AMR Track balík od Aston Martin – vyskladaj si svoj Valkyrie
To, že automobilka Aston Martin pripravuje podľa ich slov cestnú formulu s názvom Valkyrie, už vieme skoro dva roky. Automobilka pekne postupne odhaľuje, čo môžeme od tohto auta čakať, aké konštrukčné nápady majú, a ako bude auto vo výsledku pracovať.
Podľa vlastnej chuti
V posledných dňoch hovorila automobilka o istom balíčku, ktorý nesie označenie AMR Track. Ak ste nedočkavý, rád vám ho predstavím. Aston Martin avizoval, že Valkyrie bude vyrobený iba v obmedzených číslach. Všetkých 175 kusov už, ale svojich majiteľov má, no len 150 z nich môže svoje auto legálne používať na bežných cestách. 25 kusov bude vyšperkovaných na tie najvyššie hodnoty, aby dosiahli čo najlepšie čísla na okruhoch, kde budú jazdiť. To, že auto môže slúžiť aj na bežných komunikáciách prináša pre zvyšných 150 majiteľov Valkyrie horšie časy na okruhoch. Práve toto má vyriešiť balíček AMR Track Performance. Ten bude obsahovať rôzne náhradné diely, ktoré budú určené iba pre jazdu na okruhu. Tak si budú majitelia stavať svoje auto podľa toho akým štýlom jazdy budú v ten onen deň jazdiť. AMR Track zrýchli civilný Valkyrie o zhruba 8%, čo ale ešte ani zďaleka nie je na úrovni špeciálov, ktoré sú vyvíjané špeciálne pre okruh. V balíku sa budú nachádzať napríklad odľahčené karosárske diely, ktoré majú zlepšovať prítlak, ale tiež odľahčené titánové brzdy, upravené pruženie alebo horčíkové disky.
Načo turbo
Valkyrie ale bude disponovať ešte niečim, čo ho odlišuje od ostatných hypercars. V jeho útrobách bude biť srdce V12 s objemom 6,5 litra. Tento motor bude ale bez preplňovania a firma Cosworth z neho vydolovala 1 000 koní. Nebolo to ale veľmi jednoduché keďže auto pôjde aj do bežnej prevádzky a motor musí spĺňať prísne emisné normy. Cosworth zobral 4-valcový motor a urobil z neho 3-valcový, z ktorého postupne vytlačili 250 koní. Potom postupne spojili štyri takéto motory a vznikol tak 1000 koňový motor, ktorý bude mať až štyri katalyzátory. Aby táto šelma dokázala zo seba dostať silu 1 000 koní musí točiť až 11 100 otáčok, čo je závratné číslo. Tu sa ukazuje aj jedno konštrukčné riešenie, ktoré prišlo z F1. Pri takýchto vysokých otáčkach motora sa už nemôže použiť rozvodový remeň alebo reťaz. Cosworth, preto využilo rozvod s ozubenými kolieskami. Nevýhoda spočíva v tom, že tento spôsob produkuje vibrácie, ktoré by sa mohli prenášať do kabíny, preto je systém presunutý do zadnej časti motora.
Cosworth už testuje motor na špeciálnej stolici a tvrdí, že by mal vydržať až 100 000 km v akýchkoľvek podmienkach. Na dokončenie kompletnej Valkyrie si budeme musieť počkať, ale jeho meno sa stáva legendou už teraz.
Zdroj: media.astonmartin.com