Toyota Proace City Verso 1.5 D-4D – ideálna rodinná voľba
Kompaktné MPV-éčka patria medzi obľúbené rodinné vozidlá. Toyota Proace City Verso kombinuje hranaté úžitkové proporcie, ktoré sú v pozadí v porovnaní s veľkými rodinnými SUV. Ak sa však na to pozrieme z úžitkového hľadiska, MPV má navrch azda v každom ohľade, teda okrem svetlej výšky či terénnych predpokladov.
Dizajn
Rovnako, ako Volkswagen Caddy zdieľa rovnaký technický základ s Fordom Tourneo Connect, ani Toyota nie je výnimkou. Nie že by s nimi zdieľala platformu, no s bratskými modelmi Citroen Berlingo, Peugeot Rifter, Fiat Doblo či Opel Combo áno.
Nami testovaný kúsok je v tom najlepšom, čo môže ponúkať. Teda najvýkonnejší naftový agregát spriahnutý s automatickou prevodovkou, predĺžená verzia Long, ktorá odvezie až 7 cestujúcich a najvyššia výbava VIP. Oproti krátkej verzii, ktorá má výhradne 5 sedadiel, je dlhšia o 350 mm a rázvor sa natiahol o 90 mm, čím narástla aj celková dĺžka na 4 753 mm.
V prednej časti vyniká po facelifte hlavne zaslepená predná maska a skvelé plne LED-kové predné svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel. Stretávacie svetlá sú výborné, majú dostatočnú šírku kužeľa a skvelo osvetľujú krajnicu. Výkon diaľkových svetiel je slabší a taktiež aj samotný lúč je úzky, čím osvetľuje dianie výhradne pred vozidlom a nezasahuje do krajníc.
Zadná časť sa od predfaceliftu nezmenila, ostal kameň na kameni. Za čo si však Toyota zaslúži pochvalu je metalická farba Chaki, ktorá je netypická a veľmi dobre vyzerá.
VIP
Najvyššia výbava VIP dopĺňa už dostatočne bohatú výbavu Family o adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, bezkľúčové odomykanie, predné a bočné parkovacie senzory, vyhrievané čelné sklo a mnoho iného. Teda bavíme sa o tom najlepšom, čo Toyota ponúka. Cenovo dostupnejšia výbava Family je taktiež výbornou voľbou, pretože bez spomenutých vecí ponúka Full LED svetlomety, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá či parkovaciu kameru.
Praktický interiér
Po usadnutí do interiéru Toyoty Proace City Verso okamžite oceníte vzdušnosť kabíny. Čas za volantom trávite veľmi príjemne, pretože sa necítite stiesnene a zároveň vás obklopuje množstvo odkladacích priestorov. Tie sú doslova všade. Veľké boxy vo dverách, odkladacie priestory na nápoje a veľké priehradky, do ktorých si viete organizovane uložiť veci.
Napriek tomu, že ide o úžitkové vozidlo, netreba ho hneď odsúdiť. Skôr by som ho nazval praktickým rodinným, pretože okrem spomínaných odkladacích priestorov a vzdušného priestoru je dobre vybavený. Tým myslím, že sa cítite ako v osobnom aute. Sedadlá sú látkové s príjemnou mäkkosťou. Denno-denne sa mi do nich príjemne nastupovalo a aj na dlhších trasách boli fajn.
Čo mi však vadilo je široká stredová konzola medzi prednými sedadlami, ktorá výrazne zmenšuje priestor na nohy. Pri dlhších trasách ma z pozície vodiča bolela pravá noha, keďže som si ju nevedel viac vykloniť do strany a musela byť opretá o stredový tunel v jednej polohe.
➡️ NEPREHLIADNITE: Formentor s Torque Splitterom!
Palubná doska kombinuje tvrdé plasty, ktoré nepôsobia hodnotne, no ľahko sa udržiavajú a aj dielenské spracovanie je na dobrej úrovni. Facelift dostal nový volant, infotainment nový hardvér a ručičkový tachometer nahrádza plne digitálny prístrojový panel. Panel klimatizácie je totožný s väčším bratom, modelom Proace Verso, no nemám mu čo vytknúť. Obsahuje hardvérové ovládače, je veľmi intuitívny a bez odvrátenia pozornosti si viete meniť teplotu.
Druhý rad kombinuje 3 samostatné sedadlá (každé má ISOFIX) aj s výduchom klimatizácie a je možné ho sklopiť do roviny s dnom kufra. Tretí rad je priestorovo úspornejší a je možné ho posúvať, ba dokonca sedadlá vybrať, čím získate variabilný batožinový priestor. Sedadlá v druhom a treťom rade sú síce plnohodnotné, no na naše štandardy sú užšie a kratšie.
V 7-miestnom prevedení má batožinový priestor skromnejších 209 litrov, posunutím zadných sedadiel vpred získate 322 litrov. Ak ich vyberiete, objem narastie na 850 litrov a dokonca ak sklopíte aj druhý rad sedadiel, dostanete 3,3 m3 priestoru. A k tomu už v základe máte plnohodnotné rezervné koleso.
Paleta motorov
Základ ponuky tvorí benzínový 1.2-litrový trojvalec o výkone 110 koní s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Našťastie, k dispozícii je aj naftový 1.5-litrový štvorvalec, buď s výkonom 110 koní alebo 130 koní. Výkonnejšia 130-koňová verzia môže mať aj 8-stupňový automat, ktorý sme mali aj my. Stovku pokorí za 10,6 sekundy a disponuje krútiacim momentom 300 Nm.
Ak by ste sa ma spýtali, či manuál alebo automat, odpoveď je jednoznačná. Automat! Naftovú 1.5-ku s automatom sme testovali už viackrát, no pocity z nej ostávajú stále rovnaké. Je nesmierne dobrým spoločníkom na akejkoľvek trase. Od 1750 ot. min je k dispozícii plný krútiaci moment 300 Nm, čo znamená, že sa motor pekne zbiera od spodného pásma otáčok s ochotou ísť vpred.
Spojenie 8-stupňového automatu s motorom je výborné. Prevodovka motor nepodtáča a udržiava ideálne spektrum otáčok. To sa však nedá povedať o prevodovke DSG, ktorú má napr. VW Caddy, ktorá výrazne podtáča motor. Výkonovo je 130 konských síl tak akurát, pri väčšej záťaži alebo stúpaní je cítiť absencia výkonu, no na každodenné používanie s dostatočným krútiacim momentom ide o dobrú voľbu. S rastúcou rýchlosťou klesá aj chuť ísť vpred, veď predsa sa bavíme o vyššej stavbe karosérie a veľkom odpore vzduchu.
Ak by ste Toyote tlačili na krk, prevodovka vie sem-tam zaváhať. Pokiaľ však jazdíte defenzívnejšie, okrem nízkej spotreby si vás prevodovka získa hladkým radením s príjemným lineárnym záťahom. Odhlučnenie od podvozka a motora je slabšie, ako v prípade Caddy, ktorú sme testovali, no to sa nedá povedať o odhlučnení v okolí A stĺpikov najmä pri vyšších rýchlostiach, kedy Proace City Verso výrazne lepšie tlmí hluk.
Jazda a spotreba
Podvozok hodnotím výborne. Pri kľudnej jazde krásne žehlí nerovnosti, doslova jemno pláva aj pri obsadení len vodiča. Z pohľadu komfortu nie je poznať, že ide o úžitkovú kategóriu vozidla.
Mäkkosť podvozka má aj odvrátenú stranu mince, čím sú zákruty. V nich sa výraznejšie nakláňa a je cítiť vyššiu stavbu karosérie. Nechcem však porovnávať dynamické vlastnosti, na ktoré nie je stavaná. Na bežné každodenné používanie je podvozok perfektne naladený, filtruje jamy aj priečne nerovnosti a celkovo drží posádku vo výbornom komforte.
Počas celého týždňa sa kombinovaná spotreba ustálila na 6,5 l / 100 km. Diaľničné tempá zvláda okolo 7 litrov, studené ranné krátke trasy v bratislavskej špičke do 8 litrov a na okresných cestách pokorí 5-litrovú hranicu.
Záver a cena Toyota Proace City Verso
Toyota Proace City Verso je dokonalou rodinnou voľbou. Priestranný úžitkový interiér dopĺňa bohatá výbava osobných áut. Nafta mu nesmierne pasuje a za mňa jednoznačne s automatickou prevodovkou. Nadchne vás plavným a mäkkým podvozkom a dobrou spotrebou.
Počiatočná cenovka krátkej verzie štartuje na 23 124 eurách. Naftová 1.5-ka s automatom stojí od 27 429 eur a nami testovaný kúsok prekračuje 35 000 eur hranicu. Za predĺženú verziu si treba priplatiť 1 200 eur.
Technická špecifikácia
Toyota Proace City Verso | Volkswagen Caddy | Peugeot Rifter | |
Motor/palivo | 1.5 BlueHDI / diesel | 2.0 TDI / diesel | 1.5 BlueHDI / diesel |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1499 / 4 | 1984 / 4 | 1499 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 96 / 130 | 90 / 122 | 96 / 130 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 320 | 300 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. DSG | 8-st. automatická |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,8 / 6,5 | 4,6 / 5,5 | 5,9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 597 | 1 732 | 1 651 |
Objem batožinového priestoru (L) | 322 | 191 | 322 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 181 | 186 | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 | 11,4 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 27 429 / 36 360 | 35 657 | 29 790 |
Foto: Dominik Martanovič