Alpina B4 S Bi-Turbo EDITION 99
Už vyše 50 rokov sa spoločnosť Alpina venuje úprave sériových BMW a vytvára z nich niečo neuveriteľné. Možno si poviete, „veď predsa to isté robí M GmbH“. Alpina je však trochu iná káva.
Kým M GmbH sa zameriava na jazdné vlatnosti, výkon a pútavý exteriér, Alpina sa špecializuje omnoho viac na interiér, kvalitu spracovania a exkluzivitu. To však neznamená, že ich kúsky sú jazdnými vlastnosťami niekde za ich M-kovými bratrancami. Nie je prekvapujúce, že ich vyhľadáva mnoho zberateľov, nadšencov a ľudí, ktorí milujú športovú jazdu z celého sveta.
Alpina vyrába autá pre tých, ktorí vyhľadávajú nadpriemerné jazdné výkony, luxusné interiéry a skôr diskrétnejší športový exteriér.
Už tradične, modely tejto značky sú vyrábané vo veľmi malých množstvách, pretože mnoho dielov (hlavne v interiéri) je vyrábaných ručne. Ako pokračovanie v tejto tradícií bola vyrobená EDITION 99, striktne obmedzená na 99 vyrobených kusov. Jedná sa o edíciu, ktorá je postavená na klasickom modeli BMW ALPINA B4 S Bi-Turbo. Je dostupná vo verziách Coupé a Convertible s pohonom zadnej nápravy aj všetkých štyroch kolies.
Exteriér
Ak mám byť úprimný, prvý krát keď som videl Alpinu B4, myslel som si, že sa jedná o nejaký slabý počítačový render modelu BMW 420d. Obyčajná predná maska, ktorú vidíte na každej „štvorke“, žiadne extra výduchy, žiadny svalnatý bodykit, výrazné brzdové strmene či extravagantné disky. Vôbec to nemalo ten typický „WAU“ efekt, ako keď vidíte napríklad model M4. Predávať autá za ktorými sa bude otáčať každý laik však nie je filozofia značky. Ide skôr o vozidlá, ktoré vie oceniť znalec omnoho viac, ako sériovo vyrábané športové autá.
Čím je teda exteriér špeciálny? Mierne upravenou prednou maskou s nápisom „ALPINA“, klasckými 20- palcovými kovanými diskmi ALPINA CLASSIC vo farbe Ferric Grey a štvoricou výfukov od firmy Akrapovič, ktoré sú ďalej od seba, ako tie na M4-ke. Áno, to je všetko. Veď ako sa hovorí – „v jednoduchosti je krása!„.
Farby alias trendy spojené s tradíciou. Exteriér EDITION 99 je dostupný v 5 vybraných farbách. Okrem klasickej ALPINA Blue si môžete vybrať aj z Grigio Medio, Fire Orange, Sapphire Black alebo Mineral White. V kombinácií s čiernymi lesklými prvkami, príplatkovým Deco-Set-om v matnej čiernej alebo matnej modrej, tieto farby poskytujú zákazníkovi mnoho priestoru na personalizáciu vozidla. Nemyslite si však, že takáto vizuálna úprava vozidla môže z vašej Alpiny urobiť kolotoč, naopak, aj pri najvyššom leveli personalizácie si vozidlo zachováva charakter tejto limitovanej edície.
Interiér
A tu vás toto auto dostane! Alpina B4 S Bi-Turbo EDITION 99 disponuje exkluzívnou výbavou, vysoko kvalitnými detailami a najprecíznejším spracovaním. Pod volantom nájdete pádla radenia SWITCH – TRONIC v matnej čiernej farbe, ktoré sú vyrobené z vysoko kvalitného hliníka. Vďaka ich ergonomickému tvaru ich môžete používať, nech sú vaše ruky kdekoľvek na volante.
Moment a čo volant? Športový volant dostal názov ALPINA LAVALINA, je ručne vyrobený a pokrytý kožou. Zaujímavosťou je, že farba jeho prešívania sa zhoduje s farbou exteriéru. Všetky koberčeky a to aj ten v kufri, majú ručne prešívaný kožený okraj v čiernej farbe. Motor aj stredový panel dostali nerezový štítok s číslom limitovanej edície.
Malé detaily, veľké potešenie.
Športové sedadlá vo verzií Coupé sú potiahnuté kožou Merino Black na bočniciach a hlavovej opierke, zatiaľ čo stredná časť chrbtovej opierky a sedáku sú pokryté alkantarou. Navyše k tomu sú elektricky nastaviteľné a ponúkajú maximálny komfort a perfektné držanie tela v zákrutách.
Motor a pohon
Na toto sme všetci čakali! Je táto Alpina rýchlejšia ako jej športový bratranec s označením M4? Nebudem vás už naťahovať – Alpina B4 S Bi-Turbo EDITION 99 má 452 koní a 680 Nm. Tieto hodnoty sa podarilo dosiahnuť vďaka radovému šesťvalcu s objemom 3 litre a dvoma turbami (ten istý, čo poháňa aj BMW M4), ktorý je spriahnutý s 8–stupňovou športovou automatickou prevodovkou od ZF. Časy zrýchlenia z 0 na 100 sa líšía od modelu a pohonu.
Coupé s pohonom zadnej nápravy zvládne tento šprint za 4.2 sekundy, maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 306 km/h. Coupé s pohonom všetkých štyroch kolies to zvládne za 3.9 sekundy, maximálnu rýchlosť dosahuje 303 km/h. Verzia Convertible (dostupná ako zadokolka) zrýchli z 0 na 100 za 4.3 sekundy. Jej maximálna rýchlosť je 303 km/h. Pre porovnanie – BMW M4 Coupé s automatickou prevodovkou zrýchli z 0 na 100 za 4.1 sekundy, Convertible za 4,4 sekundy. Avšak maximálna rýchlosť M4-ky je obmedzená „len“ na 250 km/h (bez M Driver’s Package) a 280 km/h s M Driver’s Package.
Pri takýchto rýchlostiach je potrebné vylepšiť aj odpruženie. Alpina tak urobila a obdarila túto krásavicu svojim „Sport Plus“ odpružením pre lepšiu ovládateľnosť a jazdnú dynamiku. Pre vodičov, ktorí milujú rýchlu jazdu je v ponuke aj samosvorný diferenciál.
Svoju novú Alpinu B4 S Bi-Turbo EDITION 99 is môžete nakonfigurovať ešte dnes. Základná cena verzie Coupé so zadným náhonom je 88 900 € (M4 – od 83.350 €), Coupé s náhonom všetkých 4 kolies začína na sume 91 800 €. Najdrahšia je verzia Convertible, ktorá začína na 96 100€.
Či už hľadáte zberateľský kúsok, ktorému o pár rokov začne rásť hodnota, o niečo lepšie BMW alebo chcete stíhať za susedom, ktorý má M4-ku, Alpina B4 S Bi-Turbo EDITION 99 je auto pre Vás. Dlho by som nad kúpou neuvažoval, pretože 99 kusov sa vypredá naozaj rýchlo.
Zdroj: alpina-automobiles.com