Dacia Duster LPG – najlacnejší a najúspornejší
Prvýkrát sme sa zoznámili s Dusterom azda v tom najlepšom, čo ponúka. Tou je najbohatšia výbava Extreme v spojení so 130-koňovým benzínovým motorom a pohonom oboch náprav. Ak však máte záujem o čo najnižšie prevádzkové náklady, Dacia vám ponúka rovno dve alternatívy. Tou prvou je nový hybridný systém, ktorý má z celého portfólia motor najvyššie vstupné náklady. V reči čísel začína na 23 890 €. Druhou prijateľnejšou alternatívou je taktiež hybrid, ktorý nekombinuje elektrickú energiu a benzín, ale rovno benzín a LPG. Ten predstavuje zároveň aj vstupnú bránu od sveta Dusteru za sumu 17 490 €. My sme plynovú alternatívu overili v redakčnom teste.
Motorizácia
Automobilka Dacia ako jedna z mála ponúka od výroby verzie so spaľovaním LPG. Motory nesúce názov ECO-G okrem propán-butánu vedia spaľovať aj klasický benzín. Práve preto sa v technických údajoch objavujú dvojaké dáta. V prípade spaľovania na benzín dosahuje jednolitrový trojvalec výkon 67 kW (91 k) a 160 Nm krútiaceho momentu, zatiaľ čo v prípade spaľovania LPG výkon vzrastie na 74 kW (100 k) a 170 Nm.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu potrvá 13,2 sekundy, resp. 14 sekúnd pri pohone na benzín. Veľkou výhodou sú prakticky dve nádrže. Jedna 50-litrová nádrž na benzín a druhá 51-litrová pre skvapalnený ropný plyn. To predstavuje kombinovaný dojazd viac než 1200 km, čo pri dnešnom trende zmenšovania nádrži je výbornou voľbou.
Jazda
Litrový trojvalec ako základná motorizácia si svojim výkonom nepotrebuje nič dokazovať. V spodnom pásme otáčok má príjemnú odozvu, od 2000 ot./min. sa začne zbierať vpred a vo vysokom pásme otáčok naopak stráca ťah. Vyslovene mu nechutia otáčky.
Ak by sme ho porovnali s testovaným TCe 130 4×4, ktorý sme testovali nedávno, tak rozdiel 30 konských síl je výrazný. Okrem výkonového deficitu má aj kratšie dráhy prevodovky. Takže verzii s LPG nesvedčí ani diaľnica, keďže už pri 120 km/h točí rovných 3000 ot./min na šiestom prevodovom stupni, zatiaľ čo verzia s pohonom oboch náprav točí necelých 2500 ot./min. Vyššie diaľničné tempá sú preto doprevádzané vyšším hlukom z motorového priestoru a zároveň aj vyšším aerodynamickým šumom.
Ak sa na to pozrieme z druhej strany, na bežnú prevádzku je slabší jednoliter príjemnejší. Bez mild-hybridnej technológie je nástup výkonu plynulejší a celkovo je jazda pohodlnejšia. Vďaka absencii mild-hybridu ide o starú známu klasickú benzínovú alternatívu. Ako je na tom však spolupráca benzínu a LPG?
➡️ NEPREHLIADNITE: Videotest – Toto je G63 AMG!
Benzín vs. LPG
Po každom naštartovaní motor spaľuje benzín. Preto je vhodné, aby ste v benzínovej nádrži vždy mali akú-takú rezervu. Jedným tlačidlom si viete zmeniť voľbu spaľovania na LPG. Našťastie, nie je to ako v prípade asistenčných systémov alebo štart-stop systému, kedy zmenu musíte urobiť po každom naštartovaní. V tomto prípade to znamená, že ak večer vypnete motor s režimom LPG, ráno sa motor naštartuje na benzín a behom chvíľky sa zmena spaľovania udeje automaticky.
Zmenu pohonu nemáte šancu postrehnúť, ani zmenou vibrácii trojvalca a ani zmenou zvuku. Vlastne máte. Zmenou výkonu. Ako bolo spomenuté vyššie, pohon na LPG má navrch oproti benzínu o 9 koní a 10 Nm. Tento rozdiel nie je nijak markantný, no pri týchto nižších výkonoch je akýkoľvek deficit citeľný. Najmä pri vyšších rýchlostiach, stúpaní alebo záťaži. S pohonom LPG má jednoliter väčšiu chuť akcelerovať, razantnejšie naberá tempo a celkovo je motor pružnejší. Práve preto sme drvivú väčšinu týždňa spaľovali práve LPG.
Rozdiel spotreby
Počas celého týždňa sa nám spotreba benzínu ustálila na 7,3 l / 100 km. Okresky zvláda okolo 5 – 5,5 l / 100 km a v meste si odpije z nádrže 8,5 litra. V prípade LPG, ktorý má mimochodom o 20 % nižšiu energetickú hodnotu ako benzín, sú dáta nasledovné. Rovnakú okreskovú trasu zvládol za rovných 7 litrov, v čisto mestskej premávke 10,5 l / 100 km a počas celého týždňa spotreba propán-butánu dosiahla 9,8 l / 100 km.
Aby sme rozdiel spotreby medzi pohonmi vyjadrili na pravú mieru, počas štandardnej prevádzky v kombinovanom režime je rozdiel zhruba 1,5 – 2 litre. Pokiaľ by ste Duster zaťažili alebo viac využívali potenciál motora, rozdiel v rovnakých podmienkach by atakoval 3-litrovú hranicu.
Koľko ma stojí prevádzka?
Najdôležitejšou otázkou nie je spotreba, ale koľko ma to bude stáť. Preto si to rovno spočítajme. Pri aktuálnych cenách benzínu 1,448 € a nami zmeranej kombinovanej spotrebe 7,3 l / 100 km vás bude 100 km trasy stáť 10,57 €. Pri tej istej trase avšak s pohonom LPG a dnešných cenách LPG 0,639 € s kombinovanou spotrebou 9,8 l / 100 km vás bude 100 km trasy stáť 6,26 €. Pri ročnom nájazde 20 000 km na benzín zaplatíte len za pohonné hmoty 2114 €. Pri pohone LPG to predstavuje sumu 1252 €. Suma sumárum, využívaním pohonu LPG je prevádzka úspornejšia o viac než 40 %.
Nevýhody
Druhou stranou mince využívania vozidla s LPG sú pre niekoho podstatné obmedzenia. V porovnaní s klasickou benzínovou verziou má Duster ECO-G menší batožinový priestor – 453 l, po sklopení sedadiel 1632 l, oproti 517 l a po sklopení 1696 l. Dôvodom je umiestnenie plynovej nádrže pod batožinovým priestorom. Z toho dôvodu si nemôžete priplatiť ani za rezervné koleso.
Ďalším dôležitým obmedzením je parkovanie v podzemných garážach. Väčšina podzemných garáži vstup vozidlám s LPG zakazuje. Ide o ochranu pred únikom plynu. Pri netesnosti systému by do ovzdušia mohlo uniknúť veľké množstvo plynu, ktoré by potom mohlo explodovať.
Obmedzením je taktiež aj životnosť LPG nádrže. Každá nová nádrž prichádza s certifikátom, ktorý potvrdzuje jej funkčnosť na obdobie 10 rokov od dátumu výroby. Tento časový limit je stanovený medzinárodným Európskym nariadením EHK 115. Po uplynutí tohto desaťročného obdobia sa nádrž, a často aj vozidlo, stáva nespôsobilým, ak neprejde kontrolou akreditovaným technikom na akreditovanom pracovisku. V prípade spôsobilosti nádrže môže technik po kontrole potvrdiť jej použiteľnosť na ďalších maximálne 5 rokov, najviac 2x, potom je nutné nádrž vymeniť. Akreditované pracovisko sa na Slovensku nenachádza, preto je nutné po 10 rokoch nádrž vymeniť. Samotná výmena v priemere stojí 250-350€ podľa typu, veľkosti nádrže a zložitosti výmeny.
Camping Box
V rámci oficálneho príslušenstva, ktorý ponúka Dacia, je možnosť si priplatiť za kempingovú sadu. Táto kempingová sada obsahuje konštrukciu postele s matracom, ktorá sa jednoducho rozloží po sklopení zadných sedadiel. Výsledkom je rovná a komfortná plocha na spanie, ideálna na prespávanie počas cestovania alebo kempovania. A cena? 1 670 eur.
Záver
Dacia Duster vo verzii ECO-G predstavuje bezpochyby tú najúspornejšiu alternatívu. Ak hľadáte plnohodnotné rodinné SUV na každodenné používanie s ľudovou základnou cenou a trhovo najnižšími prevádzkovými nákladmi, Duster LPG je tou správnou voľbou.
Technické údaje
Dacia DusterLPG | Renault Captur LPG | MG ZS | |
Palivo | Benzín / LPG | Benzín / LPG | Benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999 / 3 | 999 / 3 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 74 / 100 | 74 / 100 | 78 / 106 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 | 170 | 141 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 5 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,5 / 7,3 | 6,1 | 6,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1351 | 1354 | 1306 |
Objem batožinového priestoru (L) | 453 | 422 | 448 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 168 | 173 | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13,2 | 13 | 10,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 17 490 / 18 990 | 18 800 | 17 890 |
Foto: Gabriel Bezuška