Fiat 500e LaPrima – kráča s dobou, no zostáva verný koreňom
Fiat 500 je auto, ktoré pozná snáď úplne každý. Bez preháňania môžeme v tomto prípade hovoriť o legende ciest, ktorá je tu s nami už niekoľko desaťročí, no dizajnom a rôznymi odkazmi sa stále, aj keď už vzdialene podobá na svoju úplne prvú generáciu. Za svoj dlhý život bola 500-vka ponúkaná v rôznych úpravách či verziách. Z tých, ktoré mám čerstvo v pamäti spomeniem napríklad edíciu Gucci, vytvorenú v spolupráci s módnym domom, či edíciu Riva odkazujúcu na jachty od firmy Riva.
500-vka vie mať vďaka úprave Abarth aj športový podtón, čo potvrdzuje naozaj rozmanitú paletu ponuky modelu. Abarth sme dokonca pre vás už taktiež skúšali, a to v jeho najvyššej verzii Competizione na kľukatých talianských cestách. Video určite odporúčam pozrieť 😉
Najnovšia generácia Fiatu 500, ktorá sa nám dostala do rúk na týždňový test je k dispozícii výhradne s elektrickým pohonom. Utrpela 500-vka touto radikálnou zmenou? Alebo naopak jej prospela? Poďme sa spoločne na to pozrieť zblízka.
Podmanivý dizajn
Za mňa je dizajn nového Fiat 500e doslova trefa do čierneho, čo podčiarkuje aj testovaná verzia LaPrima. Uhladené moderné tvary, výnimočné lakovanie Ocean Green a mnoholúčové 17-palcové disky kolies robia z 500-vky doslova módny doplnok. Predná časť a vlastne aj zbytok auta je navrhnutý bez jediného rušivého elementu. Fiat 500 využíva LED technológiu v predných aj zadných svetlometoch s jedinečnou grafikou odkazujúcou na predchodcov. Svietivosť je však v tomto prípade niekoľko krokov pred predchodcami. Pekným detailom sú aj zapustené kľučky dverí, ktoré sú v 500-vke použité prvýkrát.
Pohon
Po prvýkrát dostal Fiat 500 výhradne možnosť elektrického pohonu, ktorý obsahuje 42 kWh batériu s využiteľnou kapacitou 37,3 kWh a jeden elektromotor poháňajúci výhradne predné kolesá. Maximálny výkon dosahuje 118 konských síl a 220 Nm krútiaceho momentu. Vďaka týmto parametrom kompaktná mestská 500-vka akceleruje z pokoja na 100 km/h v priebehu 9 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h.
Nabíjanie a dojazd
42 kWh batéria ponúkne v reálnych podmienkach pri teplejšom počasí maximálny dojazd na úrovni 280 kilometrov čo je len o 40 kilometrov menej, ako by si želal výrobca. V mestských podmienkach by mal Fiat 500e zvládnuť až 458 kilometrov. Pri využívaní rýchlonabíjacích staníc dokázala 500-vka prijať maximálny reálny nabíjací výkon 75 kW, čo znamená doplnenie akumulátoru z 20-80% za 30 minút. Dobitie z 10-100% zaberie teda približne 1,5 hodiny.
Spotreba sa počas bezmála 600 testovacích kilometrov ustálila na hodnote 16,5 kWh. Musím povedať, že pri častom využívaní plného potenciálu pohonu a pravidelnej diaľničnej jazde je to skvelá hodnota, keď sa bavíme o mestskom aute. Ak by ste sa však snažili jazdiť na spotrebu, bez problému budete dosahovať spotrebu okolo 13,5 kWh.
Jazda
Domovským prostredím Fiatu 500e je jednoznačne mesto a okresky. V meste oceníte výborne naladený podvozok ochotný žehliť všetky nerovnosti bez zaváhania. Pri väčších priečnych nerovnostiach podvozok síce prenáša výraznejšie zvuky do interiéru, no pri tak malom aute je to pochopiteľné. Na okreskách naopak cítiť väčšiu mäkkosť podvozku najmä pri rýchlych prejazdoch zákrut, no náklony karosérie boli podstatne miernejšie, ako som očakával. Okamžitá reakcia na plyn a prekvapivo komunikatívne riadenie robia z 500-vky auto, ktoré vás bude baviť šoférovať. Až sa mi núka povedať, že 500e jazdí lepšie ako základné verzie spaľovacieho Abarthu a som úprimne zvedavý, ako bude jazdiť elektrický Abarth, keď sa už s bežnou 500-vkou viete zabaviť.
Aby som to teda zhrnul. Elektrickým pohonom 500-vka neutrpela ani o kúsok. Tak či tak prevažná väčšina 500viek opustí 200 kilometrový rádius len sporadicky, takže narážky na dojazd sú v tomto prípade bezpredmetné a po stránke dizajnu je nová generácia presne taká, ako by človek na 21. storočie čakal. Množstvo odkazov na predchodcov, zachovanie identity, ale aj napriek tomu opäť nadčasový dizajn.
➡️NEPREHLIADNITE: Cupra Formentor 1.4 TSI ehybrid
Niekto by mohol namietať, že výrobca mal zachovať spaľovací motor aspoň pre verzie Abarth. Aspoň najvyššia verzia Competizione/Essesse by mala byť v ponuke s pôvodnou charizmatickou 1.4-kou. Zvyšným základnejším verziám elektrika neuškodí. Aj tak Abarth nie je auto, s ktorým chcete cestovať na dlhé trasy (česť výnimkám) čiže výhovorka nízkeho dojazdu je opäť bezpredmetná.
Interiér
Kabína Fiat 500e pôsobí už na prvý pohľad moderne a vzdušne. Vzhľadovo pekné a pohodlné kožené sedadlá s prešívaným nápisom Fiat vyzerajú naozaj hodnotne. Sekunduje im plne digitálny prístrojový panel s jemnou grafikou a prehľadným zobrazením informácií. Displej infotainmentu je veľkým krokom vpred v porovnaní s predchodcom. Celý systém je plynulejší, prehľadnejší a vcelku intuitívny.
Zaujímavé sú aj rôzne riešenia, ako napríklad volič prevodovky v podobe tlačidiel či kľučka dverí v podobe tlačidla. Vďaka konfigurácii dverí 3+1 majú zadný pasažieri zjednodušené nastupovanie a taktiež sa vám budú ľahšie nakladať dlhšie predmety. Celkovo je interiér priestrannejší a ergonomicky lepšie spracovaný. A kto by chcel namietať že 500-vka je nepraktická, tak do interiéru bez ťažkostí dáte dvojmetrové lyže bez sklápania sedadiel a bez obmedzenia komfortu predných pasažierov.
Zhrnutie
Áno, Fiat 500e je aj napriek výhradne elektrickému pohonu stále ikonou a touto zmenou v mojich očiach takmer vôbec neutrpela. Práve naopak, 500-vke elektropohon mimoriadne sedí o čom vypovedá aj jej obľúbenosť. Na našich cestách ju síce moc nevidieť no v zahraničí a najmä v prímorských oblastiach v mestách je zo 100 áut minimálne 20 elektrických 500-viek. Ak teda hľadáte štýlové presúvadlo do mesta s relatívne veľkým dojazdom za prijateľnú sumu, tak Fiat 500e je ideálnou voľbou.
Technická špecifikácia
Fiat 500e LaPrima | VW ID.3 Pro S Performance | ||
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | |
Nabíjanie 5-80 % | 32 min | 30 min | |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 85 | 170 | |
Dojazd výrobca/test | 320/280 | 546/450 | |
Výkon motora (kW/k) | 87/118 | 150/204 | |
Max. krútiaci moment (Nm) | 220 | 310 | |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 11,6/13,5 | 16/17,8 | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1405 | 1934 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 185 | 385 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 160 | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9 | 7,9 | |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 28 990/39 790 | 44 990/55 890 |