BMW X1 M35i xDrive – kompaktné SUV rýchle ako ostrý hothatch
BMW X1, prémiové kompaktné SUV vo vrcholnej verzii BMW M35i xDrive, je určené pre milovníkov dynamickej jazdy, pričom stále spĺňa úžitkovú funkciu SUV. Ako jazdí entry level X-ko v M Performance verzii?
Dynamický, no stále veľmi úsporný štvorvalec
Pod kapotou pracuje prepĺňaný benzínový štvorvalec s výkonom 300 koní a 400 Nm, pričom max. krútiaci moment je dostupný už od nízkych otáčiek (2000 až 4500 otáčiek za minútu). Ide o svižný motor s rýchlym nástupom výkonu a odozvou. 0-100 km/h zvládne za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená max. 250 km/h. Aj napriek vyššiemu výkonu je motor veľmi tichý, kultivovaný a všetky nedokonalosti sú odstránené. Motor je možno až príliš perfektný a výfukový systém tichý, vzhľadom na to, že sa jedná o športový M Performance produkt. BMW sa snaží zobudiť a navodiť emócie umelým dunivým zvukom a umelým praskaním z reproduktorov v kabíne, čo nie je mojou šálkou kávy, ale je to lepšie, ako úplné ticho.
Kombinovane si vypýta 8,1 l na 100 km, čo zhruba sedí s udávanou hodnotou podľa WLTP normy. Na to, že ide o benzínové SUV, ktoré je síce najmenšie v ponuke, no nejde o malé auto, je to v skutku veľmi dobrá hodnota. Ak tento motor porovnáme napr. s R-kovým motorom vo VW Tiguan R, tak tam máte kombinovanú spotrebu až o 2 litre vyššie.
➡️NEPREHLIADNITE: Dlhodobý test: Volkswagen Tiguan R – rodinný sleeper dokáže ísť bokom
Športová jazda vďaka samosvornému diferenciálu
BMW X1 mieri na novú skupinu zákazníkov. BMW X1 M35i xDrive je rýchle, no veľmi bezpečné vozidlo najmä kvôli tomu, že ide o xDrive, ktorý preferuje pohon prednej nápravy. V podstate jazdí ako veľmi rýchly hothatch, vďaka mechanickému samosvornému diferenciálu, ktorý je zabudovaný priamo do sedemstupňovej prevodovky Steptronic. Zvyšuje trakciu, agilitu a dynamiku ovládania pri rýchlej jazde v zákrutách. Pracuje tak dobre, že nedotáčavosť takmer úplne zredukoval, čo nie je jednoduchá úloha. Má to však aj svoju nevýhodu a tou sú rýchlejšie zjazdené predné pneumatiky. Osobne mi prekážalo, že sa nedala úplne deaktivovať stabilizácia DSC, ktorá by dovolila napr. ustrelenie zadnej nápravy pri prudkom pustení plynu zo zákruty, čo by určite potešilo športovo založených vodičov.
Prevodovka a xDrive
Dvojspojková 7-st. prevodovka radí rýchlo a k dispozícií je aj funkcia M Sport Boost. Keď potiahnete ľavé pádlo, všetky pohonné a podvozkové systémy sa prepnú do najšportovejšieho nastavenia. Elektrohydraulicky ovládaná spojka umožňuje v priebehu niekoľkých milisekúnd nasmerovať krútiaci moment aj na zadné kolesá, čím poskytuje výrazne vyššiu trakciu a smerovú stabilitu za každého počasia.
Podvozok a brzdy
Adaptívny M podvozok a športové riadenie je už súčasťou štandardnej výbavy. Podvozok je príjemne tuhý, ale zároveň dokáže odfiltrovať ostré nárazy pri nerovnostiach. 20-palcové disky s nízkym profilom pneumatík nie sú na naše rozbité cesty úplne ideálne a možno by som sa zamyslel nad sériovými 19-palcovými diskami pre ešte väčší komfort. Oproti ostatným členom rodiny BMW X1 je znížená svetlá výška o 15 milimetrov.
M compound brzdy na požiadanie ponúkajú výkonné brzdenie, vynikajúci cit a stabilnú brzdnú silu aj pri vysokom zaťažení. Dokonca sa mi s nimi lepšie brzdilo ako s mojou BMW M2 Competition, ktorá je taktiež vybavená príplatkovými brzdami. Aj pod paľbou nevädnú a sú veľmi dobre dávkovateľné a sú predimenzované. Okrem toho sa znížila ich hmotnosť a v porovnaní s konvenčnými brzdovými systémami majú oveľa menej neodpruženej hmoty.
Dizajn na top úrovni
Dizajn je subjektívna vec, no musím povedať, že BMW X1 M35i je veľmi podarené auto. M Perfomance verzia sa odlišuje veľkými otvormi v prednej maske, M krytmi spätných zrkadiel a zozadu hlavne dvomi pármi koncoviek výfukov a strešným spojlerom. Medzi ďalšie charakteristické črty BMW X1 patria veľké obličky vpredu a zapustené kľučky pre ešte menší aerodynamický odpor a zväčšenie čistých plôch. Zboku sa nedajú nevšimnúť si až 20-palcové kolesá, takýto veľký rozmer bola pred pár rokmi výsada len X5-ky.
Hodnotný a štýlový interiér
Interiér je veľmi luxusný a priestranný. Pri nasadnutí si ihneď všimnete vyšší posed s dobrým výhľadom na okolie. Príjemným prekvapením je použitie kvalitných a mäkčených materiálov aj napriek tomu, že sa jedná o entry level X-ko. Tvrdé plasty sú zamenené za mäkčené materiály s prešívaním a celkový dojem z dielenského spracovania je na vysokej úrovni. Športové sedadlá s podsvieteným logom M si ma získali nielen výzorom, ale aj komfortom a dobrým držaním tela v zákrutách.
Technológiami nabité auto
BMW X1 je inteligentné auto a ponúka okrem dnes už štandardných asistentov, od udržovania v pruhoch cez rozpoznávanie dopravných značiek, až po detekciu mŕtveho uhla či automatického brzdenia, aj mnoho iných praktických funkcií. Napríklad rozpozná červenú na semafóre alebo značku daj prednosť a upozorní vás, ak nezačnete spomaľovať a taktiež dokáže samovoľne vyparkovať. Jediné, čo mi tu chýbalo je videonáhľad semafóru na displeji, ako to poznáme u značky Mercedes.
➡️ NEPREHLIADNITE: Video test GLC 220d 4MATIC
Záver BMW X1 M35i xDrive
BMW X1 M35i xDrive je bez pochýb po každej stránke prepracované auto na špičkovej úrovni. Nie je to len výzor a dizajn, ale veľmi dobre vyladená technika, ako podvozok, brzdy, riadenie a motor pod kapotou. Vďaka xDrive, ktorý však preferuje prednú nápravu je BMW X1 M35i bezpečným a rýchlym praktickým vozidlom. Tichým prejavom zbytočne na seba nepriťahuje pohľady, no rýdzo športovým vodičom môže športový zvukový prejav chýbať. X1 sa stáva ideálnym druhým autom k BMW M2. Je bezpečné, priestranné a poteší aj dynamickým potenciálom.
Plusy
+ atraktívny a moderný dizajn
+ luxusný a priestranný interiér
+ nádherné a komfortné športové sedadlá
+ najnovšie technológie
+ samosvorný diferenciál na prednej náprave výborne funguje (pocit ako v hothatch)
+ svižný a úsporný motor
+ výborné brzdy
Mínusy
– nedá sa úplne vypnúť DSC
– chýba pretáčavý charakter, typický pre M modely
– 4 valec je až príliš perfektný až stráca charakter
– umelý zvuk v interiéri vrátane umelého Pop and Bangs
Konkurencia a cena
BMW X1 M35i xDrive | Mercedes-Benz GLA 35 4MATIC | Audi RSQ3 quattro | |
Palivo | benzín | benzín | benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1998/ 4 | 191/ 4 | 2480/ 5 |
Systémový výkon motora (kW/k) | / 300 | 2125+10/ 306+14 | 294/ 400 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 480 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 9-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,1 / 8,3 | 8,9/ | 9,6/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 740 | 1 750 | 1 775 |
Objem batožinového priestoru (L) | 540 | 435 (GLB 540) | 530 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,4 | 5,2 | 4,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 60 950/76 207 | 65 172/ | 69 474/ |
Foto: Ivan Rovňák