Cupra Formentor VZ 333 – lepšia ako kedykoľvek predtým
Cupra Formentor sme v minulosti už testovali a to hneď v niekoľkých variantoch. Najviac však vo mne zarezonovala verzia VZ 310, ktorá bola akýmsi ideálom medzi športovým prejavom a každodenným použitím. Faceliftovaný Formentor a jeho testovaná verzia VZ 333 je aktuálne vrcholom ponuky modelu. Čo všetko teda facelift zmenil a či dokázal vylepšiť už tak vyšperkované auto si povieme v najbližších riadkoch.
Nový look
Formentor po modernizácii na prvý pohľad pôsobí skôr ako nová generácia, než len facelift. Cupra totižto vcelku výrazne zmenila jeho vzhľad, za čo môže v prednej časti najmä nový nárazník so zvýšeným počtom otvorov na nasávanie vzduchu a úplne nové svetlomety, ktorých svetelný podpis tvoria trojuholníkové segmenty. Tento trend môžme aktuálne vidieť naprieč takmer celým portfóliom značky. Bočná silueta prekvapivo zostala bez výraznejších zmien. Jedna vcelku podstatná sa predsa len nájde. Sú ňou nové brzdy od firmy Akebono, ktoré poskytujú vysoký brzdný účinok a nájsť ich limity je v bežnej premávke skoro nemožné.
Zadná časť sa môže taktiež pochváliť výraznými zmenami. Tou najviditeľnejšou je bezpochyby nový LED svetelný pás, ktorý už po vzore iných modelov značky obsahuje aj osvetlené logo Cupra, čo pôsobí podľa mňa najmä v noci moderne a podčiarkuje exkluzivitu modelov Cupra. Čo ale petrolheadov poteší v testovanej konfigurácii najviac je výfukový systém od firmy Akrapovič, ktorý nielen dobre vyzerá, ale aj dobre zneje. Výhodou Akrapoviču je hlbší a hlasnejší zvukový prejav a taktiež častejšie praskanie do výfuku pri podraďovaní. Vcelku výrazný difúzor teda dopĺňa štvorica našťastie reálnych koncoviek výfukového systému.
Viac výkonu
Turbom dopovaný dvojlitrový štvorvalec TSI po modernizácii dostal zvýšený výkon z pôvodných 310 na 333 konských síl a krútiaci moment poskočil z 400 na 420 Nm. Toto mierne zvýšenie výkonu nie je len papierové, ale aj pri jazde vcelku citeľné. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h sa síce zlepšilo len o jednu desatinu na 4,8 sekundy pri použití funkcie launch control, no pri výjazdoch zo zákrut najmä na horských priechodoch pri jazde do kopca zvýšenie výkonu cítiť. Formentor skrátka zrýchľuje s väčšou ochotou a nadhľadom.
Dvojliter je štandardne spriahnutý so sedemstupňovou automatickou DSG prevodovkou a pohonom oboch náprav. Práve pohon všetkých štyroch kolies je to, čo nový Formentor robí mimoriadne univerzálnym autom. Pôvodná 310 koňová verzia síce pri ostrej jazde a vypnutej stabilizácii vedela hodiť zadkom pri výjazde zo zákrut, no VZ 333 má na to predpokladov neporovnateľne viac.
Značka totiž použila systém torque vectoringu na zadnej náprave, ktorý môžme poznať z verzie VZ5, alebo novej Audi RS3.
Práve vďaka novému režimu Drift si dokáže skúsenejší vodič užiť ešte viac zábavy. Počul som už názor, že kto by chcel už len driftovať s Formentorom, ktorý má štvorvalec a koncernovú štvorkolku. Odpoveď je jednoduchá. Ten, ktorý sa obzerá po aktuálnom vrchole ponuky asi nehľadá auto, s ktorým bude chodiť do obchodu pre rohlíky a presne ten istý má určite napozerané hodiny videí, kde Audi RS3 s obdobným pohonom a softvérom chodí dverami dopredu hoc aj na suchej ceste.
Tu presne platí, že je lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť. Samozrejme netvrdím, že Formentor je bezkonkurenčná drift kára, no mať možnosť jedným tlačítkom kompletne zmeniť charakter auta, ktoré je v skúsených rukách ochotné ísť buď mimoriadne neutrálne a rýchlo, alebo powerslidom je ako sa hovorí milé a ústretové.
Ráno do roboty, poobede na okresky
Už od doby, keď som si prvýkrát sadol za volant Formentoru, tak som tvrdil, že Cupra spravila mimoriadne univerzálny kus auta. A platí to doteraz. V meste je Formentor vďaka DCC podvozku aj napriek 19-palcovým diskom vcelku komfortný a na nerovnostiach poddajný. Samozrejme cítiť z auta tuhosť a športový charakter, no aj napriek nedokonalosti našich ciest zvláda podvozok v komfortnom režime s nadhľadom. Dobrý je aj výhľad z auta a celkovo ovládateľnosť v úzkych mestských uličkách.
Plný potenciál však objavíte až za hranicami mesta, kedy sa cesty začnú kľukatiť o niečo viac. Okresky sú to, čo Formentoru chutí najviac a keď budete sedieť za jeho volantom nebudete mať dosť. Presné riadenie, ochota zatáčať, kúsavé brzdy Akebono, režim Drift, výborný podvozok, výbušný motor a plne vypínateľná trakcia a stabilizácia sú presne tými prvkami, ktoré stačia ku šťastiu každému petrolheadovi a Formentor VZ 333 ich ponúka všetky naraz v jednom balení.
Dokonalosť? Takmer 100-percentná. Počas testu sa mi jednoducho nepodarilo nájsť nejaké výrazné negatívum, ktoré by stálo za zmienku. Možno by som mal povedať že cena. Takmer 70 tisíc eur. No konkurencia nie je o nič lacnejšia. Napríklad také GLA 35 AMG začína na 65 tisíc, má nižší výkon a neponúka režim drift. BMW X2 M35i začína na takmer 63 tisíc, rovnako má nižší výkon a režim drift tu taktiež nenájdeme. Nech rozmýšľam akokoľvek, nenapadá mi žiaden rovnocenný konkurent.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Cupra Leon 1.5 eTSI
Interiér ako sa patrí
Po jazdeckej stránke nový Formentor vo mne zanechal mimoriadne pozitívne pocity a inak tomu nebolo ani pri dojme z interiéru. Cupra zjavne načuvala požiadavkám svojich zákazníkov a presne to, čo sa na pôvodnej verzii dalo vylepšiť bolo tu vylepšené. Aktuálny vrchol ponuky dostal voliteľné škrupinové sedadlá od firmy Sabelt, ktorým sa nedá vytknúť absolútne nič. Ľudia s väčším vzrastom síce môžu mať problém s užšími bočnicami, no mne obdobne sedačky vyhovovali viac než dosť. Taktiež som na ne začul kritiku, že sú príliš tvrdé a nepohodlné. Na toto však asi neexistuje univerzálny názor ani pohľad. Osobne som na škrupiny zvyknutý a pri dlhších cestách ma z tvrdej škrupiny bolí chrbát menej, ako z pohodlnej mäkkej sedačky.
Dobrou správou z interiéru Formentoru je použitie prémiovejších materiálov a všetko s čím prichádzate do kontaktu je príjemné a mäkké na dotyk. Vylepšením prešiel aj systém infotainmentu, ktorý je neporovnateľne plynulejší, neseká a aj bezdrôtový CarPlay je stabilný. Krokom vpred je určite aj výmena príplatkového audia Beats za Sennheiser.
Áno, alebo nie?
Jednoznačne všetkými desiatimi áno. Ak vás očaril Formentor dizajnom a máte v hľadáčiku jeho najvyššiu verziu VZ 333 tak verte, že by ste ste strávili hodiny, dni a týždne aby ste našli niečo lepšie. Prečo píšem, že ak vás oslovil dizajnom? Pretože ak sa vám páči ako Formentor vyzerá tak verte, že jeho jazdné vlastnosti a charakter vás doslova očaria. Formentor VZ 333 je skrátka hothatch so všetkými výhodami rodinného crossoveru.
Technické údaje a porovnanie motorizácií
Cupra Formentor VZ 333 |
Cupra Formentor VZ5 |
Cupra Formentor VZ 310 pred fl. | |
Motor/palivo | 2,0 TSI/Benzín |
2.5 TSI / benzín |
2,0 TSI/Benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 2 480 / 5 | 1984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 245 / 333 | 287/ 390 | 228/310 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 420 | 480 | 400 |
Prevodovka | 7. st. DSG | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,7 / 13.4 | 10,2 | 8,6/10 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1669 | 1 683 | 1684 |
Objem batožinového priestoru (L) | 420 | 410 | 450 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 4,2 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 51 970 / 68 132 | 63 540 | 57 330/ 61 355 |
Porovnanie s konkurenciou
Cupra Formentor VZ 333 |
AMG GLA 35 4MATIC |
BMW X2 M35i xDRIVE | |
Motor/palivo | 2,0 TSI / Benzín |
2,0 / benzín |
2,0 / Benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1991/ 4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 245 / 333 | 225/ 306 | 221/300 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 420 | 400 | 400 |
Prevodovka | 7 st. DSG | 8-st. Automatická | 7-st. Automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,7 / 13.4 | 8,8 | 8,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1669 | 1675 | 1770 |
Objem batožinového priestoru (L) | 420 | 435 | 560 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 5,2 | 5,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 51 970 / 68 132 | 65 172 | 62 760 |