Seat Arona FR – postačí mu trojvalec s automatom?
Seat Arona FR, obľúbený mestský crossover a jeden z najpredávanejších modelov značky, vábi mladých ľudí športovo ladenou verziou FR. Má však zmysel si ho brať aj so slabším motorom 1.0 TSI a automatickou prevodovkou DSG?
Kompaktné SUV
Seat Arona môžeme zaradiť medzi kompaktné SUV určené na všestranné využitie. Vďaka mohutnejšiemu vzrastu sa do neho jednoducho nastupuje a z pozície sedadiel ponúka výborný výhľad na vozovku a taktiež sa ľahko parkuje. Športový vzhľad umocňujú ostré hrany predného nárazníku a FULL LED svetlomety s asistentom diaľkových svetiel so širokým a ďalekým dosvitom.
Nízkoprofilové disky s červenými brzdovými strmeňmi a výrazný zadný difúzor dotvárajú športovú atmosféru z bočného, ako aj zadného pohľadu. V difúzore je umiestnená dvojica otvorov, ktoré imitujú koncovky výfuku.
FR = športovo ladený dizajn a bohatá výbava
V interiéri mi padli do oka sedadlá s výborným bočným vedením, človek sa v nich cíti pohodlne a v zákrutách ponúkajú nadštandardnú stabilitu tela. Druhým highlightom je potiahnutý volant v prémiovej koži Nappa, ktorú zdobilo kontrastné prešívanie. Seat svoju južanskú krv prejavuje v rôznych detailoch, ako sú bezpečnostné pásy s červeným pásikom, ktoré poznáme napríklad zo športového modelu Audi RS3.
Medzi ďalšie vychytávky patrí ergonomické miesto na uloženie mobilného telefónu s indukčným nabíjaním a nápadité spracovanie mäkčenej palubnej dosky, ktoré pôsobí hodnotnejšie, ako iné plasty koncernových súrodencov. Ambientné osvetlenie okolo mriežok ventilácie vytvára v kabíne príjemnú atmosféru počas jazdy v noci.
➡️ NEPREHLIADNITE: Jeep Compass – hybridný dobrodruh
Čo ma až tak pozitívne neprekvapilo je použitie klasickej manuálnej ručnej brzdy. Potiahnutá je síce kožou a pôsobí hodnotne, no na dnešné pomery ide o zastaranú technológiu. Asistent pri rozjazde je dostupný, takže vás pri rozbiehaní v kopci automaticky zastabilizuje pomocou automatického brzdenia. Okrem toho som počas horúcich dni postrádal počet výduchov klimatizácie pre zadných pasažierov. Tie sú len v oblasti nôh a treba si zvyknúť, že vychladenie trvá o niečo dlhšie. Nie je to nič hrozné a dokonca je to v tejto triede vozidiel skôr štandard, no je potrebné na to upozorniť.
Stačí mu jednolitrový trojvalec?
Seat Arona je momentálne dostupný so 150 koňovým 4-valcom alebo menej výkonnejším 115 koňovým 3-valcom. Testovaný trojvalec ma príjemne prekvapil kultivovaným chodom a ťahom už od spodných otáčiek. Nie je ho potrebné vytáčať do otáčiek a taktiež si veľmi dobre rozumel so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Je dobre odladená, zbytočne nepodtáča motor a má prijemnú odozvu. Nepociťoval som deficit výkonu ani na diaľnici, pri 130 km/h točí vďaka siedmemu prevodovému stupňa bežných 3.000 otáčiek. Jedinou výčitkou je chýbajúci auto hold assist, takže na semafóre som musel držať nohu na brzdovom pedály.
Tento trojvalec môžem s kľudným svedomím odporúčiť. Výkon motora je na veľkosť a hmotnosť vozidla adekvátny. Počas testovacieho týždňa som dosiahol kombinovanú spotrebu na úrovni 6,5 litra na 100 km/h a vzhľadom na zvýšenú hmotnosť crossovera, ako aj automatickú prevodovku, ide o slušnú spotrebu. Riadenie je pocitovo živšie a hravejšie spomedzi koncernových súrodencov, čím si u mňa zvýšila Arona sympatie.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Seat Arona FR 1.5 TSI
Záver
S výborným pomerom ceny a kvality je Seat Arona FR ideálnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé a štýlové vozidlo. Trojvalec pod kapotou presvedčil dostatočným výkonom aj na diaľnici a naopak pohodlie na cestách v meste, vďaka automatickej prevodovke, je zaručené. Seat Arona FR sa vďaka expresívnejšiemu dizajnu spomedzi koncernu odlišuje, no ponecháva si kvalitnú nemeckú techniku.
Seat Arona 1.0 TSI DSG | Seat Arona 1.5 TSI | Hyundai Kona 1.0 DCT | |
Počet valcov | 3 | 4 | 3 |
Zdvihový objem | 999 cm3 | 1 498 cm3 | 998 cm3 |
Prevodovka | 7-st. DSG automat | 7-st. DSG automat | 7-st. automat DCT |
Max. výkon | 81 kW/ 110 k | 110 kW/ 150 k | 88,3 kW/ 120 k |
Max. krútiaci moment | 200 Nm | 250 Nm | 200 Nm |
Pohotovostvá hmotnosť | 1 257 kg | 1 292 kg | 1 445 kg |
Max. rýchlosť | 190 km/h | 210 km/h | 180 km/h |
0-100 km/h | 10,8 s | 8,4 s | 11,7 s |
Nameraná/uvádzaná spotreba | 5,8 – 6,4 l/100 km / 6,5 l/100 km | 5,2 – 6,2 l/100 km / | 5,8 – 6,5 l/100 km |
Palivo | benzín | benzín | benzín |
Typ pohonu | predná náprava | predná náprava | predná náprava |
Priemer otočenia | 10,6 m | 10,6 m | neuvedené |
Objem kufra | 400 l | 400 l | 407 l |
Cena – cena od / testovaný model | 20 600 € / 24 406 € | 22 540 € | 25 290 € |
Foto: Dominik Martanovič