Vzácna zbierka športových a pretekárskych vozidiel – Automuseum Prototyp
K ikonám motoristického športu sa len ťažko dostanete bližšie ako v Automuseum Prototyp v hamburskom HafenCity. Pri legendárnych pretekárskych vozidlách sa nenachádzajú žiadne bariéry a môžete si ich poobzerať z maximálnej blízkosti. Medzi highlighty patria F1 monoposty, prototypy od výrobcov Audi a Porsche a pokochať sa môžete na odstrojenej 911-ke.
„Fetzenflieger“ MA-01
Fetzenflieger je prezývka výnimočného vozidla, s ktorým rakúsky jazdec Otto Mathé aj napriek svojmu fyzickému postihnutiu (ochrnutie pravej ruky po páde na motorke) slávil mnohé úspechy. Jedná sa o vlastnoručne vyrobené auto s pretekárskym motorom Porsche. Kombinácia komponentov Volkswagen s výkonom motora Porsche technicky robí z Fetzenfliegera auto Formuly 2. Fetzenflieger mal nízke ťažisko a motor ideálne umiestnený pred zadnou nápravou.
Najčastejšie sa zúčastňoval pretekov na piesku a na ľade počas ľadovej rally GP Ice Race, ktorej sme sa zúčastnili. Hmotnosť je na úrovni iba 395 kg a s 130 koňovým motorom dosiahne 200 km/h.
➡️ NEPREHLIADNITE: Naše video z GP Ice Race
Prvý Schumacherov F1 monopost
Michael Schumacher odjazdil svoje prvé preteky Formuly 1 v monoposte Jordan 191 F1 v roku 1991 na trati Spa. Zo 7. miesta vyštartoval Schumacher priamo na 5. miesto, no asi po 400 m sa poškodila spojka.
Audi R8R LMP Prototyp z roku 1998
Práve s týmto modelom sa začal úspešný príbeh Audi na pretekoch 24 hodín Le Mans. Motor má výkon 600 koní, hmotnosť je na úrovni 900 kg a maximálnu rýchlosť dosahuje 345 km/h.
Model karosérie Auto Union Typ C
Hliníkové plechy s hrúbkou 0,6 až 0,8 mm boli prispôsobené takejto drevenej kópii karosérie modelu AUTO UNION Type C z roku 1936/37. Celkový tvar pripomína trup lietadla. Vozidlá vyrobené v Zwickau v závode Horch Chemnitz Auto Union AG boli vyvinuté pod vedením Ferdinanda Porsche.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nemecký roadtrip časť 1: Highlighty nemeckej automobilovej kultúry
Odstrojená 911-ka
Porsche 911 Carrera 4 (996) bola v jednej polovici odstrojená a krásne sa dalo vidieť čo sa pod karosériou a v podlahe skrývalo.
Berlin-Rom-Wagen Porsche Typ 64
Na jeseň roku 1939 naplánovala nemecká vláda 1500 kilometrov dlhú cestu z Berlína do Ríma – hlavných miest dvoch fašistických a spojeneckých mocností. Hlavným záujmom Nemecka bolo vystavanie nových diaľnic a nového automobilu „KdF“ navrhnutého Ferdinandom Porsche. Pre plánované preteky – ktoré sa potom kvôli vypuknutiu druhej svetovej vojny nikdy neuskutočnili – bolo Porsche poverené skonštruovaním špeciálnej aerodynamickej verzie založenej na modely „Käfer“. Auto, interne známe ako Typ 64, malo duralovú karosériu s vtedy senzačne nízkym koeficientom odporu vzduchu 0,385, odnímateľné kryty podbehov kolies a vzduchom chladený boxer motor, ktorý bol posilnený na 32 koní.
VW Hechtlock
Táto zjednodušená úzkorozchodná železnica bola uvedená do prevádzky ako Zoo Express v 1955 v zoologickej záhrade v Berlíne. Táto lokomotíva poháňaná priemyselným motorom VW ťahala dva otvorené vozne až pre 60 osôb a je považovaná za prototyp takzvaných „Porsche lokomotív“, ktoré boli vyrobené v malých sériách v rokoch 1958 až 1971 a dodnes čiastočne slúžia ako parkové železnice s priemyselnými motormi od Porsche.
Priestory
Múzeum má 3 poschodia vrátane malého štýlového café a vstupenka stojí 10 eur. Ku každému vozidlu sa nachádza obrazovka so zaujímavými informáciami a v mini veternom tunely sa dá porovnať aerodynamika rôznych typov vozidiel. V budove sa nachádza aj lounge, v ktorom si popri oddychovaní môžete pozrieť staršie zábery zo záťažového testovania Porsche a iné zaujímavé udalosti nemeckých výrobcov áut.
V článku som spomenul len zopár vozidiel, ktoré mňa osobne zaujali. Dokopy je vystavených cez 50 kúskov, ktoré buď pokorili rekord alebo sú v niečom vynimočné a určite sa ich oplatí vidieť.