohonu.
V motorizácii 2.0 i-MMD Hybrid a výbave Sport ponúka špičkový pohon pre úspornú jazdu so spotrebou pod 6 litrov na 100 km, ale nebráni sa ani občasnej svižnejšej jazde či dlhým trasám. Tu však treba už počítať s rozmermi vozidla, a spotreba sa môže vyšplhať pokojne k hranici 7 l/100 km, čo je však ešte stále rozumná hodnota.
Cenovka tohto vozidla s dvojlitrovým hybridným agregátom začína na takmer 40 tisíc eur, a ak chceme ešte väčšiu dávku výbavy, bude do peňaženky potrebné siahnuť ešte hlbšie. To si však mladé generácie bez pomoci rodičov nie vždy môžu dovoliť.
Technické údaje a konkurencia
Honda ZR-V e:HEV | Toyota Corolla Cross Comfort 2.0 e-CVT FWD | Audi Q3 Sportback 35 TFSI | |
Motor/palivo | Atmosférický zážihový s priamym viacfázovým vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus |
Atmosférický zážihový s priamym aj nepriamym vstrekom, 16V, Atkinsonov cyklus, VVT-iE |
Turbom preplňovaný zážihový s priamym vstrekom, 16V, GPF |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 993/4 | 1 987/4 | 1 498/4 |
Výkon motora (kW/k) | SM: 105/143 pri 6 000 ot./min EM: 30/41 |
SM: 112/152 pri 6 000 ot. EM: 83/112 |
110/150 pri 5 000-6 000 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | SM: 186 pri 4 500 ot./min EM: – |
SM: 190 pri 4 400-5 200 ot. EM: 206 |
250 pri 1 500-3 500 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,5/5,8 (WLTP) | -/5,0-5,4 (WLTP) | -/6,5 (WLTP) |
Prevodovka | e-CVT s funkciou Linear Shift Control | e-CVT | 6-stupňová manuálna |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 604 | 1465–1505 | 1 525 |
Objem batožinového priestoru (l) | 390/1 322 | 425/? | 530-675/1 525 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 | 180 | 207 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 7,5 -7,7 | 9,5 |
Cena verzie od/test (€) | 39 990/41 790 | 33 490/41 790 | 36 600/- |