BMW M340i xDrive – svižný svalnatý sedan
Dámy a páni, je to tu! Los Angeles Auto Show priniesla okrem mnoho iných športových áut aj úplne novú generáciu „trojky“ – tentokrát však jej ostrejšiu verziu. Jedná sa o model s označením M340i. Znamená to teda, že trojkové BMW postihol rovnaký osud ako novú „jednotku“ (najvýkonnejšia verzia tohto modelu je M140i)? Určite nie! Napriek tomu, že M340i rozhodne nie je žiadne maslo a na trati to natrie mnohým športovým autám, je to stále len predskokan už dlho učakávanej M3 G20.
Motor
Určite vás zaujíma, čo bude poháňať tento stroj. Nebude to nič iné ako radový preplňovaný šesťvalec s objemom tri litre, ktorý si bude pýtať časté zástavky na benzínových pumpách. BMW uviedlo, že sa jedná o nanovo vyvinutý motor (šepká sa o označení S58), ktorý budú využívať aj modely X3M a X4M. Má byť lepší od svojho predchodcu vo všetkých oblastiach – výkon, reakcie, ochota stúpať do otáčok, hladkosť chodu a účinnosť. Výkon tohto agregátu je 374 koní a 500Nm, ktoré mu pomáhajú zvládnuť šprint z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy.
Technológie
Poďme sa však bližšie pozrieť na motor. Tento trojliter dostal hliníkový blok motora a hlavy valcov. Zmenami prešlo aj prepĺňanie, ktoré bolo vyvinuté na základe (už známej) technológie TwinScroll. Spolu s kompaktným oceľovým zberným výfukovým potrubím vytvárajú rýchly nárast plniaceho tlaku. Elektronické ovládanie odtokového ventilu (blow off valve) prispelo k nižším hodnotám emisií. Inžinierom z MGmhB sa vďaka použitiu hliníka a iných materiálov podarilo motor odľahčit až o 25%.
Palivo dodáva technológia vysokotlakového vstrekovania High Precision Injection, pričom vstrekovače pracujú s tlakom až 350 bar. Aktuálnu verziu technológie M TwinPower Turbo dopĺňa plne variabilné ovládanie ventilov VALVETRONIC a variabilné ovládanie vačkových hriadeľov Double VANOS.
Štandardne dostanete 8-stupňový športový automat Steptronic, ktorý dostal upravené ovládanie hydrauliky a zmeny prevodov zvláda oveľa dynamickejšie. Nízke rýchlosti majú kratšie prevody, ktoré sa spolu s funkciou Launch Control starajú o lepšiu akceleráciu.
Pohon xDrive rozdeľuje točivý moment medzi všetky štyri kolesá, uprednostňuje však zadnú nápravu. Popri tom všetkom nezanedbáva maximum trakcie, ovládateľnosti a stability. Zadný diferenciál, ktorý je elektronicky nastaviteľný, dostanete už v základnej výbave.
Zmenami prešiel aj výfukový systém, tentokrát s označením M Sport. Na rozdiel od minulej generácie modelu 340i, nová G20-ka dostala lichobežníkové koncovky výfukov. Najviac si svoj zvukový zážitok užijete v režimoch SPORT a SPORT+ a to nie len z pozície okoloidúcich.
Funkcia „zobuď svojho suseda„… teda pardon, klapka vo výfukoch robí zvuk ešte výraznejším. Pre splnenie neúprosnej emisnej normy Euro 6d-TEMP boli do výfukov zakomponované dva filtre pevných častíc. Kombinovaná spotreba by sa mala pohybovať okolo hodnoty 7,5 litra / 100 km, čo pri výkone vyše 350 koní vôbec nie je zlé číslo.
Interiér
Interiér je zhodný s civilnou trojkou. Palubná doska je usporiadaná, všetky ovládače sú tam, kde by ste ich najviac očakávali. Namiesto budíkov tu nájdete jeden veľký multifunkčný displej, na ktorom si možete bez problémov spustiť navigáciu. Väčšina tlačidiel bola odstránená – nahradil ich stredový displej, ktorý má omnoho širšie využitie.
Asi najvýraznejšou zmenou si prešli sedadlá. V tomto modeli majú športovo – komfortnú ergonómiu a sú čalúnené koženkou Sensatec a alkantarou. Osobne mi pripomínajú sedadlá z modelu M5 F90, len s civilnejšími krivkami. Strop je potiahnutý antracitovým poťahom a volant M je potiahnutý kožou. Obklady interiéru, ktoré si môžete všimnúť sú hliníkové a majú vzor Tetragon. Nechýbajú ani prahové lišty s označením modelu a nový HeadUp Displej.
Dizajn
Exteriér disponuje ostrejšími hranami, skvelou aerodynamikou a najmä extravagantným vzhľadom. Tento model si určite nik nepomýli s jeho nemeckými konkurentmi. Predná maska je vycibrená a má niečo, čo väčšina áut v dnešnej dobe už nemá – funkčné mriežky. Pokiaľ Vás tento článok zaujal a chceli by ste vedieť viac o novom BMW radu 3 (G20), dočítate sa o ňom TU.
Predaj modelu sa spustí na jar 2019, oficiálna cena ešte zverejnená nebola. Môžeme však s istotou usúdiť, že nebude nižšia ako 55 000€.
Zdroj: press.bmwgroup.com