Cupra Terramar VZ 265 – najlepší v segmente?
Cupra Terramar, ako novinka z dielne španielskej automobilky, predstavuje najväčšieho spaľovacieho zástupcu značky. Stojí na platforme MQB Evo, ktorú zdieľa s etalónom triedy, modelom VW Tiguan, no zároveň sa vyrába v Audi závode. Aké je nové športovo strihnuté SUV?
Dizajn
Aby sme si Terramar vedeli správne zaradiť, rozmery vyzerajú nasledovne: má výšku 1584 mm, šírku 1863 mm, dĺžku 4519 mm a rázvor 2681 mm. To znamená, že od Tiguanu je kratší o 20 mm, širší o 21 mm a nižší o 61 mm, čo z hľadiska športových proporcii je veľké plus.
Predná časť auta je charakteristická profilom „žraločieho nosa“ a integrovanou maskou chladiča s výraznými vzduchovými otvormi. Predné Full LED svetlomety s motívom troch trojuholníkov dodávajú moderný vzhľad a zároveň nadväzujú na nový dizajnový jazyk značky.
Bočné línie sú dynamické vďaka ostrým hranám blatníkov a prelisu na dverách. Celkový dizajn umocňujú kolesá vo veľkostiach 18″, 19″ a 20″. Zadná časť je rozšírená podsvieteným logom a dizajnovými trojuholníkmi v zadných svetlách, ktoré dopĺňa osvetlený nápis „Terramar“ a decentný difúzor bez koncoviek výfuku.
V prípade verzie VZ, ktorú sme mimochodom mali na test aj my, je možnosť priplatiť si za brzdy Akebono s 375 mm kotúčmi a 6-piestikovými strmeňmi.
Interiér
Pred vstupom do interiéru vás privíta efektná svetelná animácia predných a zadných svetiel spolu s projekciou loga CUPRA na zem pred vozidlo. Interiér je kompletne zameraný na vodiča. Dominantou je športový volant s integrovanými tlačidlami a pádla na radenie. Kokpit dopĺňajú digitálne prístroje a veľký dotykový displej infotainmentu s uhlopriečkou 12,9“, ktorý má po novom podsvietené dotykové tlačidlá pod displejom na zmenu teploty či zmenu hlasitosti audia.
Elektrické sedadlá s pamäťou majú výrazný športový nádych a predstavujú skvelý kompromis pre dlhé trasy a rovnako aj pre dynamickú jazdu. Aj napriek tomu, že sú a vyzerajú športovo, bližšie majú práve ku komfortným kreslám. Pri dynamickejšej jazde by som ocenil väčšie bočné vedenie v chrbtovej časti. Avšak na každodenné používanie ide o perfektnú voľbu napriek tomu, že tvarovo sa od základnej výbavy nemenia.
Spracovanie materiálov je v rámci koncernu VW jedno z tých najlepších. Palubná doska pokrýva viacero typov mäkčených plastov, ktoré sú na dotyk veľmi príjemné. V kombinácii s bronzovými akcentmi a špecifickým ambientným osvetlením sa budete v interiéri cítiť príjemne.
Paleta motorov
K dispozícii bude až 5 rôznym motorizácii. Základ ponuky tvorí benzínová 1.5-ka eTSI s mild-hybridnou technológiou a výkonom 110 kW (150 k). Bez elektrifikácie budú výhradne plnotučné dvojlitre, buď o výkon 150 kW (204 k) alebo 195 kW (265 k).
Nová generácia plug-in hybridov sa objavila aj v prípade Terramaru, ktoré podporujú DC nabíjanie výkonom 50 kW s maximálnym elektrickým dojazdom cez 100 km. Systémový výkon dosahuje 150 kW (204 k) alebo pri výkonnejšej verzii až 200 kW (272 k).
Všetky motorizácie sú spriahnuté s automatickou prevodovkou DSG so 6-stupňami pre verzie PHEV a so 7-stupňami pre mild-hybridy a čisto benzínové dvojlitre.
Nami testovaný kúsok poháňa 2.0 TSI 195 kW (265 k) s pohonom oboch náprav. Na 100 km/h akceleruje za 5,9 sekundy s maximálnou rýchlosťou 243 km/h.
Výbavy
Základná výbava Cupra začína s benzínovou 1.5-kou a automatom na 37 460 eurách s balíkom First Edition zdarma. To znamená, že okrem parkovacích senzorov, cúvacej kamery, bezdrôtového nabíjania telefónu a celej plejády asistenčných systémv dostanete 3-zónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové otváranie vozidla, adaptívny tempomat, alarm, bezdotykové otváranie kufra a množstvo iného v cene.
Dôležitejšie je, že už v základe má Terramar progresívne riadenie a znížený športový podvozok, brzdy vpredu s priemerom 306 mm a vzadu 300 mm, čím len umocňuje svoje dynamické ambície.
Porovnateľne vybavený Tiguan R-Line Limited s rovnakým motorom akurát s adaptívnym podvozkom DCC v cene začína na 42 490 eurách. V prípade, že chcete v Tiguane motor z verzie VZ, ten začína na 50 090 eurách akurát bez výbavy, ktorú má verzia VZ v cene.
Okrem základnej výbavy Cupra je k dispozícii aj výbava VZ. Tá sa viaže na najvýkonnejší dvojliter, ktorý sme mali pod kapotou aj my. Okrem spomenutého balíka First Edition vo výbave dostanete adaptívny podvozok DCC 2. generácie, väčšie brzdy vpredu s priemerom 340 mm a vzadu 310 mm a dokonca aj možnosť priplatiť si za brzdy Akebono s kotúčmi vpredu o priemere 375 mm a 6-piestikovými strmeňmi. A cena verzie VZ? 47 990 eur.
➡️ NEPREHLIADNITE: Formentor s Torque Splitterom!
Komfort
Aby sme sa dostali k tomu najdôležitejšiemu, ako Terramar vlastne jazdí, musíme ísť postupne. Aj keď ide o najvýkonnejšiu verziu, stále ide o plnohodnotné a hlavne komfortné rodinné SUV. To si uvedomíte aj vďaka adaptívnemu podvozku DCC vo svojej 2. generácii, prostredníctvom ktorého si viete upravovať tuhosť podvozka vo viacerých stupňoch.
Pri komfortnej jazde som využíval najmäkšie naladenie podvozka, ktoré na vozovke pekne dýcha a žehlí nerovnosti. Avšak aj pri najmäkšom naladení je stále cítiť dostatočnú tuhosť karosérie, kedy doslova viete, čo sa pod vami deje a po akej ceste idete. Tým pádom aj keď zvolíte ostrejšie prejazdy zákrut v tom najmäkšom naladení, Terramar je stále presvedčivý a hlavne stabilný, aj keď si doslova pýta, aby ste mu pritvrdili.
Hlavne na diaľnici oceníte perfektné odhlučnenie od motora aj podvozka. Inžinieri si dali záležať, jednotlivé časti kabíny sú dostatočne odhlučnené. Dvojité sklá zas eliminujú aerodynamický šum, takže aj pri vyšších rýchlostiach je na palube dostatočný kľud.
Čo však musím spomenúť pri komfortnej časti je príplatkový audio systém IMMERSIVE BY Sennheiser s 11 reproduktormi a výkonom 340 W. Ten je doslova nutnosťou, pretože s komfortne naladeným podvozkom, výborným odhlučnením a týmto audiom je Terramar dokonalým spoločníkom na dlhé trasy.
Dynamická jazda
Konečne sa dostávame k najsilnejšej stránke Cupry, čo sú jazdné vlastnosti. Aby som to uviedol na pravú mieru, Terramar nemá Torque splitter, ktorý prerozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé zadné kolesá, aby dosiahol pretáčavosť ako v prípade Formentoru a rovnako nemá ani športovú výfukovú sústavu.
Aj napriek tomu jazdí perfektne. Inžinieri zapracovali na nastavení geometrie prednej nápravy s väčším negatívnym odklonom kolies. Pomohlo to jednoznačne, pretože to, aké tempá zvláda Terramar na okresných cestách je obdivuhodné. Aj napriek vyššej stavbe karosérie je krásne čitateľný a stabilný. S presným a strmím progresívnym riadením si viete jazdu jednoducho užiť.
Najvýkonnejší benzínový dvojliter o výkone 195 kW (265 k) predstavuje náhradu za doterajší dvojliter, ktorý bol v koncerne naladený na 180 kW (245 k). V rámci dynamiky je veľmi príjemný. Od spodného pásma otáčok sa pekne zbiera vpred a vysoké otáčky mu doslova chutia. Nie je naladený tak ostro, ako v prípade 333-koňového najvýkonnejšieho dvojlitra, no jeho charakteristika je ladená skôr pre komfort jazdy. V komfortom režime drží prevodovka čo najnižšie otáčky a motor je veľmi dobre utlmený. V režime Cupra dostane motor výraznejšiu chuť akcelerovať. Pri zrýchlení sa pekne zbiera a jeho maximálny výkon predstavuje dostatočnú porciu dynamiky.
Mimochodom, 265 koní je stále poddimenzovaných na schopnosti podvozka. Naladenie podvozka bez akýchkoľvek pochybností zvládne porciu výkonu ďaleko cez 300 koní. Pri svižnej jazde na horskom prechode som pociťoval nedostatok výkonu, no ako sa hovorí, výkonu nie je nikdy dosť.
ESC off!
V prípade výbavy a teda aj verzie VZ, Cupra umožňuje úplne vypnúť trakčnú a stabilizačnú kontrolu. V praxi je stabilizácia stále zapnutá, no v porovnaní nastavenia stabilizácie na ESC Sport ide o výraznejšiu benevolenciu. Našťastie nám počas týždňa nasnežilo, počas ktorého s vypnutou trakciou je pohon oboch náprav veľmi dobre nastavený. Pohon 4DRIVE už nie je len starý nedotáčavý haldex, kedy ste museli držať zalomený volant skrz celú zákrutu. V tomto prípade ste prudším zalomením volantu nasmerovali Terramar do zákruty a následným vyrovnaním volantu prešiel celú zákrutu miernym slidom. Veľmi dobre sa dá s hmotnosťou pracovať a výraznejšie pomáha smerovaniu vozidla. Nie je pretáčavý, tam je cítiť absencia Torque Splitteru, no naladenie je príjemne neutrálne s potláčaním nedotáčavosti.
Na suchom podklade akonáhle tlačíte až za limit pneumatík, aj pri ESC off zasiahne stabilizačný systém, aby eliminoval nedotáčavosť. Na druhú stranu, zadná náprava je veľmi hravá. Dávkovaním plynu v zákrute sa zadná časť dá pekne smerovať a výrazne pomáha zatočeniu. Teda, ak nebudete držať plný plyn ako hluchý dvere, viete sa s hmotnosťou hrať a tá sa vám odvďačí skvelými neutrálnymi jazdnými vlastnosťami.
Spotreba
Aj napriek tomu, že ide o vyššiu stavbu karosérie, plnotučný dvojliter s pohonom oboch náprav bez akejkoľvek eletrifikácie, tak spotreba je adekvátna. Okresné cesty s ľahkou nohou zvládne okolo 7 l / 100 km a na diaľnici treba počítať 9-10 l / 100 km. Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 10,5 l / 100 km s tým, že bol dostatočne využívaný potenciál motora. Celkovo sú však spotreby porovnateľné s koncernovým dvojlitrom v predchádzajúcich generáciach vozidiel o výkone 180 kW (245 k).
Záver a cena
Cupra v rámci koncernu stavila na výborné jazdné vlastnosti bez ohľadu na to, čo si priplatíte. Tým myslím progresívne riadenie, znížený podvozok resp. adaptívny podvozok DCC. Teda až na Akebono brzdy, ktoré sú mimochodom perfektné a svojim brzdným účinkom aj po viacerých prudkých brzdách nevädnú, aj keď ich bolo už cítiť.
Terramar je dobrým príkladom toho, že aj stredne veľké SUV môže nie len vyzerať dobre, ale hlavne jazdiť dobre. Presne preto by som Terramar jednoznačne bral! Aby som nezabudol, určite by som si priplatil za HD Matrix LED svetlomety, ktoré fungujú príkladne a zvládajú aj projekciu na vozovku. Nuž, a aby som to zhrnul, v rámci segmentu ide o najlepšie jazdiace SUV. Bodka.
Technické údaje a konkurencia
Cupra Terramar VZ 265 | Cupra Formentor VZ 265 | Volkswagen Tiguan 2.0 TSI | |
Motor/palivo | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 195 / 265 | 195 / 265 | 195 / 265 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,6 / 10,5 | 7,8 | 8,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 798 | 1 582 | 1 777 |
Objem batožinového priestoru (L) | 508 – 642 | 420 | 652 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 243 | 245 | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 | – | 5,9 |
Cena modelu od/verzie od(€) | 37 460 / 47 990 |
29 970 / 43 780
|
29 990 / 48 990 |
Foto: Samuel Zaťko