CEO Porsche Oliver Blume o postavení firmy voči kríze koronavírusu!
Prinášame vám rozhovor s CEO spoločnosti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Porsche berie zodpovednosť voči spoločnosti smrteľne vážne. V súvislosti s pandémiou COVID-19 sa rozhodli venovať 5 miliónov eur na pomoc ľuďom v núdzi. 200 000 eur vyhradila nemecká automobilka na potravinovú pomoc, zároveň firma nevylučuje ani produkciu medicínskych potrieb, tvrdí Oliver Blume.
Pán Blume, ste zdravý?
Našťastie áno.
Ste v kancelárií, alebo vediete Porsche pomocou home officu?
Som v kancelárií. Myslím, že je správne byť ako CEO priamo vo fabrike. Je dobré, že ľudia vedia, kde ma v prípade potreby nájdu. Samozrejme, väčšina stretnutí a jednaní sa konajú prostredníctvom video konferencií a hovorov. Zároveň sú však v Porsche povinné aktivity, ktoré musia byť vykonávané, avšak za prísnych bezpečnostných opatrení.
Budete po kríze využívať video hovory častejšie?
Určite rozumieme technologickým možnostiam a ich využívaniu na oveľa vyššej úrovni ako pred krízou a niekedy môže byť hovor cez skype oveľa efektívnejší než presun z miesta na miesto. Ak mám byť však úprimný, teším sa na opätovný fyzický kontakt s kolegami.
Momentálne je Porsche vo výrobnej odstávke. Je už jasné či bude možný reštart výroby po tejto dvojtýždňovej pauze?
Analyzujeme situáciu tak, ako prichádza. Pre nás je nateraz najpodstatnejšie obnovenie dodávateľského reťazcu ihneď, ako to bude možné. Od Číny sme oveľa menej závislí, než od európskych susedov. V tomto duchu dúfam, že ako spoločnosť dokážeme potlačiť koronavírus a následne dostaneme signál od EÚ k reštartu výroby.
Ako silno bude Porsche zasiahnuté touto krízou? Niektorí ekonómovia očakávajú najväčší prepad od druhej svetovej vojny.
Existuje mnoho odborníkmi vypracovaných scenárov. „V-scenár“ ukazuje, že sa musíme pripraviť na veľký prepad, no následný, oveľa väčší po-krízový rast predajov. Ja dúfam práve v tento „V-efekt“. Je však nesmierne dôležitá podpora zo strany politikov počas trvania krízy, napríklad zvýšením dopytu, tak aby sme boli schopní čo najrýchlejšie prekonať tento prepad. Našou snahou je systematické a zodpovedné prekonávanie tejto krízy a vidina príležitosti v danej situácii. Je dôležité mať pozitívny prístup, snažiť sa pozerať dopredu a naštartovať sa na plný plyn čo najskôr po kríze.
V súčasnej dobe kríza ešte očividne nedosiahla svoj vrchol. Potreba pomoci od vlády štátu je natoľko veľká, že sa vláda obracia so žiadosťou o pomoc pri obstaraní zdravotníckeho materiálu práve na súkromný sektor. Dokáže tu Porsche pomôcť?
Spolková republika Baden-Wurttenberg zostavila dvoj krízový štáb. Osobne som kontaktoval predsedu Windfrieda Kretchmanna vo veci jeho žiadosti o pomoc s mojou plnou podporou pri organizácií krízového štábu. Konzultanti z Porsche Consulting ako aj IT špecialisti z dcérskeho MHP sú pripravení pomôcť. Napríklad dokážeme pomôcť v štruktúrovaní a procesnom riadení pri hľadaní pomoci schopných firiem. Samozrejme všetko ponúkame úplne bez poplatku.
Dokážete pomôcť i s obstaraním materiálu?
Aktuálne rokujeme s vládou, aké komponenty potrebujeme. Potrebný materiál sa líši od ochranných okuliarov až po respirátory. Pre vysoko špecializované medicínske produkty musíte spĺňať zákonné požiadavky a certifikácie. Tu vedenie ostáva na medicínskych špecialistov, ktorí následne môžu delegovať úlohy automobilovému priemyslu. Naše 3D tlačiarne sú pripravené pre každý prípad.
Ako prvý krok sme poskytli naše skladové zásoby ochranného oblečenia štátu. Spolu s materskou firmou Volkswagen sa do značnej miery spolupodieľame na obstaraní ďalších nástrojov a to najmä z Číny. Musíme sa však uistiť, že hľadíme za hranice medicínskeho sektora a rozoznávame miesta, kde je potrebná pomoc.
Čo tým myslíte?
V týchto časoch krízy sme si vedomí, že mnohé potravinové banky nedostávajú takmer žiadne potravinové dary. Preto sme sa rozhodli zdvojnásobiť náš podiel tak, aby mohli byť ľudia stále zásobení.
Čo predstavuje zdvojnásobenie v reči čísel?
Tento rok podporíme potravinové banky v našich oblastiach sumou 200 000 eur. Dokonca sme ponúkli niektorým organizáciám vozidlá so šoférmi. Taktiež sme zvyšíli podporu charity o 5 miliónov eur. Táto suma bude určená lokalitám, v ktorých sú ľudia v núdzi z dôvodu pandémie koronavírusu. Naši zamestnanci sa osobne podieľajú na tejto charitatívnej činnosti a pomoci v postihnutých lokalitách.
Toto všetko je na báze dobrovoľníctva, však?
Samozrejme. Dostal som množstvo e-mailov a otázok od kolegov, ktorí sa chcú vo veci angažovať. Aktuálne prevádzame informácie cez interné média poskytujúce informácie o organizáciách v našej fabrike v Baden-Württembergu a Saxone, ktoré potrebujú pomoc. Napríklad máme množstvo zdravotníkov medzi zamestnancami, ktorých je momentálne akútny nedostatok.
Koronavírus prináša do Porsche množstvo skúšok. Ako ste dokázali usporiadať takéto pomocné programy vo fabrike?
S vášňou. Ľudia sú na prvom mieste. Bolo tomu tak vždy, no je tomu tak obzvlášť počas tejto krízy. Všetko ostatné je druhoradé. Náš krízový manažment sa stretáva virtuálne na dennej báze. Na jednej strane rieši pomoc od Porsche a na strane druhej sa venuje obavám spoločnosti Porsche. V každej kríze sa schováva príležitosť a ja osobne sledujem, ako sa naša spoločnosť drží pokope.
Každý každému pomáha. Každému záleží na základných veciach a každý rozlišuje čo je v živote naozaj potrebné. Počas tejto krízy sa môžeme mnohému priučiť. To, čo si z tohto vezmeme, môže naďalej formovať naše spolunažívanie, pričom každý z nás na tom môže získať.
Zdroj: newsroom.porsche.com