Opel Astra GSe Sports Tourer – nie len plug-in hybridné kombi
Prednedávnom sa nám dostal do rúk Opel Astra GSe v krátkej karosárskej verzii hatchback. Tentokrát sa pozrieme na rodinné kombi s rovnakým pohonným ústrojenstvom. Okrem zmeny letných podmienok za zimné si porovnáme aj elektrický dojazd. Zaslúži si Astra GSe ST označenie športovo ladené kombi?
Exteriér
Exteriér verzie GSe sa vydaril na výbornú. Dizajnéri sa s ním skutočne pohrali, pričom spojili elegantné detaily s ostrými líniami, ktoré mu dodávajú športový nádych. Predná maska má vďaka čiernym lakovaným prvkom širší vzhľad, pričom po stranách ju lemujú IntelliLux LED Pixel svetlomety s matrixovou technológiou. Ich výkon je vynikajúci a určite stoja za zváženie ako príplatková výbava.
V modrej farbe Kobalt s perleťou sa dokonalo dopĺňajú 18-palcové disky kolies v dvojfarebnom lakovaní. Avšak pri obutí treba zvážiť, akú zimnú zmes zvoliť, pretože pri aktuálnych zimných pneumatikách značky Firestone až tak nevynikajú dynamické jazdné vlastnosti. V skratke, Astre nechutili. Zadná časť má pekne zakončenú líniu strechy a decentný spojler, čo autu dodáva dynamický profil. Opel tu evidentne nechcel obetovať športovosť len kvôli väčšiemu priestoru.
Interiér
Vo vnútri vás čaká známe prostredie z hatchbacku, ale s pridaným komfortom pre tých, čo potrebujú viac miesta. Miesta je dostatok, a kufor pojme bez problémov batožinu celej rodiny, čo oceníte pri víkendových výletoch alebo cestách na dovolenku. V hre čísel to znamená, že hatchback pojme 352 litrov základného objemu zatiaľ čo kombík 516 litrov.
Sedadlá v GSe sú navrhnuté tak, aby poskytovali maximálne pohodlie a podporu. Na pohľad pôsobia športovo, no zároveň sú skvele vyvážené, čo sa týka komfortu aj opory. Vďaka výraznému bočnému vedeniu ponúkajú dostatočnú stabilitu aj v zákrutách, pričom plne elektrické nastavenie s pamäťovou funkciou a vyhrievaním pridáva na celkovom komforte.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test – Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum MY25 – jedno z najlepších SUV na trhu
Na palubnej doske nájdete dva 10-palcové displeje – jeden slúži ako digitálny prístrojový panel pre vodiča a druhý ako displej infotainmentu. Prístrojový panel je prehľadný, poskytuje kľúčové informácie v kvalitnom zobrazení, hoci možnosti jeho prispôsobenia sú oproti niektorým konkurentom obmedzené. Head-up displej si zaslúži špeciálnu pochvalu, najmä vďaka jednoduchému nastavovaniu pomocou ovládača spätných zrkadiel – intuitívne a efektívne riešenie, ktoré hodnotím veľmi pozitívne.
Pohon
Pod kapotou sa ukrýva benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Ponúka solídnych 133 kW (180 koní) a krútiaci moment 250 Nm. V prípade verzie GSe však prichádza aj elektrická podpora – na prednej náprave je umiestnený elektromotor s výkonom 81 kW (110 koní), ktorý spolu s benzínovým motorom dosahuje kombinovaný výkon 165 kW (225 koní) a 360 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor čerpá energiu z batérie s kapacitou 12,4 kWh, ktorá umožňuje papierový dojazd až 63 km čisto na elektrinu. Vďaka tejto súhre zvláda model zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť až 235 km/h.
Jazda
Astra GSe vyniká nielen výkonom a dynamikou, ale aj vynikajúcim odhlučnením a jazdným komfortom. Odhlučnenie motora aj podvozka je na veľmi vysokej úrovni. V hybridnom režime je prechod medzi elektromotorom a spaľovacím motorom prakticky nepostrehnuteľný. Výrazný podiel na celkovej tichosti v kabíne majú aj dvojité predné sklá, ktoré pri vyšších rýchlostiach efektívne eliminujú vonkajší hluk.
Najväčším zážitkom je precízne naladený podvozok. Aj na 18-palcových diskoch si bez problémov poradí s nerovnosťami (na mestskú prevádzku po rozbitých cestách by som volil 17-tky) a jazda je v mnohom porovnateľná s modelom Peugeot 308. Astra GSe však vyniká na okreskách, kde je podvozok extrémne stabilný a redukuje náklony karosérie.
K tomuto skvelému výsledku prispievajú aj tlmiče Koni FSD, ktoré inteligentne reagujú na povrch cesty. Vďaka tomu vyniká tuhosť podvozka na kvalitnom asfalte, zatiaľ čo na horších cestách tlmiče efektívne absorbujú nerovnosti, čím jazdu spríjemňujú a zabezpečujú vysoký komfort.
Motor a spotreba
Maximálny výkon sústavy je viac než dostačujúci na svižnú jazdu, pričom 8-stupňová automatická prevodovka radí hladko a inteligentne drží motor v optimálnych otáčkach bez zbytočného podtáčania. Najväčšou pridanou hodnotou plug-in hybridného systému je práve elektrický výkon. Bez toho, aby prevodovka najmä pri diaľničných tempách podraďovala, dostupný elektrický výkon krásne potiahne a Astra plynulo naberá tempo.
Diaľničné tempá zvláda okolo 7 l / 100 km, mesto ľahko nad 8 litrov a na okresných cestách nemáte problém podliezť 5-litorvú hranicu. Pri vybitom akumulátore na okreskách je jazda z 50 % na čisto elektrickú energiu. Aspoň pri našom testovacom okruhu.
Dojazd a nabíjanie
Počas týždňa vonkajšie teploty podliezli bod mrazu, práve preto bol maximálny elektrický dojazd na úrovni 40 kilometrov. Počas testu v letných podmienkach bola hodnota dojazdu na úrovni 50 kilometrov.
K dispozícii je iba jednosmerné AC nabíjanie výkonom 3,7 kW, resp. za príplatok 7,4 kW. V reálnom prostredí si Astra na 22 kW nabíjačke potiahla výkon 7,4 kW, čo v praxi znamená čas do plného nabitia 2 hodiny, respektíve podľa palubného počítača dobitých 26 km/h. V prípade nabíjania z 220 V zásuvky by som neriešil príplatkovú silnejšiu palubnú nabíjačku, pretože výkon neprekročí 2 kW s časom necelých 8 hodín do plného nabitia.
Záver a cena
Opel Astra GSe si určite zaslúži označenie športovo ladené kombi. Má skvelé jazdné vlastnosti, dostatočnú porciu výkonu a hlavne prakticky využiteľný batožinový priestor. Cenovka začína na 46 190 eurách, v aktuálnej limitovanej edícii 125 rokov 41 690 eur.
Technické údaje a konkurencia
Ak sa pozrieme na danú cenovú kategóriu, tak medzi dobre jazdiace kombíky jednoznačne patrí Seat/Cupra Leon, poprípade Kia Proceed či Octavia RS kombi (bez možnosti plug-in hybridu). Cupru a Seat poháňa 1.5 TSI s kombinovaným výkonom 150 kW (204 koní), avšak s elektrickým dojazdom 100 km a DC nabíjaním. Alternatívou môžu byť aj plnotučné benzínove dvojlitre. Kia Proceed stavila na výborné jazdné vlastnosti a nízku stavbu karosérie, zatiaľ čo Octavia RS na elektronickú uzávierku diferenciálu. Mimochodom, elektronickú uzávierku diferenciálu má Leon v základe.
Opel Astra GSe | Cupra Leon | Octavia RS | |
Motor/palivo | 1.6 / benzín + elektro | 1.5 / benzín + elektro | 2.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 598/4 | 1 498 /4 | 1 984 /4 |
Systémový výkon (kW/k) | 165 / 225 | 150 / 204 | 195 / 265 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 12,4 | 25,8 | – |
Nabíjanie (kW) | 7,4 | 50 | – |
Elektrický dojazd (km) | 63 | 123 | – |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1746 | 1739 | 1520 |
Objem batožinového priestoru (L) | 516 | 470 | 600 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 220 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,6 | 7,9 | 6,4 |
Cena verzie od (€) | 41 690 | 43 710 | 40 870 |
Foto: Ivan Rovňák