AUTOFAKTY #23: 30. výročie Dodge Viper
V roku 2022 oslavuje 30. výročie kultový americký športiak Dodge Viper. “Zmija” si odkrútila okruhovú premiéru už v roku 1991 (za volantom sedel slávny Carroll Shelby), avšak do predajní sa prvé kusy dostali až v roku 1992. S myšlienkou Viperu prišiel vtedajší šéf Chrysleru Bob Lutz, ktorý tvrdil, že je potrebné vyplniť medzeru na trhu po legendárnej AC Cobre.
Prvá generácia
Prvý Viper označovaný ako RT/10 bol spočiatku len roadster. Ikonické 3-lúčové disky a výfuky vyvedené na bokoch boli hlavnými charakteristickými črtami. Pod kapotou bol 8-litrový desaťvalcový agregát vyvinutý v kooperácii s Lamborghini, ktorý produkoval 406 koní a bol spárovaný so 6-stupňovým manuálom. Všetkých 285 kusov modelu 1992 bolo červených.
Druhá generácia
Druhá generácia (avšak išlo len o modernizáciu), ktorá prišla v roku 1996, so sebou priniesla aj vyhotovenie coupe. Odľahčené osemlitrové motory v roadsteri dostali zvýšenie výkonu na 421 koní. Coupe s označením GTS dosahovalo výkonu až 456 koní. Výfuky už nevyúsťovali na boku a tradičné 3-lúčové disky boli vymenené za nové 5-lúčové.
Tretia generácia
V 2003 s príchodom tretej generácie prišlo aj vyhotovenie SRT-10, ktoré nahradilo pôvodné RT/10. Objem motora bol navýšený na 8,3 litra a počet koní narástol na číslo 507 (roadster). Coupe verzia SRT-10 prišla až v roku 2006 a s výkonom 517 koní. Zaujímavosťou je, že pre rok 2007 nebol vyrobený žiadny Viper (príprava na modernizáciu pre rok 2008).
Štvrtá generácia
So štvrtou generáciou v roku 2008 prišlo opäť navýšenie objemu a to na finálnych 8,4 litra. Výkon prekročil hranicu 600 koní. Na vývoji sa podieľali spoločnosti ako McLaren Automotive, či Continental AG. Viper dostal vylepšený podvozok, novú prevodovku Tremec a samosvorný diferenciál. Okruhová verzia ACR prekonala dokonca aj rekord na Nuerburgringu.
Piata generácia
Posledná generácia uzrela svetlo sveta v roku 2013 a priniesla naspäť aj označenie GTS. Motor produkoval až 649 koní, prepracovanejší podvozok, lepšiu aerodynamiku a modernejšiu elektroniku. Až do konca výroby si Viper zachoval manuálnu prevodovku. Napriek tomu, že to bolo jedno z vodičsky najšialenejších aút, predaje boli veľmi slabé. Na záver bola aj znižovaná cena, ale ani to nepomohlo a Viper oficiálne “zomrel” v roku 2017.
➡️ NEPREHLIADNITE: Zabudnutý koncept – Audi Avantissimo
Text: Auto Fakty CZ SK