VW ID.7 Pro – nádych budúcnosti
Sériu našich letných testov okrem iných zaujímavých noviniek spestrila aj dlho očakávaná, plne elektrická limuzína značky Volkswagen, a to model ID.7 vo výbave Pro. Bol počastovaný titulom „vlajková loď Volkswagenu“ právom?
Introvertný dizajn
Na prvý pohľad, najmä z prednej strany, pôsobí VW ID.7 nevinne, pripomínajúc usmiateho delfína. Nenechajme sa však pomýliť, jedná sa o takmer 5-metrové, masívne auto ponúkajúce dostatok priestoru vo všetkých pohľadoch. V kombinácii s modrou príplatkovou metalickou farbou „aquamarine“, ktorá pri špecifických svetelných podmienkach pôsobí až do zelena, vyzerá ID.7 nenásilne, ale napriek tomu si ho okoloidúci všimnú.
Neprehliadnuteľným detailom na karosérii sú prémiové svetlomety IQ.Light spolu s do biela ladenými svetelnými lištami, ktoré okrem fantastického výkonu ponúkajú aj zaujímavé grafické efekty, ktoré človeka len tak ľahko neomrzia a potešia ho pri každom priblížení alebo vzdialení sa od vozidla (kedy sa aj aktivuje bezkľúčové odomykanie alebo zamykanie). Na dverách sa nachádzajú veľmi nenápadné rukoväte, avšak otváranie dverí nie je mechanické „kľučkou“, ale pomocou tlačidla.
Že sa jedná o seriózne auto dokazujú aj zliatinové disky s priemerom od 19 do 21 palcov a rozdielnou šírkou pneumatík vpredu (235 mm) a vzadu (255 mm). Nami testované 20 palcové disky Montreal „ajdýčku“ veľmi pasujú a pekne zakrývajú nie veľmi atraktívne bubnové brzdy vzadu. Zaujímavosťou sú v štandarde dodávané samotesniace pneumatiky AirStop, ktoré sa v prípade prepichnutia okamžite samy zalepia.
Interiér zameraný na maximálne pohodlie a úžitkovosť
Interiér VW ID.7-čky subjektívne považujem za najkrajší v rodine ID. Je prepracovaný do posledného detailu, zameraný na maximálny komfort a orientovaný futuristicky, s prevahou dotykového ovládania nad tlačidlovým. Najmarkantnejšími prvkami interiéru sú špičkové, ergonomické sedadlá s dobrým bočným vedením, nastaviteľné v 12-tich smeroch a ponúkajúce nekonečné možnosti komfortných funkcií, ako napr. vyhrievanie s možnosťou samostatného nastavenia teploty sedáku a opierky, ventilácia, detekcia mokrého chrbta a jeho sušenie či v neposlednom rade masáž. Zaujímavou je aj možnosť ovládať spolujazdcovo sedadlo šoférom.
Ovládanie nastavení vozidla, infotainmentu a komfortných funkcií má na starosť priam prerastený 15-palcový tablet v strede palubnej dosky, ktorý nám pripomína konkurenčnú Teslu. V prípade Volkswagenu sú však dôležité jazdné údaje nezávisle od tabletu zobrazované najmä vodičovi na drobnom displeji za volantom a na „nadupanom“ farebnom head-up displeji s vysokým rozlíšením a rozšírenou realitou, napríklad premietaním čiar vozovky v reálnom čase na HUD.
Čo je však obrovská škoda, je absencia samostatného ovládania klimatizácie. Okrem teploty, ktorú vieme nastaviť na dotykovej lište, sa intenzita a smer fúkania nastavuje taktiež cez tablet (rovnako ako pri Tesle) a prietok vzduchu z jednotlivých výduchov nie je možné mechanicky priškrtiť. V realite to vyzerá tak, že spolujazdec si niekedy nevie nájsť svoj komfort a neustále sa „hrá“ s nastavením klímy.
O optické spríjemnenie jazdy sa postará dosť pokročilé ambientné osvetlenie a najmä elektricky zatmaviteľná panoramatická strecha Smart Glass. O hudobný zážitok sa postará Harman Kardon s dvanástimi reproduktormi a subwooferom. Čo ma príjemne prekvapilo a pobavilo boli piktogramy „Play“ a „Pause“ na nerezových pedáloch akcelerátora a brzdy.
Čo sa úžitkovosti týka, sa VW ID.7 taktiež nemá za čo hanbiť. Ako už bolo spomenuté, vzhľadom na jeho dĺžku ponúka viac než dostatok miesta pre cestujúcich vpredu aj vzadu, množstvo odkladacích priestorov vrátanie dverových priehradok pre 1,5-litrovú fľašu. Batožinový priestor je kvôli karosérii typu liftback možno trochu nižší, ale pokojne pojme aj objekty o rozmere 1×1 meter a jeho objem vykazuje príjemných 532 až 1 586 litrov. Bonusom je opierka sedadiel sklopná v pomere 40:60, veľký tunel na prevoz dlhých predmetov a 12V zásuvka. Tú by som však úprimne uvítal aj vo vnútri vozidla, nakoľko v takejto „menežérskej limuzíne“ si viem predstaviť tráviť čas presunmi medzi mítingami a pracovať popri tom na laptope.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Hyundai IONIQ 6
Zážitok z jazdy VW ID.7
Prvým dojmom z jazdy v novom VW ID.7 je nepopierateľne extrémne ticho. Limuzína je aj napriek širokým pneumatikám fantasticky odhlučnená a rovnako je to aj s aerodynamickým šumom. Ďalším z poznatkov počas jazdy je, že je všetko odladené až do posledného detailu. Komfortné a bezpečnostné asistenty sú dobre pochopiteľné, upozornenie na prekročenie rýchlosti je decentné a dovolím si tvrdiť, že je skôr osožné ako otravné, nakoľko v ID.7 sa rýchlosť dá vnímať iba pomocou rýchlomera a človek sa často „pozabudne“.
Výbornou pomôckou tu však je aj automatické prispôsobovanie rýchlosti rekuperáciou pred zákrutami, pri priblížení sa k inému autu alebo pred vjazdom do obce alebo oblasti s obmedzenou rýchlosťou. Čo sa týka samotnej rekuperácie, tá je svojou intenzitou presne tam, kde má byť, a brzdový pedál je často potrebné použiť naozaj len pre úplne zastavenie. Pokiaľ ho zatlačíme trochu viac, aktivuje sa funkcia Auto Hold. Dômyselné, avšak treba si na to zvyknúť najmä pri parkovaní „na tesno“ alebo v strmšom kopci.
Ďalším z prekvapení je manévrovateľnosť vozidla. Pri hmotnosti okolo 2 200 kg je samozrejmosťou, že auto sa pri prejazde nerovnosťami rozhojdá, avšak adaptívne tlmenie DCC sa postará o maximálny komfort ale dbá pri tom na zachovanie stability. Samozrejmosťou je možnosť individualizácie tuhosti pruženia pomocou jazdných režimov. Čerešničkou na torte je priam až extrémne malý priemer otáčania cca 10,9 m. S VW ID.7 nie je problém sa zvrtnúť do opačného smeru na jednopruhovej obojsmernej ceste so širšou krajnicou alebo autobusovou zastávkou. Pokiaľ by to však nemalo vyjsť na jedenkrát, s progresívnym riadením a mäkkým posilňovačom riadenia je to záležitosť sekúnd.
Čo sa výkonu týka, VW ID.7 Pro so zadným náhonom a výkonom 210 kW (286 koní) naozaj nemá problém ani pri plnom zaťažení (max. prípustná hmotnosť činí 2 640 kg). Z nuly na sto zvládne ID.7 v základnej motorizácii Pro a so 77 kWh akumulátorom vystreliť za veľmi príjemných 6,5 sekundy. Vo výbave GTX 4Motion (86 kWh), v ktorej nám pomáha dodatočný trakčný elektromotor na prednej náprave (celkový výkon 250 kW / 340 k) by to bolo už žalúdok nadvihujúcich 5,4 sekundy.
Na začiatku článku sme spomínali výborný výkon svetlometov IQ.Light. Vpredu sa jedná o natáčateľné matrix LED s dodatočnými hmlovými svetlometmi resp. prisvecovaním do zákrut. Majú farbu skôr do biela ako do modra, ich intenzita je viac než dostatočná a samozrejmosťou je vyrezávanie ostatných vozidiel pri použití diaľkových svetiel. Jedná sa zatiaľ o asi najsofistikovanejšie a najpodarenejšie svetlomety, s akými som kedy jazdil a počas testu sa mi nestalo, že by mi oprotiidúce vozidlá blikali a naznačovali, že ich oslepujem. Úprimne však musím dodať, že som automaticky prepínané diaľkové svetlá často deaktivoval kvôli chodcom a cyklistom, ktorých mi bolo ľúto keďže ich IQ.Light nie vždy mali možnosť zaznamenať a „vyrezať“, pokiaľ nepoužívali dostatočné reflexné prvky.
VW ID.7 so základným akumulátorom o kapacite 82 kWh (z toho 77 kW využiteľných) ponúka papierových 618 km dojazdu na jedno plné nabitie. Z nášho testu vieme potvrdiť, že 450 kilometrov je možné odjazdiť úplne bez problémov, avšak test celkového dojazdu do úplného vybitia sme neuskutočnili. Neprišlo nám to dôležité, nakoľko VW ID.7 na rýchlonabíjačke nemal problém nasávať vyše 190 kW dobíjacieho výkonu, čo v praxi znamená doplnenie 206 kilometrov dojazdu za 10 minút nabíjania (na nabíjačke s výkonom aspoň 175 kW).
V praxi to znamenalo, že kým som ráno sediac v aute na nabíjačke napísal niekoľko e-mailov, precitol som sa na to, že auto je už takmer úplne nabité. Perfektnou funkcionalitou, čo sa nabíjania týka, je možnosť naplánovania nabíjania, a predĺženiu životnosti akumulátora dopomôže možnosť obmedziť maximálne dobitie alebo funkcia predhrevu batérie najmä v zimnom období.
Zhrnutie
Volkswagen nám s modelom ID.7 dovolil nazrieť do budúcnosti (nielen) elektromobility. Niektoré revolučné prvky ako napríklad dotykové ovládanie klimatizácie, kľučky dverí na tlačidlo alebo volant s dotykovými plôškami namiesto tlačidiel však hodnotím ako príliš futuristické, a počas testu mi trochu prekážali. Napriek všetkému nám Volkswagen jednoznačne dokázal, že vie vyrábať špičkové elektrické autá, a pri tejto vlajkovej lodi ponúka maximum komfortu, úžitkovosti, bezpečnosti, do detailu prepracované funkcie elektromobility a nabíjania, a v neposlednom rade výborné jazdné vlastnosti. Osobne si trúfnem povedať, že modelom ID.7 Volkswagen trochu strpčí život spoločnosti Tesla, nakoľko pri jeho vývoji sa zameral na kvalitu spracovania a funkčnosť.
Technické údaje a konkurencia
VW ID.7 Pro 77 kWh RWD | Hyundai IONIQ 6 FAMILY | |
Výkon motora (kW/k) | 210/286 | 168/228 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 545 | 350 |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
16,8/14,0 | 22,5/16,0 |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 618 | 545 (s diskami R20) |
Akumulátor (technológia/kapacita) | Li-Ion / 82 kWh (77 využiteľných) | Li-Pol / 77,4 kWh |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 175 | 350 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 189 | 1 986 |
Objem batožinového priestoru (l) | 532/1 586 | 401/? |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,5 | 7,4 |
Cena verzie od/test (€) | 51 490/~69 000 | 51 490/- |
Foto: Dirtyfleet