TEST: Citroën ë-C4 X – praktický rodinný sedan s elektrickým srdcom
Na týždňový test sa mi do rúk dostal opäť další Citroën, no tentokrát som mal k dispozícii plne elektrickým pohonom vybavenú C4 X, ktorá zaujme ako dizajnom, tak aj praktickou stránkou. Aká je teda jazda v tejto plne elektrickej novinke z Francúzska? Poďme sa na to spoločne pozrieť.
Dizajn
Čo sa vzhľadu týka, tak C4 X sa od bežnej C4 odlišuje najmä v zadnej časti. Predná časť auta je totožná s klasickým variantom, takže tu nájdeme LED denné svietenie v tvare písmena X, decentnú masku chladiča, po bokoch ktorej nájdeme hlavné svetlomety taktiež vybavené LED technológiou. Pohľad na siluetu auta odhalí jeho mierne zdvihnutý podvozok, výrazne oplastovanie v spodnej časti, ale hlavne to najpodstatnejšie, klesajúcu líniu strechy, ktorá C4 X naozaj pristane. Zadná časť auta prešla najväčšou zmenou. Teraz je vybavená novými koncovými svetlometmi a kufrovými dverami, ako sme sme zvyknutý pri sedanoch.
Pohon
ë-C4 X je vybavená jedným elektromotorom poháňajúcim výhradne prednú nápravu. Na kolesá je posielaný výkon 136 konských síl a 260 Nm krútiaceho momentu. Motor čerpá energiu s akumulátoru o veľkosti 50 kWh, ktorý podľa výrobcu zabezpečí dojazd 360 kilometrov na plné nabitie. Palubná nabíjačka je schopná prijať nabíjací výkon 11 kW a na rýchlonabíjačke ste schopný nabíjať výkonom až 100 kW, čo znamená dobitie batérie z 0-80 % za krátkych 30 minút.
Jazda
Podobne, ako v nedávno testovanom C5 Aircross, aj v C4 X panuje neuveriteľný komfort a kľud. Môže za to najmä mimoriadne komfortný podvozok, ktorý si poradí s každým typom nerovností, ale aj tichý elektrický pohon a dobré odhlučnenie interiéru od podvozku a aerodynamického šumu.
Najviac ma v tomto prípade zaujímal dojazd, keďže C4 X výzorom a rozmermi pôsobí ako spoločník na každý deň, ktorého by ste zobrali aj na dlhšie výlety. V meste a na okresných cestách dokáže byť pohon mimoriadne efektívny a na svoju prevádzku mu stačí len 15,5 kWh na sto kilometrov jazdy. Ak však do toho zahrnieme diaľničnú jazdu maximálnou povolenou rýchlosťou, tak spotreba energie stúpne na 17,3 kWh na sto kilometrov. V takomto prípade môžte rátať s reálnym dojazdom niekde na úrovni 250 kilometrov v kombinovanom cykle. Výhradne diaľničné presuny dajú C4 X poriadne zabrať a spotrebuje pri tom rovných 19 kWh.
Počas testu som skúšal rýchlosť nabíjania na ultra rýchlej nabíjačke. C4 X bola schopná prijať reálny nabíjací výkon 97 kWh, čo sa takmer zhoduje s výrobcom udávanými hodnotami. Časovo mi zabralo dobitie z 20-90 % rovných 45 minút, takže opäť veľmi fajn.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen ID.4 Pro 4Motion
Na okreskách nie je C4 X žiaden pretekár no výkon je na bezpečné predbehnutie dostatočný. Pri ostrejšej jazde je mínusom mäkký podvozok a výraznejšia nedotáčavosť. Pochváliť však musím tuhšie ladený posilovač v športovom režime. Po krátkej športovejšej jazde je hneď jasné, že C4 X chce byť mimoriadne komfortným a úsporným dopravným prostriedkom na každý deň. A aj ním je.
Za mňa má značka palec hore a pre ľudí, ktorý hľadajú väčší dojazd je v ponuke aj naftový variant. Elektrický model je určený primárne na kratšie trasy, no pri častejšom nabíjaní nerobia problém podľa mňa ani vzdialenejšie ciele. Po týždni jazdenia som dosiahol kombinovanú spotrebu 17,9 kWh na sto kilometrov.
Interiér
Vnútro auta je až na jeden malý detail zhodné s klasickou C4. Nájdeme tu teda komfortné a mäkké sedadlá čalúnené kombináciou látky a kože, ktoré sú mimoriadne pohodlné, no v zákrutách neponúknu dostatok bočného vedenia. Páči sa mi taktiež prehľadný prístrojový panel zobrazujúci len najpodstatnejšie údaje. Sekunduje mu head-up displej, ktorý je riešený výsuvným plastovým sklíčkom, na ktoré sú premietané údaje. Toto riešenie je podľa mňa už výrazne zastaralé a zaslúžilo by si update.
Centrálny displej ponúka už nový operačný systém, ktorý je prehľadnejší, rýchlejší a má jemnú detailnú grafiku. Od bežnej C4 sa C4 X odlišuje jedine tlačidlom B na spustenie rekuperácie pri voliči prevodovky. Zadné sedadlá poskytujú dostatočný priestor aj pre vyšších pasažierov a s menším kompromisom sa dokážu vzadu odviezť na dlhšiu trasu aj traja dospelý ľudia.
Záver
C4 X je vhodným autom pre zákazníkov, ktorý v garáži už majú auto so spaľovacím motorom a hľadajú niečo na každodenné jazdenie, kde dojazd nehrá až tak výraznú úlohu. Samozrejme zvládnete aj dlhšie trasy, no C4 X sa bude najlepšie cítiť v meste a jeho širšom okolí, kde vám ponúkne mimoriadny komfort a prívetivé jazdné vlastnosti zabalené do štýlovejšieho a oku lahodiaceho obalu.
Technická špecifikácia
Citroën ë-C4 X | Citroën ë-C4 | ||
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 30 | |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 100 | |
Dojazd výrobca/test | 360 / 250 | 357 | |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 100 / 136 | |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 260 | |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | – / 17,3 | – | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1696 | 1655 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 510 | 380 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 150 | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10 | 9,4 | |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 35 490 / 39 490 | 31 990 |