TEST: Hyundai IONIQ 6 – zaujme dizajnom a najúspornejším motorom
Hyundai obohatil svoju ponuku o nový elektrický model IONIQ 6, ktorý ľudia dokonca prirovnávajú ku kórejskému Porsche. Prečo? Stačí sa pozrieť na zadnú časť vozidla s výrazným zadným spojlerom tzv. ducktail a zadným svetelným pásom.
Avšak oveľa dôležitejším faktom je, že IONIQ 6 predstavuje model, ktorý dokáže zmeniť názor na elektropohon. Totižto toto štvordverové elegantné kupé s jemne zvažujúcou sa strechou ponúka výborný dojazd za priaznivú cenu.
Aerodynamika na prvom mieste
IONIQ 6 je podstatne väčšie auto ako spočiatku môže pôsobiť, veľkostne ho môžeme prirovnať k priestrannému VW Arteon alebo Škoda Superb. V exteriéri prevládajú oblé krivky z aerodynamických dôvodov a IONIQ 6 je s koeficientom odporu vzduchu cx 0,21 jedno z najaerodynamickejších elektroáut na trhu.
Má extrovertný dizajn, ktorý zaujme pohľady a jemne zvažujúca sa strecha pôsobí elegantne. V zadnej časti dominuje rozmerný spojler a celkovo pôsobí športovým a futuristickým dojmom. Po zotmení krásne vynikne pixelový svetelný pás a v zadnom krídle je elegatne integrované brzdové svetlo. V prednej časti ma zaujala automaticky otvárateľná lamela určená na prívod vzduchu, ktorá sa pri prevádzke otvorí.
Pútavá červená farba exteriéru je okrášlená o čierno nalakované doplnky vrátane podkladu predných LED svetlometov. Inteligentný systém predného osvetlenia s technológiou Matrix beam LED sa automaticky prispôsobuje situácii na ceste a maximalizuje využitie diaľkových svetiel bez rizika oslnenia protiidúcich vodičov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test BMW i4 M50 – elektrické BMW z divízie M
Priestranný interiér
Ak sa priblížite k vozidlu, automaticky sa odomkne a vyklopia sa kľučky. Interiér je minimalistický, vzdušný a má pohodlné sedadlá, ktoré sú dokonca ventilované. Hlavne v lete ich veľmi oceníte a keď si na ne raz zvykenete, tak sa už bez nich viac nezaobídete. Dvojica obrazoviek pôsobí kvalitne, informácie sú dobre čitateľné a Apple CarPlay je stále dostupný len cez kábel čo je trochu škoda. Príplatkový Bose audio systém s 8 reproduktormi hrá lepšie, avšak trochu počuť plechovú odozvu, ktorú viete čiastočne minimalizovať správnym nastavením.
Na volante sa nenachádzajú žiadne dotykové plochy, takže ovládanie je veľmi jednoduché a praktické. Okrem štandardných ovládačov nájdete na volante aj volič jadných režimov ECO, NORMAL a SPORT. Páčky smeroviek, stieračov, volič prevodovky za volantom, kľučky dverí a a rôzne ďalšie ovládače sú v striebornom vyhotovení a na dotyk cítiť vyššiu kvalitu.
Výplne dverí sú veľmi originálne spracované, aby maximalizovali šírku kokpitu, preto sú aj inak rozmiestnené ovladáče okien, ktoré po novom nájdete v stredovom tunely. Plastové plochy sú vyhotovené s rôznymi štruktúrami a na mňa celkovo pôsobil interiér kvalitnejším a menej plastovým dojmom. Stredový panel ponúka veľký odkladací priestor a indukčné nabíjanie pre váš telefón.
Na zadných sedadlách sa nachádza veľmi veľa miesta na nohy. Sedadlá vzadu majú ideálny sklon vhodný na relax. Pod predné sedadlo si nohy síce nezasunetie, ale celkovo je na nohy veľmi vela miesta podobne ako v spomínanom Arteone alebo Superbe. Dokonca zadný cestujúci môžu využívať dva USB-C porty, vyhrievanie sedadiel a 250V port na nabíjanie elektroniky (klasická zásuvka).
Zadný batožinový priestor má delené dno s priehradkou určenou na nabíjacie káble a na konektor V2C prostredníctvom ktorej viete napojiť napr. elektriku pre vašu chatu alebo iné elektrické spotrebiče (250V), super vychytávka. Vpredu pod prednou kapotou sa ukrýva taktiež odkladací priestor určený skôr na menšie predmety.
Jazdné vlastnosti
Aj napriek tomu, že IONIQ 6 je prioritne určený na komfortnú jazdu, príjemne ma prekvapil športový charakter zadného pohonu pri vypnutej stabilizácii. Dokáže ísť veľmi jednoducho do pretáčavého šmyku, už len treba vedieť ukočírovať vyššiu hmotnosť 1 985 kg (prevádzková hmotnosť), takže treba rátať s dlhšou zotrvačnosťou pri dynamickej jazde s dverami napred. Prerozdelenie krútiaceho momentu na zadnú nápravu prebieha instantne a funguje podobne ako pri samosvornom diferenciály v športových vozidlách. Chcem tým naznačiť, že aj skúsený, športový vodič sa dokáže s IONIQ 6 zabaviť.
Priame riadenie báda na rýchle kľučkovanie a odozva akcelátora je v režime SPORT príjemne výbušná. Pre mňa ako športovo zameraného vodiča mi prišiel podvozok až príliš komfortne a mäkko vyladený. Pri rezkej jazde v zákrutách cítiť mäkkosť a náklony, ale zase naopak o to máte lepšie pohodlie na nerovnostiach. Toto by sa dalo vyriešiť chýbajúcim adaptívnym podvozkom a vedeli by ste si zmeniť jeho tuhosť na povel.
Hluk v interiéri je minimálny aj pri dialničných rýchlostiach a na palube panuje izolovaný komfort od okolia. Jediné čo ma pri jazde rozčulovalo je ustavičné pípanie rýchlostného limitu, ktorý sa po každom štarte musel deaktivovať. Je to však vec legislatívy na európskej úrovni a dotkne sa to každého nového vozidla v EÚ. Žiaľ až 5 klikov potrebujete na vypnutie otravného pípania, tu by sa zišlo vymyslieť nejakú skratku v infotainmente nech sa človek nezblázni.
228,5 koňový variant je ideálna stredná cesta, vozidlo je dostatočne výbušné a pri predbiehaní má najlepší dojazd vďaka pohonu len zadných kolies. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 7,4 sekundy a maximálka je obmedzená na 185 km/h. Menej skúsený vodiči nebojte sa zadného náhonu v zime, pri zapnutej stabilizácii vozidlo drží krásne stopu a nepustí vás do šmyku. Ak chodíte často do hôr v snehu, samozrejme siahnite po 4-kolke.
Dojazd a nabíjanie
Odporúčam siahnuť po väčšej batérii a buď po zadokolke alebo keď máte k dispozícii viac peňazí po 4-kolke. Čo sa týka spotreby tak pri 4-kolke to už nie je taký skok ako kedysi, keďže sa predný motor dokáže vypínať pri bežnej jazde a šetrí spotrebu. Pomocou rekuperačného stupňa na najvyššej možnej úrovni netreba vôbec používať brzdový pedál, čím sa zvyšuje komfort pri jazde. Čo sa týka ceny tak cena stúpa od 46 490 € po 6 tisícoch smerom nahor a pri najvýkonnejšiom variante s pohonom 4×4 končí pri 59 340 €.
Dostupné sú 3 rôzne varianty:
- 53 kWh batéria, 151 koní a dojazd na úrovni 429 km
- 77,4 kWh batéria, 228,5 koní a dojazd na úrovni 614/514 km (náš testovací variant)
- 77,4 kWh batéria, 325 koní, pohon 4×4 a dojazd na úrovni 583/519 km
Na diaľnici sa blížite k reálnemu 400 km dojazdu a pri kľudnej jazde na okresných cestách k 500 km dojazdu, čo je v roku 2023 výborná hodnota. Vďaka 800V sieti prebieha nabíjanie ultra rýchlo, skoro o polovicu rýchlejšie ako z bežných elektrovozidlách. Pri zadaní cieľu nabíjacej stanice do navigácie sa aktivuje predhrev batérie, ktorý je pri nižších teplotách potrebný na dosiahnutie najvyššej nabíjacej rýchlosti až 350 kW. Výber veľkosti diskov ma obrovský dopad na dojazd, niekedy až cez 50 km. Preto sa treba rozhodnúť či vám nebudú stačiť 18-palcové disky namiesto 20-palcových.
Záver
IONIQ 6 zaujme športovo-elegantným dizajnom, poteší dlhým dojazdom a maximálnym komfortom v interiéri. Pre drvivú väčšinu ľudí sa elektropohon oproti spaľovaciemu javí ako ten vhodnejší a to kvôli plynulému chodu, tichej prevádzke a ihneď dostupnému krútiacemu momentu, ktorý umožní bezpečné predbiehanie. V kombinácii s ultrarýchlim nabíjaním a výborným dojazdom láme predsudky a dokáže zmeniť pohľad na elektromobilitu. IONIQ 6 je jeden z najzaujímavejších a najefektívnejších elektromobilov na trhu za ktorý si však aj priplatíte. Tesla Model 3 so svojou agresívnou cenovou stratégiou vychádza takmer až o 10 000 eur lacnejšie.
Technická špecifikácia
Hyundai IONIQ 6 | Tesla Model 3 | BMW i4 35 | |
Motor/využiteľná batéria (kWh) | elektro/77,4 | elektro/60 | elektro/70,2 |
Nabíjanie 10-80 % (min) | 18 | 25 | 32 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 350 | 170 | 180 |
Dojazd výrobca/test | 614 /500 | 554/ | 482/ |
Výkon motora (kW/k) | 168,1/228,5 | 208/283 | 210/286 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 420 | 400 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 13,9 / 22,5 | 13,2 / | 18,7/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1985 | 1765 | 2035 |
Objem batožinového priestoru (L) | 401 | 682 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 201 | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,4 | 6,1 | 6,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 52 990/ | 42 727/ | 55 160/ |