Dacia Duster 4×4 – tretia generácia a stále dostupná!
Príbeh rodinného SUV z Rumunska za dostupnú sumu sa píše už od roku 2010. Do dnešného dňa sa ho predalo takmer 2,5 milióna kusov. Dokonca, v roku 2022 sa stal najpredávanejším SUV v Európe vo všetkých kategóriách na trhu osobných automobilov. Nuž, a aktuálne spoznávame tretiu generáciu Dacie Duster.
Exteriér
Dizajnové zmeny sú na prvý pohľad viac než len jasné. Uhladené tvary druhej generácie vystriedali ostré črty, vodorovná kapota a “chlapské“ proporcie. Zovňajšok stavil na robustné tvary, ktoré na seba plynulo nadväzujú. Grafické zobrazenie LED predných svetlometov opticky prepája nové logo značky, čo len umocňuje celkový dojem.
Z bočného profilu nesmiete prehliadnuť veľmi krátke previsy karosérie, či už v prednej alebo zadnej časti, čo je obrovskou pridanou hodnotou v teréne, na ktorý si nový Duster rozhodne trúfne. Zadná časť dostala úplne novú grafiku svetiel a robustný zadný nárazník. Celkovo je dizajn Dacie veľmi podarený. Na to, že ide cenovo o vstupnú bránu do sveta SUV, nový Duster trafil klinec priamo po hlavičke.
Interiér
Rovnako ako exteriér, aj interiér neobišli zmeny. Nová generácia prešla na úplne novú koncepciu palubnej dosky, kvalitnejšie spracovanie a hlavne praktickosť. Priamo pred vodičom sa nachádza 7-palcový farebný prístrojový panel s novou grafikou. Ovládanie je veľmi jednoduché, intuitívne a taktiež aj grafické spracovanie je na dobrej úrovni. V strede palubnej dosky nájdeme v našom prípade 10-palcový displej infotainmentu s opäť veľmi jednoduchým ovládaním. Oproti predchodcovi by som ho ani neporovnával, pretože od kvality zobrazovania až po širokú škálu funkcii je na úplne inej úrovni.
V čom sa Duster posunul najviac je práve kvalita spracovania. Áno, tvrdé plasty tu hrajú neustále veľkú úlohu, no počas celého týždňa nevydávali žiadne pazvuky. Hlavne čo sa týka palubnej dosky. Tá kombinuje viaceré typy tvrdých platov, no dielensky sú spracované na výbornej úrovni. Vo výplňach dverí šetrí každá automobilka a nie je to výnimkou ani v prípade Dustera.
Interiér výbavy Extreme sa nesie v spojení čiernej a zelenej farby, ktorá je kombinovaná či už na palubnej doske, rovnako aj na sedadlách. Tie majú príjemné bočné vedenie a aj na dlhších trasách sú výborným spoločníkom. Určite by som si však priplatil za vyhrievanie, pretože nové čalúnenie materiálom Microcloud verzie Extreme je dosť studené počas chladnejších rán.
Najväčším batožinovým priestorom 517 litrov disponuje TCe 130, verzia so štvorkolkou ho má zmenšený na 456 l, o 3 litre menej má základný jednoliter LPG a hybrid si musí vystačit so 430 litrami.
Paleta motorov
Základ ponuky v najnižšej výbave je prekvapivo benzínový trojvalec, ktorý kombinuje spaľovanie LPG a výkonom 74 kW (100 koní). Náhradou za obľúbený 1,33-litrový štvorvalec je trojvalcová 1,2-ka o výkone 96 kW (130 koní) buď s pohonom prednej alebo oboch náprav. Vrchol ponuky tvorí hybridné ústrojenstvo s výkonom 103 kW (140 koní) v kombinácii s multimódovou automatickou prevodovkou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Video – Mercedes G63 AMG za 255-tisíc eur!
Motor a spotreba
Nami testovaný kúsok poháňa 1,2-ka o výkone 96 kW (130 koní) a pohonom oboch náprav. Na 100 km/h akceleruje za rovných 11 sekúnd s maximálnou rýchlosťou 174 km/h. Verzia s pohonom oboch náprav je jediná, ktorá môže mať plnohodnotné rezervné koleso. Zvyšné verzie môžu disponovať len dojazdovou rezervou, teda okrem Dusteru s LPG.
Charakteristika trojvalca je veľmi príjemná. Vďaka obohateniu o mild-hybridnú techniku pôsobí od spodného pásma otáčok veľmi živo. Ak aj náhodou podtočíte motor, ľahko a s chuťou sa dostáva do otáčok. Až som mal pocit, že nástup výkonu je dosť rázny oproti verzii bez mild-hybridnej technológie. Mild-hybrid dokáže aj brzdiť. Pri pustení plynového pedála systém rekuperuje energiu, a tým pádom aj deceleruje. Zvykol som si na to okamžite, pretože v mestskej premávke minimálne používate brzdový pedál, rovnako aj na okresných cestách, kedy treba pred zákrutou prispôsobiť rýchlosť.
S manuálnou 6-stupňovou prevodovkou si motor rozumie, no nevedel som si zvyknúť na naladenie spojkového pedála, ktoré malo špecifickú odozvu. Pri väčšej záťaži alebo dostatočnom stúpaní už bol cítiť výkonový aj valcový deficit oproti 150-ňovej štvorvalcovej verzii, ktorou disponoval predchodca. Avšak spotreba je takmer totožná. V reči čísel si v meste odpije 7,5 l / 100 km, na okresných cestách 5,5 l / 100 km a na diaľnici ľahko nad 7 litrov.
Jazda
Medzi najväčšie plusy nového Dustera patrí bezpochyby podvozok. Ten je naladený výborne. Doslova ako testovaný na našich rozbitých cestách. Krásne filtruje akékoľvek nerovnosti bez toho, aby ich prenášal do karosérie. Aj najväčšie 18-palcové disky kolies majú dostatočný profil pneumatiky a len umocňuje komfortné naladenie podvozka. V zákrutách sa nakloní, no aj napriek tomu pekne podrží stopu a zároveň má predvídateľný charakter. Medzi slabšie stránky jazdy patrí odhlučnenie kabíny pri diaľničných rýchlostiach od podvozka. Taktiež aj aerodynamický šum v okolí spätných zrkadiel prenikal do interiéru viac ako obvykle.
Pohon oboch náprav otvára Dusteru ďalšie offroadové možnosti. Už len s pohon prednej nápravy a svetlou výškou 217 mm toho zvládne naozaj dosť. Prídavný pohon zadnej nápravy aj s voličom jazdných režimov, ktorý upravuje nastavenie ESP pre jednotlivé kolesá, je plnohodnotne využiteľný v akomkoľvek prostredí. Ak by ste však dosiahli limit, poslednou možnosťou je voľba režimu Lock, ktorá optimalizuje krútiaci moment pre prednú a zadnú nápravu. Celkovo je jazda veľmi príjemná, pohodlná a na rozbitý povrch ciest ako stvorená.
Záver
Dacia Duster vo svojej tretej generácii predstavuje bravúrny kompromis medzi každodennou využiteľnosťou, praktickosťou a hlavne cenou. Do mestskej premávky by som sa určite rozhodoval medzi verziou LPG a hybridom. Ak však uvažujete o pohone oboch náprav, benzínová 1,2-ka je dostatočne živá, úsporná a príjemná na každodenné používanie.
Technické údaje
Dacia Duster 4×4 | Suzuki Vitara 4×4 | SsangYong Korando 4×4 | |
Palivo | Benzín MHEV | Benzín MHEV | Benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1199 / 3 | 1373 / 4 | 1497/4 |
Výkon motora (kW/k) | 96 / 130 | 95 / 129 | 120 / 163 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 230 | 235 | 280 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,0 / 6,9 | 5,4 – 5,5 | 8,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1465 | 1325 | 1495 |
Objem batožinového priestoru (L) | 456 | 362 | 551 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 174 | 190 | 191 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11 | 10,2 | – |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 23 590 / 24 990 | 26 690 | 23 880 |
Foto: Samuel Zaťko