Audi activesphere concept – elektrický crossover sa dokáže premeniť na pick-up
Audi activesphere concept je štvordverové crossover-kupé s variabilnou koncepciou karosérie. Elegantná karoséria, dlhá 4,98 metra, predstavuje nielen športové vozidlo vyššej strednej triedy, ktorého zväčšená svetlá výška a veľké 22-palcové kolesá umožňujú jazdu aj mimo spevnených ciest. Splývajúca zadná časť karosérie Sportback štúdie Audi activesphere sa dá stlačením tlačidla transformovať na otvorenú nákladnú plochu („Activeback“) – ideálnu na prepravu športového vybavenia ako elektrobicykle, lyže, snowboardy alebo výbavy na vodné športy.
Futuristický dizajn
Svojimi rozmermi sa Audi activesphere concept prezentuje ako zástupca vyššej strednej triedy – má dĺžku 4,98 metra, šírku 2,07 metra a výšku 1,60 metra. K nízkemu odporu vzduchu prispievajú aj elegantné kamery na predných dverách, nahrádzajúce vonkajšie spätné zrkadlá.
➡️ NEPREHLIADNITE: Virtuálne spätné zrkadlá s kamerami – oplatia sa? [dlhodobý užívateľský test]
Variabilnú má Audi activesphere aj svetlú výšku – pneumatické pruženie ju umožňuje pre jazdu v teréne zvýšiť zo základnej úrovne 208 milimetrov o 40 milimetrov a o rovnakú hodnotu aj znížiť. Rovnako ako pri príbuznej štúdii Audi grandsphere concept sa dvere Audi activesphere otvárajú proti sebe a sú zavesené na prednom (A) a zadnom (C) stĺpiku karosérie, stredný stĺpik (B) ani tu karoséria nemá. Tým sa už pri nastupovaní otvára pasažierom celý objem interiéru.
Active back
Zadná časť karosérie je navrhnutá pre aktívny životný štýl zákazníkov a umožňujúca pohodlné prevážanie veľkého športového náradia – bez toho, aby padla za obeť elegancia a športový štýl siluety Sportback. V prípade potreby sa priehľadné zadné okno vysunie dopredu ponad strechu kabíny. Súčasne sa sklopí spodný, vertikálny segment zadnej časti do horizontálnej polohy. Tým sa otvorí rozmerná nákladná plocha, v ktorej sú zapustené úchyty napríklad na kolesá elektrobicyklov – tzv. active back. Bočné plochy zadnej časti – zadné stĺpiky karosérie pri tom zostanú v pôvodnej polohe a naďalej vykresľujú dynamickú siluetu Audi activesphere. Deliaca stena za zadnými sedadlami chráni kabínu pred vetrom a nepriaznivým počasím.
Interiér je veľká priorita
Na zozname plánovaných parametrov novej generácie automobilov už nie je prioritou výkon, maximálna rýchlosť alebo priečne zrýchlenie. Východiskom je interiér, ktorý počas jazdy tvorí životný priestor a zónu zážitkov pre posádku. Keď Audi activesphere concept jazdí v autonómnom režime, prístrojový panel, volant a pedále sa zasunú tak, že nie sú viditeľné. Palubná doska so svojimi drevenými lamelami funguje ako nadrozmerný soundbar a súčasne ako inteligentný výduch ventilácie po celej šírke vozidla.
Pohon
S elektrickým pohonom dokáže na 1 nabitie prejsť vyše 600 km a vďaka 800-voltovej technike sa môže pochváliť veľmi krátkym časom nabíjania. Iba 10 minút stačí na dobitie elektrickej energie umožňujúcej dojazd vyše 300 kilometrov. Koncept je postavený na PPE platforme, ktorá je vyvinutá v spolupráci s Porsche. Audi activesphere concept má kapacitu približne 100 kWh elektrickej energie. Pohon všetkých kolies quattro v prípade Audi activesphere concept zabezpečujú dva elektromotory – jeden na prednej a druhý na zadnej náprave. Spolu poskytujú systémový výkon 325 kW (v prepočte 442 k) a systémový maximálny krútiaci moment 720 newtonmetrov.
Inovatívna koncepcia ovládania s okuliarmi pre kombinovanú realitu
Okuliare umožňujú pohľad na reálne okolie a cestu, pričom súčasne zobrazujú v zornom poli plasticky pôsobiace informácie a interakčné prvky, ktoré sa dajú individuálne konfigurovať pre vodiča a pasažierov. Tým sa dajú všetky údaje relevantné pre jazdu – prevádzkové hodnoty a navigácia zobraziť v okuliaroch. A v interiéri majú užívatelia k dispozícii ovládacie polia a ďalšie virtuálne zobrazenia, ktoré v úhľadnom, redukovanom dizajne zostávajú neviditeľné voľným okom.
Výhodou je, že veľkoplošný dizajn interiéru Audi activesphere sa už nemusí podriaďovať funkcii gombíkov a ciferníkov prístrojov, ako je to pri klasickom dizajne automobilového kokpitu. Užívateľ vidí ovládací prvok iba vtedy, keď ho potrebuje a môže ho ovládať rovnako intuitívne ako v analógovom svete. Dôležité je, že štúdia predstavuje odklon od tradičnej koncepcie ovládania s displejmi a fyzickými ovládacími prvkami.
Namiesto toho sa ovládacie prvky zobrazujú vznášajúce sa v priestore pred funkčnými prvkami, ku ktorým patria. Napríklad ovládač klimatizácie sa zobrazí pred dýzou ventilácie, interaktívny prvok infotainmentu nad reproduktorom.
Zdroj: Audi media