Test: Citroën C5 Aircross plug-in hybrid – komfort a ekológia v jednom
Do redakcie sa k nám na týždňový test dostalo veľmi komfortné a úsporné SUV z dielne Citroën. Áno. Reč je o najnovšom C5 Aircross konkrétne vo verzii s plug–in hybridným pohonom. Čím všetkým si nás C5-ka získala, a aký sme z nej mali celkový dojem? Poďme si to postupne rozmeniť na drobné.
Podmanivý dizajn
Už na prvý pohľad vidno typické črty spájajúce sa s SUV značky Citroën. Pri pohľade z profilu sú to minimálne previsy nárazníkov a výrazné oplastovanie spodnej časti karosérie. Predná časť je zasa typická svojou minimalistickou maskou chladiča, ktorej prvky plynule prechádzajú do vzhľadu predných LED svetlometov. Zadná časť je primárne tvorená väčšími plochami, ktoré narúšajú jedine horizontálne umiestnené koncové LED svetlomety a spodná nelakovaná časť nárazníku vkusne doplnená o ozdobné koncovky výfukového systému.
Medzi funkčné dizajnové prvky možno zaradiť strešné lišty, ktoré môžu slúžiť ako kotviaci bod pre rôzne nosiče. Čerešničkou na torte celkového vzhľadu sú až 19–palcové disky kolies, ktoré prekvapivo neubrali z komfortu jazdy ani milimeter. O tom si však povieme nižšie.
Hybridný pohon
Pod kapotou testovaného modelu sme mali k dispozícii kombináciu 1.6 litrového benzínového turbomotoru s maximálnym výkonom 180 konských síl, ktorému asistoval elektromotor s výkonom dalších približne 110 koní. Kombinovaný výkon sústavy v tomto prípade dosahoval 225 konských síl a 360 Nm krútiaceho momentu, čo je na väčšinu rodinných aktivít viac než postačujúce. Hybridná sústava si veľmi dobre rozumela s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorú Citroën nazýva ë-EAT8. Tá je uspôsobená pre potreby hybridného systému tak, aby boli zmeny prevodových stupňov čo najplynulejšie pre zachovanie ničím nerušenej jazdy.
Samozrejmosťou je aj jednostupňová rekuperácia, ktorú má možnosť vodič aktivovať pomocou tlačidla pri voliči prevodovky. Vďaka nej môžte šetriť brzdy a zároveň dodať akumulátoru akú takú energiu na ďalšie využitie počas jazdy. Poháňané sú v tomto prípade výhradne predné kolesá. Do budúcna by si však C5-ka Aircross zaslúžila aj možnosť pohonu oboch náprav.
Jazda ako na lietajúcom koberci
A to doslova. C5 Aircross je totižto vybavený mimoriadne mäkkým a komfortným podvozkom, ktorému napomáhajú aj hydraulické dorazy tlmičov podobne ako u nedávno testovaného Citroënu C5 X, takže všetky nedokonalosti našich ciest dokáže doslova vyžehliť a prejsť s neuveriteľným nadhľadom bez akýchkoľvek rázov v interiéri. Aircross zvláda takúto plavnú jazdu aj napriek prítomnosti až 19-palcových diskov kolies. V prípade konkurencie by obutie takto veľkých kolies znamenalo automatický úbytok komfortu jazdy, no tu sa nič podobné nekoná. Veľký palec nahor. Rovnako musím pochváliť aj odhlučnenie kabíny či už od podvozku, alebo od motorového priestoru. Jediný prípad kedy sa ozve spaľovací motor v kabíne je razantné zošliapnutie plynového pedálu. Pri bežných diaľničných rýchlostiach je na palube ukážkový akustický komfort.
Plug-in hybrid a jeho spotreba
Vďaka prítomnosti hybridného systému možno hovoriť o naozaj úspornej jazde. Počas týždňa stráveného s C5 Aircross som simuloval dva možné užívateľské prístupy k plug-in hybridu.
Pravidelné nabíjanie
V takomto prípade je možné z veľkej časti využívať plne elektrický režim Electric, ktorý pri plnom nabití batérie dokáže ponúknuť reálny dojazd pri teplom počasí až na úrovni 51 kilometrov (mesto+okresky). To je dojazd, ktorým dokážete pokryť väčšinu bežného denného nájazdu. Počas testu som však denne najazdil zhruba 80 kilometrov, čo znamenalo, že po vybití batérie sa auto automaticky preplo do režimu Hybrid, kde na rozbehy naďalej využívalo elektromotor, no krátko na to sa o slovo prihlásil aj spaľovací motor. V takomto prípade sa mi darilo jazdiť v priemere za 1,5 litra na sto kilometrov vrátane krátkych presunov po diaľnici.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Opel Astra plug-in hybrid
Sporadické nabíjanie
Nie každý má možnosť denne nabíjať svoje auto, a tak som vyskúšal, čo spraví spotreba, ak nabijem auto len dvakrát na vzorke 400 kilometrov. 100 kilometrov som teda absolvoval čisto na elektrický pohon a zvyšné kilometre v režime Hybrid. Priemerná spotreba sa samozrejme v takomto prípade zvýšila, no naďalej zostala na slušnej hodnote 4,1 litra na sto kilometrov pri ekologickej jazde. Ak začnete využívať plný potenciál spaľovacieho motoru, treba rátať so spotrebou 5,4 litra paliva na sto kilometrov.
Nabíjací výkon
C5 Aircross je vybavený palubnou nabíjačkou, ktorá je schopná prijať maximálny nabíjací výkon 7,4 kW. V praxi to teda znamená, že úplne vybitu batériu nabijete na 100% za 2 hodiny a ste teda schopný prejsť reálnych 51 čisto elektrických kilometrov. Na diaľnici sa s režimom Electric taktiež nestratíte, pretože C5 dokáže ísť na elektriku až do rýchlosti 135 km/h. Vtedy však treba rátať približne s polovičným dojazdom.
Svižná jazda
225 konských síl predsa len nie je najmenej a tak ma zaujímala aj dynamická jazda v zákrutách. Samozrejme C5 Aircross nemá športové ambície. Je to auto určené pre rodinu, no aj napriek tomu dokáže hybridný pohon vyčarovať úsmev. Pochváliť musím plynulý nástup výkonu a dobrú súhru spaľovacieho a elektrického motoru. K dokonalosti chýbala už len rýchlejšia odozva na plynový pedál. V zákrutách je auto pomerne neutrálne a netrpí na výraznú nedotáčavosť, no práve tu narazíte na nevýhodu mäkkého podvozku. Pri dynamickej jazde sa auto výrazne nakláňa a svojim hojdaním pôsobí doslova ako loď. Ako som však vyššie spomenul. Nejde o športové auto, takže to nemôžme brať ako neduh, ale ako vlastnosť mimoriadne komfortného podvozku.
Interiér na úrovni
Vnútro C5 Aircross dokonalo ladí so zvyškom auta. Nájdeme tu rovnakú porciu komfortu, ako pri spomínanom podvozku. Vyzdvihnúť musím jednoznačne pohodlné a mäkké sedadlá čalúnené kombináciou kože a alcantary, z ktorých nebolí chrbát ani pri dlhej trase. Menším mínusom je však ich nevýrazné bočné vedenie. Pred vodičom je zapracovaný plne digitálny prístrojový panel, ktorého matná povrchová úprava zabezpečuje dobrú čitateľnosť aj pri priamom slnku. Oceňujem taktiež jeho variabilitu v zobrazovaných informáciách, kde si viete nakonfigurovať celý prístrojový panel presne podľa seba.
Displej infotainmentu poteší svojou jemnou grafikou a možnosťou pripojenia CarPlay pomocou kábla. Menším mínusom je ovládanie klimatizácie výhradne prostredníctvom obrazovky. Menu klimatizácie ale poskytuje dostatočne veľké ikony pre ľahšiu obsluhu počas jazdy.
Interiér je taktiež dostatočne zásobený odkladacími priestormi. Skvelú vychytávku môžme však nájsť v druhom rade sedadiel. Tam je totižto možné každé z trojice sedadiel nastavovať individuálne (sklon operadla/pozdĺžne posúvanie), čím si môžte spraviť pohodlie na dlhej ceste, alebo v prípade potreby posunutím sedadiel navýšiť objem batožinového priestoru. Pre vyšších užívateľov môže byť menším mínusom malý uhol vyklopenia kufrových dverí, čo je pravdepodobne daň za hranatejší tvar karosérie.
Kúpiť, alebo nekúpiť?
To už nechám na každého z vás. Za mňa je však C5 Aircross plug–in hybrid dokonalý spoločník na každý deň, ktorý ponúkne dostatok vnútorného priestoru, nekompromisný komfort jazdy a najmä nízku kombinovanú spotrebu nielen pri pravidelnom dobíjaní batérie. Hybridný systém je taktiež ohľaduplný k spaľovaciemu motoru, ktorý je pred spojením s kolesami krátku dobu ,,prebudený” na voľnobehu a až následne ho systém zapojí priamo do pohonu kolies, čím určite naberá na sile jeho životnosť.
Technická špecifikácia
Citroën C5 Aircross plug-in | VW Tiguan e-Hybrid | Citroën C5 X plug-in | |
Motor/palivo | 1.6 Turbo / benzín | 1.4 TSI / benzín | 1.6 Turbo / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1395 / 4 | 1598 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 132 / 180 | 110 / 150 | 132 / 180 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 (kombinovaný) | 400 (kombinovaný) | 360 (kombinovaný) |
Prevodovka | Automatická 8-st. | 6-st. DSG | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1.4 / 1.5 | 1.4 | 1.3 / 6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1845 | 1867 | 1 826 |
Objem batožinového priestoru (L) | 460 | 476 | 485 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 205 | 233 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.7 | 7.5 | 7.6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 34390 / 41490 | 44 490 | 41 990 |