BMW iX5 Hydrogen s pohonom na vodík – alternatíva k batériam?
BMW predstavilo na IAA aktuálnu verziu prototypu BMW iX5 Hydrogen s pohonom na vodík. Je to jasný signál, že si bavorská automobilka necháva otvorené zadné vrátka pre alternatívny pohon aj napriek prechodu na čistú elektriku takmer celého automobilového priemyslu.
Spolupráca s Toyotou
BMW iX5 Hydrogen využíva palivové články zo spoločného vývoja s Toyota Motor Corporation. Samotné články dodala Toyota, zatiaľ čo zväzky palivových článkov a celý pohonný systém pochádzajú z vlastného vývoja BMW. Táto spolupráca trvá už od roku 2013 pričom Toyota taktiež priniesla na trh vozidlo na vodík tzv. Mirai. BMW iX5 Hydrogen je čisto elektrickým vozidlom, ktoré využíva na svoj pohon vodík a v palivových článkoch ho využíva na výrobu elektrickej energie.
Tankovanie zaberie iba 3-4 minúty
Výhodou vozidiel s pohonom na vodík je krátky čas tankovania čo sa s minimálne polhodinovým nabíjaním nedá porovnať. Na druhej strane treba zase povedať, že čerpacích staníc na vodík je extrémne málo v porovnaní s dnešnou infraštruktúrou nabíjačiek. BMW iX5 sa nachádza momentálne v prototypovej fáze s výhľadom na začiatok výroby predprodukčných vozidiel koncom roka 2022. Predprodukčné vozidlá budú slúžiť na ďalšie testovanie a vylaďovanie chýb.
➡️ NEPREHLIADNITE: Dlhodobý test s elektrickým Audi e-tron
Vodná para namiesto škodlivého dymu
Kompletný systém pohonu v modeli BMW iX5 Hydrogen spája technológiu palivových článkov s elektrickým pohonom BMW eDrive, ktorý sa už využíva aj v modeli BMW iX3. Energia vzniká v palivových článkoch ako výsledok chemickej reakcie medzi vodíkom uskladneným vo vozidle a kyslíkom z okolitého ovzdušia.
Systém palivových článkov dosahuje výkon 125 kW (170 k). Podobne ako v prípade benzínového hybridného vozidla je elektrina vyrobená v palivovom článku dočasne uložená v zásobníkoch. Energia v zásobníkoch sa môže využiť na obmedzený čas napr. pri dynamickom zrýchľovaní, alebo pri predbiehaní. Systém palivového článku v kombinácií s batériami dosahuje výkon až 275 kW (374 koní).
Či sa dostane BMW iX5 Hydrogen do sériovej výroby ukáže len budúcnosť, každopádne predstavuje zaujímavú alternatívu k elektrovozidlám.
1 Response
[…] pochýb, že na svetoznámej výstave IAA 2021 sme videli množstvo zaujímavých noviniek a konceptov, no a jeden taký predstavila aj nemecká automobilka Audi. Jedná sa o koncept […]