TEST: Cupra Formentor 2,0 TSI 4DRIVE – ideálne daily car?
Novinka s označením Cupra Formentor už u nás v redakčnej stajni raz bola. Testovali sme základnú a zároveň najdostupnejšiu motorizáciu 1,5 TSI, ak ťa teda zaujíma tento test, nájdeš ho TU. Tentokrát sa nám do rúk dostala 2-litrová verzia s o čosi vyšším výkonom. Ako obstála stredne výkonná motorizácia v našom teste?
Dizajn
Na začiatku si však zhrňme dizajn, nakoľko táto Cupra Formentor nemá len iný motor. Farebné prevedenie Asphalt Blue pôsobí elegantne a nenápadne, tak ako i 19-palcové disky kolies so strieborným akcentom. Cupra Formentor pôsobí veľmi dynamicky a prísne. Formentor na seba doslova strháva pozornosť ľudí, vidíte úsmevy, otáčanie hláv a palce hore. Z toho teda možno usúdiť že sa dizajn vydaril na jednotku s hviezdičkou.
Nebudem zachádzať do detailov no nedá mi opomenúť Full LED svetlomety vpredu i vzadu so skvelou svietivosťou, nízky a dynamický profil vozidla, či svetelný pás združujúci zadné svetlomety. Jediné čo mi na dizajne neladilo boli falošné koncovky výfukov, ktoré by mohli byť riešené napr. ako u Škoda Octavia RS s rovnakým motorom.
Cupra Formentor patrí do triedy kompaktných SUV a na fotografiach pôsobí omnoho väčšie než v skutočnosti. V priamom veľkostnom porovnaní s koncernovým konkurentom Volkswagen Tiguan je rozmerovo menší no pôsobí oveľa dynamickejšie.
Interiér
Presuňme sa dnu, do atraktívneho a vzdušného interiéru. Prvá vec, ktorú si všimnete budú športové sedadlá v zaujímavej Petrol Blue farbe s bronzovým prešívaním. Možno odvážny krok, no nesmierne podarený. Musím uznať, že sám by som tento príplatok v hodnote 1 391 eur v konfigurátore zaškrtol. Farba modrá Petrol dominuje i vrchnej časti palubnej dosky.
Stred palubnej dosky vypĺňa veľký displej infotainmentu novej generácie, známy z modelov Golf, Leon či Octavia iV. Žiaľ toto riešenie ovládania prakticky 90 % funkcií vozidla za pomoci dotyku nesadne každému. Skutočne si viem predstaviť dve fyzické tlačidlá na stredovej konzole či volante s funkciou Start/Stop Off a voľbou jazdných režimov.
Devíza modelu Cupra Formentor a veľká pýcha je kvalita spracovania, priestrannosťou a štýlom ako v žiadnom inom vozidle. Toto všetko spĺňa na jednotku a mnohé iné značky sa od Cupry môžu učiť. Použité sú príjemné a nevŕzgajúce materiály, dnu sa necítite stiesnene, ba čo viac v druhom rade sedadiel sa pohodlne odvezú traja pasažieri.
Motor a prevodovka
Pravdepodobne si asi nechcete čítať iba omáčky o dizajne a kvalite spracovania, však? Tak poďme k číslam. Pod kapotou máme osadený 4-valcový 2,0 TSI agregát s výkonom 140 kW teda 190 PS a 320 Nm krútiaceho momentu. Výkon prenáša na obe nápravy 7-stupňové DSG. Maximálna rýchlosť je 220 km/h a z nuly na sto sa dostanete za 7,1 sekundy.
Priemerná spotreba paliva udávaná výrobcom sa pohybuje na úrovni 7,6 litra. V teste sme dosiahli priemerku 8,1 litra (diaľnica 8 litrov, mesto 9,3 litra a na okreskách 7 litrov). Ak si však budete užívať dynamickú jazdu počítajte so spotrebou 10+ litra na 100 km.
Ako jazdí Cupra Formentor?
Adaptívny podvozok DCC je skvelou vecou na naše cesty, pekne žehlí nerovnosti v komfortnom režime a príjemne stuhne v tom športovom. Cupra Formentor vie tiež krásne držať stopu na okreskách a pohon oboch náprav bude určite zábavný na snehu či nespevnenom povrchu. Riadenie by mohlo byť predsa len o čosi tuhšie, najmä v režime šport. Dynamický prejav Formentora je fajn. Fajn? Veď je to Cupra!
Áno presne tak. Najskôr som ostal z jazdnej dynamiky benzínového 190 koňového motora trocha sklamaný. No potom som sa začal na 2,0 TSI pozerať očami zákazníka. Túto motorizáciu si nekúpite, aby ste boli najrýchlejší na semaforoch. Kúpite si ju aby vás štýlovo odviezla z bodu A do bodu B a po ceste vám poskytla náznak športovosti a možnosť bezpečne obiehať ak je to potrebné. A v tomto je Cupra Formentor 2.0 TSI skutočne veľmi fajn voľba.
Ak však chcete objaviť skutočný potenciál modelu Cupra Formentor, treba siahnuť po výkonnejšej 300-koňovej verzii. Odporúčam sa skutočne zamyslieť nad účelom budúceho Formentora a taktiež odporúčam úplne vynechať verziu 1,5 TSI, nakoľko pri tejto verzii si skutočne kupujete iba dizajn a radosť z jazdy si neužijete.
➡️Neprehliadnite: TEST: Škoda Enyaq iV 80
Cena a konkurencia
Presuňme sa k cenám a ku konkurencii tohto krásavca. U motorizácie 2,0 TSI s pohonom 4DRIVE štartujeme na úrovni 35 250 eur. Naša testovačka sa s príplatkami vyšplhala na sumu 42 046 eur.
Britská konkurencia ponúka model Jaguar E-Pace v motorizácii P200 s 2-litrovým motorom a cenou od 45 477 eur. BMW utočí s modelom X2 v prevedení M Sport, motorizáciou 20i a s cenou od 38 350 eur.
Technická špecifikácia
Jaguar E-Pace | BMW X2 20i | ||
Motor/palivo | 2,0 TSI /benzín | 2,0/benzín | 2,0/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 4/1 984 | 1 997/4 | 1 998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 140/190 | 147/200 | 141/192 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 | 280 |
Prevodovka | Automatická DSG 7 st. | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6/8,1 | 10,1/13,2 | 6,4/6,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 592 | 1 832 | 1 545 |
Objem batožinového priestoru (L) | 420 | 577 | 470 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 | 216 | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,1 | 8,2 | 7,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 35 250/42 046 | od 45 477 | od 38 350 |
Text a foto: Matúš Toráč
1 Response
[…] ➡️NEPREHLIADNITE: Test Cupry Formentor❗️ […]