Audi S3 po facelifte – konečne pretáčavá a lepšie daily ako RS3?
Facelift modelu Audi S3 nepriniesol len kozmetické zmeny v exteriéri a lepšie materiály, vrátane prídavného ambientného osvetlenia v interiéri, ale predovšetkým technickú inováciu v podobe tzv. torque spliter. Táto novinka predstavuje skutočný prevrat, ktorý výrazne mení zážitok z jazdy. Vďaka nej sa nové Audi S3 v zákrutách správa dynamicky a pretáčavo, čím prináša vodičovi jedinečný pocit radosti a vzrušenia. Čerešničkou na torte je fakt, že Audi S3 je prekvapivo o 7 000 € lacnejšie než jeho konkurent, Volkswagen Golf R.
Nový Torque splitter a režim Dynamic plus
Po Audi RS3 je teraz rozdeľovač krútiaceho momentu k dispozícii aj v Audi S3, čím sa zvyšuje agilita a stabilita v zákrutách. Táto technológia umožňuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi zadné kolesá. Torque splitter využíva elektronicky riadenú viackotúčovú spojku na každom hnacom hriadeli na optimálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi zadné kolesá na vnútornej a vonkajšej strane zákruty – v závislosti od jazdnej situácie a zvoleného režimu Audi drive select.
Pribudol nový režim Dynamic plus, ktorý – ako už názov napovedá – ponúka mimoriadne vysokú dynamiku jazdy. Na tento účel sa čo najviac krútiaceho momentu dostáva na zadnú nápravu a Torque splitter ho posiela najmä na zadné koleso vonkajšej strany zákruty, čo vedie k tendencii pretáčavosti. Je potrebné uviesť, že Dynamic plus nenahrádza drift režim torque rear, ktorý poznáme z Audi RS3. S Audi S3 síce dokážete vychádzať zo zákruty s dverami naprieč v peknom pretáčavom šmyku, no dlhé drifty niesú možné, kvôli spomínanému chýbajúcemu režimu torque rear (výsada RS3).
Okrem toho boli motor a prevodovka tiež špeciálne vyladené pre režim dynamic plus. V porovnaní s dynamickým režimom sa voľnobežné otáčky motora zvýšili na 1 300 otáčok za minútu, aby sa ešte viac zlepšil rozjazd z miesta. Reakcia na plynový pedál je ešte priamejšia. Okrem kratších prevodových stupňov prispieva k zvýšeniu dynamiky aj prevodovka s neskorším radením nahor a skorším radením nadol. Je to režim, ktorý sa dá porovnať s režimom Performance ako poznáme z Audi RS3.
Nové Audi S3 sa prezentuje ako skutočný majstrovský kúsok na kolesách – jeho jazdné vlastnosti sú excelentné a presne stelesňujú moju predstavu o dokonalom charaktere pohonu quattro. Nie je to automobil stvorený na divoké drifty, ale skôr na precízne nasledovanie dokonalej stopy s neutrálnym charakterom jazdy. Prioritou je nekompromisná trakcia, avšak pri vypnutom stabilizačnom systéme ESC vie vozidlo prekvapiť aj pretáčavosťou, ktorá dramaticky znásobuje pôžitok z jazdy na hranici možností
Vylepšený pohon
Facelift priniesol zvýšenie výkonu o 23 koní a 20 Nm, to znamená celkovo 333 koní a 420 Nm. Okrem zvýšeného výkonu a krútiaceho momentu dostalo S3 športovejšie naladenie motora a prevodovky. Audi S3 je ešte výbušnejšie a zlepšila odozva na plyn vďaka optimalizácii turba a škrtiacej klapky a okrem toho sa o polovicu skrátil čas radenia prevodových stupňov. Sedemstupňová prevodovka S tronic teraz umožňuje spontánnejší rozjazd vďaka vyššiemu rozjazdovému krútiacemu momentu. Dosahuje sa to silnejším stlačením spojkového obalu príslušnej spojky.
Musím vám povedať, že tieto zmeny boli badateľné už po prvých pár kilometroch, ktoré som prešiel po prevzatí vozidla na testovanie. Rozdiel v porovnaní s predfaceliftovou verziou je priam markantný, pričom dynamika pohonu si nepochybne zaslúži veľkú dávku uznania.
Testované Audi S3 bolo vybavené príplatkovým výfukovým systémom Akrapovič v exkluzívnom titánovom prevedení, za ktorý si výrobca účtuje nemalú sumu 4 700 eur. Tento systém sa vyznačuje hlbokým, dunivým zvukom, pričom občas dokáže prekvapiť jemným praskaním do výfukov. Hoci ide o veľmi atraktívny doplnok, cena je značne vysoká a osobne by som sa zamyslel nad tým, či tento výdavok skutočne stojí za to. Áno, je to krok vpred oproti základnej verzii, no na druhej strane by som od takéhoto prémiového systému očakával o niečo viac emócií a vášne. Prekvapivo, Golf R vybavený rovnakými Akrapovičmi dokáže praskanie do výfukov predviesť ešte hlasnejšie.
Optimalizovaný podvozok
Nová S3-ka jazdí ešte precíznejšie a je celkovo hravejšia vďaka optimalizovanému podvozku. Podvozok po facelifte dostal ramená s tuhšími ložiskami a novými ložiskami čapov, ktoré umožňujú väčší negatívny odklon kolies, zabezpečujú lepšiu odozvu riadenia a väčšiu bočnú kontrolu. Výsledkom je väčšiu priľnavosť a dynamika v zákrutách. Okrem toho sa vylepšilo progresívne riadenie, ktoré pomáha ešte presnejšie prechádzať zákrutami.
Oproti Audi RS3 má citeľne komfortnejší podvozok.
Voliteľné športové odpruženie S s adaptívnymi tlmičmi v porovnaní s modelom A3 znižuje karosériu o 15 mm a má oproti Audi RS3 citeľne mäkší podvozok, čo je ideálne, ak vozidlo plánujete využívať každý deň. Podvozok je síce komfortnejší, ale pozor stále veľmi presný a dostatočne tuhý na veľmi rýchlu jazdu. Dovolím si povedať, že tento podvozok sa hodí na naše cesty oveľa viac ako podvozok RS3. Pripomína mi to Golf R s režimom Nürburgring, kedy je je vozidlo v najostrejšom režime a podvozok v komforte, aby dokázal dobre filtrovať nerovnosti na hrboľatej trati a zabezpečil čo najlepší prejazd zákrutami.
Novinkou je nová generácia elektronickej stabilizačnej kontroly a taktiež selektívna regulácia krútiaceho momentu kolies, ktorá pri prejazde zákrutou mierne pribrzďuje kolesá na vnútornej strane zákruty. Výsledkom je ešte dynamickejšie zatáčanie a jazdné správanie. Menšie kompaktné modely ako S3 potešia hmotnosťou 1610 kg a krátky rázvor pôsobí hravejšie a vozidlo dokáže rýchlejšie meniť smery.
➡️ NEPREHLIADNITE: Audi RS3 po facelifte 2024 – nový rekordér z Nordschleife
Nové brzdy a pneumatiky
Zvýšená dynamika jazdy znamená zvýšené nároky na brzdy. Z tohto dôvodu bol modernizovaný model Audi S3 vybavený väčšími ventilovanými brzdovými kotúčmi na prednej náprave. Oceľové 18-palcové brzdové kotúče majú teraz priemer 357 mm a s hrúbkou 34 mm sú o 4 mm hrubšie ako predtým. Nové sú aj dvojpiestikové strmene vpredu. Tie ešte viac zlepšujú brzdný výkon, rovnako ako väčšie brzdové doštičky a väčšia trecia plocha kotúčov, ktoré majú výrazne vyššiu tepelnú a tým aj záťažovú kapacitu. Úplná novinka v ponuke sú športové pneumatiky Falken. Tie sme nemali na teste obuté no majú ponúkať vysokú priľnavosť a presnú stabilitu na trati, najmä na suchej vozovke.
Modernizovaný exteriér: Audi S3
Facelift priniesol osvieženie dizajnu, pričom nová maska chladiča Singleframe so zaujímavou novou štruktúrou v tvar hokejok pridáva autu modernejší vzhľad. LED svetlomety s pokročilou matrix technológiou ponúkajú možnosť výberu až štyroch rôznych svetelných podpisov, čím umožňujú prispôsobiť vzhľad vozidla podľa vkusu vodiča. Aj keď zmiznutie nápisu S3 môže niektorých sklamať, nové zadné partie auta zaujmú športovejším nárazníkom a dynamickejším difúzorom, čo dodáva vozidlu výrazne športový charakter.
Pre tých, ktorí túžia po ešte intenzívnejšom zážitku z jazdy, je k dispozícii voliteľný výfukový systém Akrapovič z titánu, ktorý nielen podčiarkuje emócie pri jazde, ale zároveň dodáva vozidlu estetickú hodnotu. Medzi novinky patrí aj impozantná matná farba, ktorá sa síce predáva za nemalých 6 186 €, no určite priláka pohľady. Progresívny dizajn vozidla sa ešte viac podčiarkuje novými výraznými metalickými farbami, medzi ktoré patria napríklad živá zelená District, elegantná modrá Ascari či dynamická červená Progressive.
Hodnotnejšie materiály v interiéri a nové ambientné osvetlenie
Nové a kvalitnejšie materiály interiéru posunuli estetický zážitok na novú úroveň. Palubná doska teraz viac pripomína jemnosť a eleganciu kože než chladný, tvrdý plast, čo je podčiarknuté aj elegantným kontrastným prešívaním. Dverové obklady prešli premenou a pôsobia na dotyk mäkšie, v porovnaní s predfaceliftovanou verziou.
Jednou z výraznejších noviniek je pôsobivé nové ambientné osvetlenie, ktoré bolo rozšírené o štýlové akcenty po bokoch stredovej konzoly a osvetlené sú aj držiaky pohárov. Avšak absolútnou novinkou je podsvietený látkový panel v predných dverách, ktorý bol vyrezaný laserom až 300-krát. Výsledný efekt rôzne veľkých prvkov vytvára dynamický a pôsobivý tok svetla, ktorý sa elegantne zobrazuje pri každom zamykaní a odomykaní vozidla.
Ďalším vylepšením je audio systém, kde pôvodný Bang & Olufsen ustúpil prémiovému Sonos systému s 3D zvukom. Ten prináša výnimočne čistý a priestorový zážitok, ktorý by si bez váhania zaslúžil príplatok.
Dizajnová estetika interiéru sa dotkla aj radiacej páky, výduchov vzduchu a dekoratívnych prvkov na prístrojovej doske, ktoré môžu teraz byť obložené aj alcantarou. Napriek tomu však bočné vedenie sedadiel nesplňuje úplne očakávania pre také výkonné a dynamické vozidlo, najmä v zákrutách. Na porovnanie, v modeloch ako Audi RS3 či Cupra Formentor je možnosť priplatiť si za špičkové Sabelt sedadlá, ktoré ponúkajú excelentnú oporu tela, ako sa patrí na športové vozidlá.
Záver: Radšej RS3?
Audi S3 je z môjho pohľadu lepšou voľbou na každodenné používanie v porovnaní s RS3. Hoci má S3 o jeden valec menej, jej motor je stále dostatočne výkonný, živý a radostne sa necháva vytáčať do vysokých otáčok, čo ponúka skvelý zážitok z jazdy. Cena Audi S3 je pritom o 18,6 tisíc eur priaznivejšia, no treba mať na pamäti, že sériová výbava je v porovnaní s RS3 o niečo skromnejšia.
Po vyrovnaní výbavy nie je cenový rozdiel až taký markantný, no pre mňa osobne je rozhodujúcim faktorom práve 5-valcový motor v RS3. Tento motor má nielen nádherný zvuk, ktorý vzbudzuje emócie, ale ponúka aj vyšší výkon, čo pridáva na atraktivite tohto modelu. Navyše, RS3 disponuje režimom „torque rear,“ ktorý umožňuje skúseným vodičom ešte väčšiu dynamiku a zábavu za volantom.
Aktuálne sa ceny jazdených pred-faceliftových modelov RS3 pohybujú okolo 50 tisíc eur, čo je prakticky rovnaká suma ako pri novej Audi S3, pričom RS3 má v základe bohatšiu výbavu. Ak by som sa mal rozhodnúť pre štvorvalec, zvažoval by som alternatívu v podobe Volkswagen Golf R s Performance balíčkom, ktorý zahŕňa Drift režim, zvýšenú maximálnu rýchlosť a je momentálne v zľave.
➡️ NEPREHLIADNITE: Boli sme driftovať na zavlažovanom okruhu na Audi RS3
Technická špecifikácia a konkurencia
Koncern sa pri cenotvorbe rozhodol pre veľmi zaujímavý krok, keďže Audi S3 je dostupné za o 7 000 € nižšiu cenu ako jeho koncernový súrodenec Golf R. Avšak, Golf R ponúka výhodu v podobe možnosti dokúpenia Performance balíčka s driftovacím režimom, ktorý si môžete dopriať za príplatok 2 100 €. Tento atraktívny režim, žiaľ, v Audi S3 nie je dostupný. Pre fanúšikov driftovania je táto funkcia exkluzívne k dispozícii až v Audi RS3, no jeho cena sa šplhá na 63 880 €, čo je až o 18 670 € viac ako pri S3.
Do súboja o zákazníka vstupuje aj Cupra Formentor VZ, ktorá síce disponuje najvyššou cenou, 58 270 €, ale zároveň ponúka aj najväčší batožinový priestor vo svojej triede, s objemom až 420 litrov. Na druhej strane stojí AMG A35, ktoré má cenu 56 040 € a môže sa pochváliť bohatšou základnou výbavou. Avšak, chýba mu torque splitter, podobne ako aj BMW M135i. Tento nedostatok znamená, že vozidlám chýba schopnosť byť pretáčavé, čo je pre športovo orientovaných vodičov nepochybne veľká škoda.
Audi S3 | Golf R | BMW M135i xDrive | |
Palivo | Benzín | Benzín | Benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 245/333 | 245/333 | 221/300 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 420 | 420 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7-st. |
Spotreba podľa WLTP pri vybitej batérii | 8,1-8,7/9,0 | 8,1-8,9/- | 8,2-7,6/- |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 610 | 1 582 | 1 625 |
Objem batožinového priestoru (L) | 325 | 341 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,7 | 4,6 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 45 210/- | 52 090/- | 52 360/- |
Foto: Gabriel Bezuška
➡️ NEPREHLIADNITE: Vstup do sveta AMG – CLA 35 4MATIC kupé