TEST: Mercedes-Benz GLB 220d – všestranný unikát
Mercedes-Benz GLB spája viaceré svety do jedného. Priestranné a vzdušné MPV spolu s prednosťami SUV modelov. Tým narážam na vyššiu svetlú výšku, vyššiu stavbu karosérie, ale aj pohon oboch náprav, a to všetko v rámci kompaktných rozmerov.
Dizajn a svetlá
Trieda GLB je svojimi dizajnovými črtami jedinečná, čo znamená, že ju ihneď spoznáte. Hranaté tvary a kolmá predná maska s takmer kolmým čelným sklom nenavodzujú dojem, že sa nemeckí inžinieri zamerali na efektívnosť ako v prípade elektrických modelov značky, ktoré sú maximálne aerodynamicky optimalizované. Trieda GLB sa sústredí najmä na svoju príťažlivosť a zároveň aj odlišnosť od konkurencie. Tým však nechcem povedať, že nie je efektívne. O tom však neskôr.
Keďže ide o facelift, dizajnové črty si zachováva s predfaceliftovanou verziu. Upravený dizajn dostal predný či zadný nárazník a taktiež bola zmenená aj grafika svetiel. Základ svetelnej techniky tvoria plne LED-kové parabolické predné svetlomety, no v našom prípade svieti to najlepšie, čo trieda GLB ponúka. Nejde o techniku Digital Light, ktorou disponujú väčší súrodenci a celosvetovo sa radí k tomu najlepšiemu, čím môžu vozidlá svietiť.
Ide o Multibeam LED, ktorá vyrezáva protiidúce vozidlá v diaľkovom režime. V rámci Matrix LED svetiel fungujú výborne, ani raz som nepostrehol, že by oslňovali protiidúce vozidlá a rovnako som bol spokojný s ich svetelným dosvitom, či šírkou svetelného kužeľa. Ak by som ich porovnával s konkurenčnými matrixovými svetlometmi od VW Group, tie síce majú silnejší svetelný výkon, no ich práca s vyrezávaním nie je na tak vysokej úrovni, ako je tomu u značky Mercedes-Benz. Príplatok za Multibeam LED svetlomety je 348 eur, čo je výrazne menej, ako sa pripláca u konkurencie. Na druhú stranu by som si za ne jednoznačne priplatil, pretože majú skvelú pridanú hodnotu za ich opčnú cenu.
Interiér
Po usadnutí za volant som ihneď ostal prekvapený vzhľadom na kompaktné vonkajšie rozmery, ako môže byť interiér tak vzdušný a priestranný. To je presne atribút, ktorým disponujú vozidlá kategórie MPV.
Koncepcia palubnej dosky, ktorá pozostáva z dvojice displejov pod jedným liatym sklom, ostáva nezmenená aj v prípade faceliftu. Graficky sú oba displeje spracované výborne. Infotainment MBUX je intuitívny a prehľadný, veľmi jednoducho a rýchlo sa v ňom orientuje. Po novom pribudla aj funkcia bezdrôtového pripojenia Apple CarPlay, ktorá pred faceliftom nebola možná. Čo ma však mrzí je, že po facelifte zmizol dotykový touchpad zo stredového tunela, s ktorým sa ovládal displej infotainmentu. Po novom ho je možné ovládať len dotykovo, prostredníctvom volantu alebo hlasového ovládania.
V prípade verzie s balíkom AMG Line môžete mať volant aj z vlajkovej lode – triedy S. Častokrát som ho kritizoval, hlavne v triede S, pretože ovládanie prostredníctvom dotykových plôch bolo náročnejšie, lebo ste museli robiť špecifický a presný pohyb prstom, aby ste vykonali funkciu, ktorú chcete. V testovanej triede A a rovnako aj v GLB som tento pocit nemal. Neviem, či ide o softvérový update alebo akúsi zmenu, no dotykové plochy ma skvelo poslúchali a až na konci týždňa som si uvedomil, že ani raz som s nimi nebojoval.
Sedadlá a priestor
Sedadlá sú štandardne čalúnene imitáciou kože Arctico v čiernej farbe. Ako už poznáme značku Mercedes-Benz, interiér si môžete zabaliť do rôznych farebných odtieňov, rovnako aj viacerých typov kože. Nami testovaný kúsok bol zabalený do imitácie kože v hnedom prevedení. Sedadlá majú veľmi dobré ergonomické tvarovanie a dostatočné bočné vedenie.
Aj na dlhých trasách sú dostatočne pohodlné. V druhom rade sedadiel je miesta doslova na rozdávanie. Síce je zadná lavica ukotvená výrazne vyššie, ako je tomu v prednej časti, na šírku, kolená či nohy je miesta až až. K tomu ak pripočítame batožinový priestor s objemom 570 litrov, ide o naozaj slušnú porciu priestoru.
Čo ak potrebujete viac ako len 5-miestne usporiadanie? Nemusíte ísť do najväčšieho SUV zástupcu, triedu GLS a ani triedu V. Totižto aj v kompaktnom GLB je možnosť si priplatiť tretí rad sedadiel za 1 428 eur.
Digitálny kľúč
Aplikácia „Mercedes me“ disponuje všetkými údajmi o vozidle, či už ide o spotreby, stave vozidla alebo servisných prehliadkach. Nesmiem vynechať ani možnosť digitálneho kľúča. Čo to znamená? Ak by ste niekam odlietali a chceli by ste, aby vám niekto zobral auto z letiska, kľúč od vozidla necháte v stredovom tuneli a prostredníctvom aplikácie na diaľku kľúč deaktivujete a auto zamknete. Akonáhle vám prídu vozidlo prebrať, jednoducho opäť prostredníctvom aplikácie vozidlo odomknete a aktivujete kľúč, aby bolo vozidlo použiteľné na prevádzku. Tak jednoduché a účelné.
Paleta motorov
Pod prednou kapotou sa môžu ukrývať benzínové motory s výkonom od 100 kW (136 k) až po 165 kW (224 k). Slabšie motorizácie poháňajú výhradne prednú nápravu zatiaľ čo tie silnejšie sa spoliehajú na pohon oboch náprav. Ak by vám nestačil 165 kW benzínový dvojliter, v ponuke je aj verzia 35 AMG s výkonom 225 kW (306 k). Zastúpenie naftových motorov je v rozmedzí od 85 kW (116 k) až po 140 kW (190 k).
Nami testovaný kúsok poháňa najvýkonnejší vznetový agregát, a teda motorizácia s označením 220 d 4MATIC s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Pohon všetkých štyroch kolies zabezpečuje 8-stupňová automatická prevodovka DCT bez akejkoľvek elektrickej pomoci. Výraznou zmenou je práve to, že trieda GLB nedisponuje mild-hybridnou technológiu, a teda nemá elektromotor s výkonom 23 koní a 200 Nm ako napríklad trieda GLC.
Motorizácia 220 d s mild-hybridom je práve tou najúspornejšou v porovnaní s dvojlitrovými vznetovými agregátmi. Veď predsa trieda GLC s pohonom oboch náprav vie jazdiť kombinovane za 6 litrov, čo je naozaj výborná hodnota. Nuž, ale poďme na triedu GLB.
220 d 4MATIC
Ak sa pýtate na výkon, naftový motor v GLB s vyšším výkonom nedostanete. A ani ho nie je treba. Vznetových 140 kW je absolútne dostačujúcich, veď predsa 400 Nm vie veľmi pekne zatiahnuť. K tomu 8-stupňová automatická prevodovka DCT, ktorá má veľmi dobre odstupňované prevody, takže vždy má zaradený optimálny prevodový stupeň. Motor nepodtáča, ale drží sa v spektre otáčok, pri ktorých má najvyšší krútiaci moment. Nebojí sa ani diaľničných rýchlostí, vlastne nemá s nimi žiaden problém.
Aj pri vyšších tempách plynulo naberá tempo, a teda nepociťoval som počas celého týždňa nedostatku výkonu. Keď už sme pri tých vyšších tempách, nesmiem zabudnúť na vynikajúce odhlučnenie od aerodynamického šumu, čo ma vcelku prekvapuje vzhľadom na kolmejšie čelné sklo. Aj pri silnom vetre alebo vyšších tempách je na palube absolútny kľud. Slabinou je len odhlučnenie od motora. Pri vyšších otáčkach je výrazne počuť jeho “klepotavý“ vznetový charakter, ktorý preniká do interiéru viac, ako by som očakával.
Prevodovka pri kľudnej jazde radí nesmierne lahodne. Veľmi dobre si s motorom rozumie a prispieva k dostatočne komfortnej jazde. Ak som však na plyne razantnejší, má tendenciu zaváhať. Tým myslím, že aj keď má k dispozícii plný točivý moment 400 Nm, tak zbytočne podradí a vystrelí motor do otáčok. Pri štandardnej jazde sa môžete na ňu vždy spoľahnúť, zamatovo radí, udržiava ideálne otáčky a prispieva aj k efektívnej jazde.
Podvozok
To, že ide o Mercedes spoznáte práve pri jazde. Naladenie podvozka je absolútne presné so zameraním značky na komfort jazdy. Podvozok je dostatočne komfortný aj na 19-palcových diskoch kolies, s ktorými ešte aj vyzerá výborne. S našimi rozbitými cestami si hravo poradí. Nie len pocitom, ale aj odhlučnením je podvozok na vysokej úrovni. Práve preto ma zaujímalo, čo urobí komfortný podvozok s vyššou stavbou karosérie pri svižnejšej jazde po okreskách. Nič neštandardné. Aj pri vyšších rýchlostiach je karoséria dostatočne stabilná, mierne sa nakloní, no pekne podrží stopu. Netreba očakávať nejaký športovo ladený podvozok. Skôr komfortný podvozok, ktorý vám dá včas na zreteľ, kedy a kde sa nachádza jeho limit. Suma sumárum, komfort si zachováva v každej situácii.
Spotreba
Kombinovane vie verzia 220 d s pohonom oboch náprav bez mild-hybridnej technológie jazdiť za 6,5 l / 100 km. Myslím si, že spotreba je adekvátna k výkonu a k vyššej stavbe karosérie, čiže ide o akýsi štandard v prípade 200-koňových naftových dvojlitrov. Okresky zvládne za 5,4 l / 100 km a na diaľnici si z nádrže odpije okolo 7 litrov. V prípade čisto mestského využívania by som jednoznačne volil benzínový agregát, no ak už chcete verziu 220 d, v meste bude jazdiť za 7,5 l / 100 km.
Záver a cena
Mercedes-Benz triedy GLB je výborným spojením dvoch svetov – priestranného MPV s SUV modelmi. Ak hľadáte priestranné vozidlo z prémiového segmentu, ktoré sa nebojí ľahkého terénu, odvezie až 7 pasažierov a nemá cenovku presahujúcu 50 000 eur, trieda GLB je jednoznačne vhodnou voľbou. A ako je na tom teda cena?
Trieda GLB štartuje na cenovke 43 698 eur s benzínovou 1,3-kou o výkone 100 kW. Verzia 220 d 4MATIC začína na 52 590 eur a nami testovaný kúsok s množstvom príplatkov, ktoré sú vidieť, stojí 69 600 eur.
Technická špecifikácia
Mercedes-Benz GLB 220d 4MATIC | BMW X1 23d xDrive | Audi Q3 40 TDi Quattro | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 950 / 4 | 1 995 / 4 | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 140 / 190 | 155 / 211 | 142 / 193 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9 / 6,5 | 4,7 – 5,3 | 6,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 790 | 1 765 | 1 735 |
Objem batožinového priestoru (L) | 570 | 500 | 530 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 218 | 225 | 218 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 7,4 | 7,3 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 52 590 / 69 600 | 49 700 | 43 050 |
Foto: Samuel Zaťko